Bronbussningar för- och nackdelar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bronbussningar för- och nackdelar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Alltid intressant med diskussioner av olika slag, men i det här fallet tycker jag det är givet..sintrad brons har vad jag förstår porer för att "hålla olja" och varför då förstöra denna funktion, för jag antar att den förstörs om man polerar. Dessutom är väl vitsen med dessa lager att axeln glider i en hinna av oljefilm mellan axel och glidlagret..

Det andra är själva spolaxeln..möjligen kan man polera ändarna som ligger an mot kopparshimsen i rullens ändkoppar.
    Att däremot ge sig på polering med ex. en dremmel av den yta som "glider" inne i bussningen känns vanskligt..vet man inte vad man gör är väl risken stor att axeln inte är rund efter att man polerat.

Men det är väl bara att polera på för de som vill =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
      Håller helt med dig Exxet! Det är mer optimering för optimeringens skull än för att vinna några extra meter.

Intressant vad SKF skrev. För min del handlar frågan egentligen om två delar. Den ena är om man vinner något i minskad friktion och därmed ev längre kast med polerade glidytor på bussningen. Den andra är om denna ev vinst innebär att man förlorar vitsen med sintrad brons och man i praktiken har förvandlat de till ordinära svarvade bronslager. I så fall har man kanske bara kvar ett par halvkassa kullager i princip som behöver oljas en gång i kvarten.
      Svaret är enkelt; Man ska aldrig polera en sintrad bussning....det sätter igen porerna och man har i princip ett massivt rödmetall-lager som måste smörjas.
      Gällande polering utav axeln, som jag sa tidigare, man vill uppnå en ytfinhet på max Rz 4my för att det ska vara optimalt.
      Det är ju ändå så att du ska inte ha någon kontakt alls mellan axeln och bussningen, där ska ligga en tunn oljefilm för att prylarna ska fungera på rätt sätt...kommer axel och bussning i kontakt med varandra leder det direkt till en ökad friktion...lika enkelt egentligen som att blöt asfalt är fan så mkt halare än torr asfalt.
      Hellre en dag med riktigt skitfiske än en bra dag på jobbet!

Kommentera

Det börjar klarna lite i dimman här helt klart. Tack för all input!

Argas, du nämnde H8 passning mellan axel och lager i ett tidigare inlägg. Vad innebär det i my/mm? I den gamla Amb 6000 á la 1969 jag kom över för ett tag sen upplever jag att det är ett rätt ordentligt glapp mellan bussningar och axel. Man kunde vicka lite på bussningarna i sidled när de satt på axeln. Har ett par andra bussningar på ingång som jag tänkte ersätta de gamla med. Inga UT dock utan ett äldre par.
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

H är i princip en snäv fripassning, lös passning. mindre än H innebär greppassning och det vill man inte ha.

Siffran 8 anger toleransen inom H. du kan ha H6 eller H7.

I vilket fall så en H passning glider alltid på en axel men i princip utan att glappa. Är det som du säger ordentligt glappt tror jag att dom är slitna. Men å andra sidan har jag ingen aning vilken passningstolerans som ABU haft genom åren. Dom kanske är F eller G-passning från början och då har du ett tydligt glapp.
          Senast ändrad av Exxet; 2013-09-03, 09:54.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Det börjar klarna lite i dimman här helt klart. Tack för all input!

Argas, du nämnde H8 passning mellan axel och lager i ett tidigare inlägg. Vad innebär det i my/mm? I den gamla Amb 6000 á la 1969 jag kom över för ett tag sen upplever jag att det är ett rätt ordentligt glapp mellan bussningar och axel. Man kunde vicka lite på bussningarna i sidled när de satt på axeln. Har ett par andra bussningar på ingång som jag tänkte ersätta de gamla med. Inga UT dock utan ett äldre par.
            Tjena Kalle.. Exxet har ju gett ett bra svar på vad det innebär. I my så är h8 helt beroende på axeldimension. För just h8 så är alltid + toleransen noll oavsett axeldimension för en 10-17mm axel är toleransen +0 till -27 my mm..
            Senast ändrad av Argas; 2013-09-03, 12:54.

Kommentera

Och med minus tolerans menas i klartext skåror? Eller?

Min gamla Amba 6000 har ju tjockare axel än de nyare så det är svårt att hitta nya bussningar som passar. Men har sett och hört folk som försiktigt reducerat axeln för att passa moderna lager. Och då kan man ju passa på att se till att få en riktigt fin passning. Ska ner 0,25mm från 3,25 till 3 om jag inte missminner mig.
              A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Det finns grejer...visserligen jättebra kullager och inte outslitliga bussningar,men ändå :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                  http://www.therocketreelcompany.com/...-bearings.html

Det finns grejer...visserligen jättebra kullager och inte outslitliga bussningar,men ändå :-)
                  Jo jag har sett att det finns kullager att tillgå. Men känns lite som helgerån att sätta i sådana i min gamla 6000 -69:a...

/K

Kommentera

Och med minus tolerans menas i klartext skåror? Eller?

Min gamla Amba 6000 har ju tjockare axel än de nyare så det är svårt att hitta nya bussningar som passar. Men har sett och hört folk som försiktigt reducerat axeln för att passa moderna lager. Och då kan man ju passa på att se till att få en riktigt fin passning. Ska ner 0,25mm från 3,25 till 3 om jag inte missminner mig.
                    Hej,

Med minustolernas menas i detta fallat (h8 gäller storlek på axlar) att, om vi säger att bussningen invändigt är 3mm, alltså motsvarande axelstorlek 3mm förljdakligen, så ska diameterrn på axel vara 3.000mm +0.000mm - 0,014mm. Den ska absolut inta ha några skåror, det kommer skada bussningen. Den får heller inte vara större än 3.000mm då kommer du aldrig få den i bussningen.
                    Vi pratar ju vansinnessmå mått-toleranser kan man säga. Problemet med en axel som är gjord för ett kullager är att den tillverkas med plustolernas, eller s.k. presspassning. Vilket innebär att den aldrig är (i detta fallet då) mindre än 3mm, därav är det nödvändigt med bearbetning utav axeln, men det är ju hundradelar och tusendelar utav en mm som ska bearbetas bort.

Viktigt är ju att man bibehåller axelns rundhet och att man får en fin yta, men polerar man så lär ju det fungera i en såpass enkel applikation.

Kommentera

Tack för svar! :-) Jag tror jag fattar nu.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      2 052 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11