St croix Downsizer Vs St croix Swimbait - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St croix Downsizer Vs St croix Swimbait

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• St croix Downsizer Vs St croix Swimbait

Hej,

Någom som vet vilket av St coix Swimbait och St croix Downsizer som har mest ryggrad ?
    Vilket av dom två som är mest "svampigt" ?

Om du menar Legend Tournament swimbait så är detta ett snabbare spö i klingan. Denna klinga upplevs som rappare med mer känslighet.

Downsizer upplevs som lite saktare men kanske med mer ryggrad då detta spö rätt igenom är brutalare (inga microringar, grövre klinga).

Använder båda dessa modeller frekvent. Fiskar generellt swimbait när det handlar om presentationstekniker med mindre beten, downsizern fiskar jag när vegetationen är tätare eller betena lite tyngre.

Kommentera

Är det någon som har koll på big jig spöt? Alltså St croix Legend Tournament 7'3 big jig 2,5oz (LTBC73XHF).
      Hur är klassningen på detta spö?

Kommentera

Ursprungligen postat av thejocce Visa inlägg
        Är det någon som har koll på big jig spöt? Alltså St croix Legend Tournament 7'3 big jig 2,5oz (LTBC73XHF).
        Hur är klassningen på detta spö?
        Det pallar som så många andra mer än 2,5oz. Vad ska du använda det till? Det är ganska likt ett downsizer fast med microguides m.m.
        http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Jag ska ha det till lite blandat gäddfiske. Lite jigg, swimbaits samt veva nån buster. Beten upp till ca 85 gram.

Kommentera

På swimbait och big jig finns inget framhandtag heller va? Jag tycker det är rätt gött att ha ett handtag framför rullen vid gäddfiske. Fast jag palmar nästan aldrig rullen heller....
            Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
              På swimbait och big jig finns inget framhandtag heller va? Jag tycker det är rätt gött att ha ett handtag framför rullen vid gäddfiske. Fast jag palmar nästan aldrig rullen heller....
              Jag tycker faktiskt mer tvärtom jag. Använder aldrig det främre handtaget samt att jag tycker det blir lite bättre balans i spöna om man skippar det främre handtaget. Det känns som att big jig spöt är lite nättare om man jämför med downsizer. Eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
                Stämmer och det har ett mkt kortare handtag. Så klingar blir ju lite längre.

Kommentera

Ursprungligen postat av thejocce Visa inlägg
                  Jag tycker faktiskt mer tvärtom jag. Använder aldrig det främre handtaget samt att jag tycker det blir lite bättre balans i spöna om man skippar det främre handtaget. Det känns som att big jig spöt är lite nättare om man jämför med downsizer. Eller?
                  Jo så är det nog mkt pga dom mindre spöringarna.

Kommentera

Tjena, jag går i tankarna att lyxa till det med ett St. croix spö. Jag väljer just mellan dessa två modeller (swimbait och downsizer). Jag ska ha spöt till det lite "lättare" fisket och kommer främst kasta beten mellan 60-100 gr (mest 80-90g).
                    Jag vill ha ett spö som funkar främst till jerk men också till tailar och mindre gummibeten. Jag gillar inte de klassiska jerkpåkarna på drygt 6" som är styva som fan! Jag vill ha ett spö med bra känsla och som är lite mjukare än vanliga jerkpåkar. Detta spö skall få para sig med en toro nacl hs. Det är alltså främst känslan som prioriteras och gärna ha ryggrad.
                    Jag har inte heller möjligheten att känna på spöt före då jag bor på Åland.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 957 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11