Action Disc - nåt att ha? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Action Disc - nåt att ha?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Action Disc - nåt att ha?

    Sökte på forumet men hittade 2 trådar från 7-10år sen.

    Nu har det gått några år som dessa funnits på marknade och jag tänkte höra med kära FS medlemmar om detta är nåt att ha?

    Tänkte ex. köra detta med Fin-S jigg eller liknande med enkel krok utan tyngd på själva jiggen och sedan självklart ett sänke 30 cm från själva jiggen. Antingen trolla med eller köra spinn

  • #2
    Med andra ord ej nåt att ha eftersom flera kollat in tråden men ingen har delat med sig av sin erfarenhet.

    Kommentera


    • #3
      Det kan vara ett intressant experiment:-)
      Vi använde action disc en hel del för några år sen när vi började trolla på Vänern med löja. Betet fick en lustig gång och tacklet tålde även lite högre fart.
      Nu använder vi det inte lika mycket eftersom VK-skallarna ger möjlighet till så olika tacklingar och även tål högre fart.
      Däremot händer det att jag kör med ett action disc tackel med en tubfluga bakom. Det kan vara riktigt giftigt!
      Tänk på att discen sliter en del på linan så ha lite extra koll på det och flytta discen ibland.
      //Micke

      Kommentera


      • #4
        Testa att sätt det framför en gäddfluga då du kör bombarda. Funkar även framför en curly tail vid abborrfiske

        Kommentera


        • #5
          Får se kanske ger det en chans ändå!

          Kommentera


          • #6
            Ja det tycker jag:-)
            Det är alltid kul att testa nya ideér. En sak som kan vara bra att tänka på är att discens motstånd i vattnet gör att betet går ytligare än vad det skulle gjort utan. Så man får blya lite extra.
            Sen kan man variera betets gång en hel del beroende på hur nära discen sitter. När jag trollar med tubflugor brukar det vara väldigt effektivt att sätta discen ca 40-50 cm framför. Discen rör sig ju lika irrationellt ändå men flugan får en lugnare gång och detta kan ibland ge nåt extra hugg.
            Mvh Micke

            Kommentera


            • #7
              Använder du sådan på typ fluga kan det ge viss skillnad men på alla beten med inbyggd vikt enligt min åsikt endast bortkastad tid, ger endast visst liv åt sånt som är i princip viktlöst mvh
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
              2 svar
              2 496 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TomHiddleston  
              Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
              24 svar
              3 833 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg uffe62
              av uffe62
               
              Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
              39 svar
              5 656 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg OGRudan
              av OGRudan
               
              Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
              468 svar
              107 666 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Julle68
              av Julle68
               
              Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
              3 549 svar
              229 430 visningar
              12 gillar
              Senaste inlägg Retroräven  
              Arbetar...
              X