Solglasögon för fiske?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Solglasögon för fiske?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag lyfter upp den här gamla tråden för en fråga.

Är det någon glasögonbärare här som har kostat på sig att gå till en optiker, och köpa polariserande brillor med slipade glas? Jag har testat med clip-on på mina glasögon, men de glasögon jag har passar dåligt till fiske av flera skäl. (För tunga med clip-on, plast som inte tål myggmedel osv.)

Så jag var till en optiker igår och frågade vad det skulle kosta med slipade glas i polariserande solglasögon. Jag hade visserligen väntat mig att det skulle bli dyrt, men när jag insåg att jag skulle kunna köpa ett spö från G. Loomis för samma pengar så blev jag ordentligt tveksam.

Så - finns det någon här som har testat sådana glasögon? Är de värda pengarna tro? Man kan ju trösta sig med att man kan leva länge med investeringen.

Sedan verkar det som att många tycker att gula glas är att föredra som allround. Glasen jag funderar på finns som ljust bruna, bruna, rökgrå och grågröna. Den ljust bruna kollade jag på, och man skulle väl kunna säga att den är gul. Är det den färgen som ger bäst kontrast mot en vattenyta, bäst möjligheter att se genom ytan osv? Frågan är ju rätt viktig innan man slår till på ett par glasögon som kostar 5-6000 kr.

Jag såg för övrigt att BeBest frågade efter clip-on som kan anpassas till olika glasögon i någon tråd. Jag köpte clip-on på en synsam-butik här i Uppsala, och där kunde de justera dem så att de passade perfekt på mina glasögon. Klart att rekommendera.

Kommentera

http://oakley.com/technology/polarized/ Här kan ni läsa lite om polaroid brillor de har ju ett fint utbud som även passa på ute serveringen i sommar
      www.solskensmetarna.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Högås
        Jag lyfter upp den här gamla tråden för en fråga.

Är det någon glasögonbärare här som har kostat på sig att gå till en optiker, och köpa polariserande brillor med slipade glas? Jag har testat med clip-on på mina glasögon, men de glasögon jag har passar dåligt till fiske av flera skäl. (För tunga med clip-on, plast som inte tål myggmedel osv.)

Så jag var till en optiker igår och frågade vad det skulle kosta med slipade glas i polariserande solglasögon. Jag hade visserligen väntat mig att det skulle bli dyrt, men när jag insåg att jag skulle kunna köpa ett spö från G. Loomis för samma pengar så blev jag ordentligt tveksam.

Så - finns det någon här som har testat sådana glasögon? Är de värda pengarna tro? Man kan ju trösta sig med att man kan leva länge med investeringen.

Sedan verkar det som att många tycker att gula glas är att föredra som allround. Glasen jag funderar på finns som ljust bruna, bruna, rökgrå och grågröna. Den ljust bruna kollade jag på, och man skulle väl kunna säga att den är gul. Är det den färgen som ger bäst kontrast mot en vattenyta, bäst möjligheter att se genom ytan osv? Frågan är ju rätt viktig innan man slår till på ett par glasögon som kostar 5-6000 kr.

Jag såg för övrigt att BeBest frågade efter clip-on som kan anpassas till olika glasögon i någon tråd. Jag köpte clip-on på en synsam-butik här i Uppsala, och där kunde de justera dem så att de passade perfekt på mina glasögon. Klart att rekommendera.
        Vill du ha glasögon med 'clipon' som inte väger någonting (nästan ), så kan du köpa Silhuette's bågar med tillhörande glas. Till dessa finns det clipon och hela paketet väger mindre än i stort sett alla andra glasögon jag känt på.

Har haft detta sett i många år nu och de håller fortfarande, trots att de känns lite klena när man tar i dem.

Alternativ två som jag började med för ett par år sedan är endagslinser och vanliga (fiske) solglasögon. Tycker normalt sett att det är skönare med glasögon, men ute på sjön i regn och blåst så är linser helt klart att föredra. Det finns dessutom mer olika färger att välja mellan om du köper rena solglasögon. Om du bara använder linserna vid fiske så kommer du att ha många år framför dig tills du gjort av med 5-6000

/D

Kommentera

Jag tackar för tipsen. Efter att ha smakat på priset i några dagar, så har jag bestämt mig för att inte köpa de glasögon jag tittade på. Linser och polariserande brillor försökte jag med för ett par år sedan, men jag pallar inte med att sätta i och ta ut linser. De andra förslagen verkar intressantare.

Sedan hittade jag ett ställe på nätet som säljer glasögon billigt (Favoptic ) Om man inte bryr sig så mycket om hur bågarna ser ut, så kan man nog komma undan under tusenlappen där.

Kommentera

Kanon brillor.

Tjena.
            Vill tipsa om kanonbrillor som inte kostar så mycket.
            Dom finns i 2pack (gula+mörka) på flugor.se.
            Testade dom i Bosnien med kanon resultat. Har själv liggande både i trollingbåten och flugvästen.

Kommentera

Jag använder Pool12 med gult polariserande glas tycker dom är kanonbra!

Finns hos välsorterade flugfiskbutiker.
              Levereras från Bios AB

Kommentera

Nån som testat polariserande linser om det nu finns?

Kommentera

Ursprungligen postat av GustafssoN
                  Nån som testat polariserande linser om det nu finns?
                  Vore häftigt om det fanns.
                  Ring till en optiker och medela mig sedan

Kommentera

min ray ban pilot brillor funkar fin fint
                    10+ i all ära men inte går upp mot en riktig snipa

Kommentera

Kanske ett par camobrillor? Hittade dessa båda på Bass Pro, den ena med camofärgad båge, polariserade glas och flytförmåga om man skulle tappa dem i vattnet. Pris $26.99

Den andra modellen är väl lite radikalare, med camofärgat glas. Men då slipper fisken se en i vitögat också. Pris $39.95

Solglasögon på Bass Pro
                      Bifogade filer
                      Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 957 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11