HÖ utrustning - tips & åsikter mottages tacksamt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HÖ utrustning - tips & åsikter mottages tacksamt

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • HÖ utrustning - tips & åsikter mottages tacksamt

    Hej!

    Efter att ha återkommit till fisket efter drygt tjugo år och nu harvat två säsonger med min gamla utrustning (ett no_name grafit 6', 5-20g, m. Cardinal 754 & ett no_name grafit 9', 20-50 g, också med en Cardinal 754) införskaffad på åttiotalet hos Fly Fisherman i Jakobsberg (finns fortfarande tror jag, märklig liten butik redan då, importerade en massa billigt junk) och haft att stå ut med rullgnissel (CRC i all ära, men här bet det inte), svordomar över säljsnubben på Berras som sålde på mig Fireline (först: trassel och uppläggning på lilla knappen på framsidan... sen: fälla bygeln manuellt, sträcka linan manuellt (finger på linan går ej eftersom bygeldiametern är för stor), kolla att uppläggningen blir ok och inte på lilla knappen = ett djävla sjå) har jag bestämt mig för ny utrustning.

    Framförallt är det havsöring som lockat tillbaka mig till fisket och det är med HÖ i fokus som jag skaffar nytt.

    Jag fiskar oftast från land och jag planerar att testa bombardafiske i år, men främst handlar det om old-school dvs. vanliga skeddrag och wobblers. Mina drag ligger mellan 7 - 33 gram och jag föredrar känsla före kastlängd. (HÖ står ändå oftast nära land där jag fiskar i sthlms skärgård.)

    Det set jag tänker mig är:

    Shimano Biomaster 2500 (frambromsad)
    Fenwick Quadrant (jagar runt och lägger max 10-15 min på en fiskeplats och vill att det ska vara behändigt att bära genom snårskogen) 904 ML 6/24 ELLER Quadrant 1004 M 8/32

    (Tänker köra Fireline 0,17 och FlC-tafsar)

    Dessutom vill jag att det ska fungera hyfsat då jag fiskar gädda (halvstora brukar det som värst bli, 2 - 6 Kg) från båt.

    Åsikter? Någon som provat båda spöna och kan jmf. känsla vs. kastlängd för det här syftet?

  • #2
    Jag skulle tänka så här om jag var i din situation.

    Rulle: nya Shimano Technium 2500 årgång 2014. Då sparar du 1500 kr än om du väljer Biomasterrullen, men du får ändå x-ship i din nya rulle.

    Spö: jag skulle tagit 10 fotaren om det blir mycket bombardafiske, annars är 9 fotaren mer allround och är smidigare till mindre dragvikter.

    Eftersom du har sparat 1500kr kan du köpa ett helt ok gäddspö för ca 800kr.

    Lägg 0.15 på en spole till havsöringen och 0.20 på extraspolen för gäddspinnet.

    Resterande 700 lägger du på drag å pilsner.

    Klart nu så kan tråden stängasB-)
    /H
    Senast ändrad av harlequine; 2013-09-23, 04:47.

    Kommentera


    • #3
      Tack för tips!

      Kommer att ta 9' eftersom smidigare och jag vill kunna känna vad som händer. Mindre kastlängd gör mig inget. Men jag framhärdar i att köpa Biomaster. Bättre kvalité (håller längre är jag övertygad om) och jag kan få den för ca 2000 från Tyskland, dvs. sparar inte så mkt. som du skriver. Fortsätter att använda mitt gamla 9' till gäddfiske.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
      2 svar
      2 495 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg TomHiddleston  
      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
      24 svar
      3 828 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg uffe62
      av uffe62
       
      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
      39 svar
      5 645 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg OGRudan
      av OGRudan
       
      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
      468 svar
      107 657 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Julle68
      av Julle68
       
      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
      3 548 svar
      229 084 visningar
      12 gillar
      Senaste inlägg Piscantur stercore  
      Arbetar...
      X