Tejp i botten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tejp i botten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tejp i botten

    Eftersom det är brist på eltejp (som de flesta rekommenderar) här hemma så undrar jag om vanlig genomskinlig julklappstejp funkar?

    tejp bara runt knuten eller en längre bit?

  • #2
    Ja de funkar. Alt några varv med nylon i botten .
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • #3
      Själv använder jag varken nylon eller tejp och det fungerar för mig, men vilken tejp du än väljer kommer fungera alldeles utmärkt för att hålla eventuell glidande lina på plats. så länge den greppar bra.

      Det här med tejp eller nylon i botten kanske är vanligare och mer användbart på multirullar, eller?

      Kommentera


      • #4
        Att inte linan sitter ordentligt på spolen är lika illa på multi som på haspel. Första gången det hände mig va på en haspel,vevade o vevade men fick inte hem nån lina. Trodde först bromsen pajat helt. Men vid en närmre titt så kontaterades att linan snurrade på spolen. Ganska drygt o dra ut 135m flätlina på durken för att tejpa o sen spola på den igen.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

        Kommentera


        • #5
          Nylon i botten för att fylla upp spolen ordentligt. Varför ska man ha 300m flät när man kastar 20-50m? Ser ingen vits med att fylla hela spolen med flät.

          Kommentera


          • #6
            Jag tejpar med den tejp jag har till hands. Köper flätad lina så pass billigt att det inte är värt att hålla på med nylonlina. Dessutom vill man inte att en kämpe får tag i kroken och drar ut linan så pass att en svagare baklina dras ut och bromsen inte är anpassad därefter och linan går av.

            Kommentera


            • #7
              Jag har börjat köra vulkbandstejp i botten på spolarna. En smal remsa lindad på mitten av spolen och sen lägger jag knuten mitt på och vevar på linan så hårt jag kan. Känns bra att veta att det kommer sitta oavsett vad som händer även om lite vanlig paketinslagningstejp säkert funkar lika bra.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                Att inte linan sitter ordentligt på spolen är lika illa på multi som på haspel. Första gången det hände mig va på en haspel,vevade o vevade men fick inte hem nån lina. Trodde först bromsen pajat helt. Men vid en närmre titt så kontaterades att linan snurrade på spolen. Ganska drygt o dra ut 135m flätlina på durken för att tejpa o sen spola på den igen.
                hade nog varit lättare att släppa ut linan efter båten....
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #9
                  Nja. Då hade jag fått ro ut linan ju :p
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                  Kommentera


                  • #10
                    Vad tror ni om iden att istället för att lägga mono i botten och sen knyta monon till flätlinan, göra så här att man lägger mono i botten, sen knyter man flätlinan runt spolen innan man knyter den på monolinan?

                    Alltså det är fortfarande mono i botten, men man har också tryggheten av att veta att det är flätlinans styrka hela vägen som gäller!

                    (ja jag vet att man sällan får rullen tömd på all lina, men kan vara en trygghet ändå)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 494 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 826 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 645 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 655 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 547 svar
                    228 820 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Arbetar...
                    X