Ursprungligen postat av SparXX
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Deeper Fishfinder
Collapse
X
-
Innan jag beställde min så kollade jag runt lite och jag hittade bara den i USA. SP300 får du bara med en "låda" med ett batteri i som håller 4,5h. Jag valde SP200 för jag kommer bygga ett eget alternativ med ett bättre batteri. Och sugproppen går att ordna på ett enkelt sätt annars är det samma utrustning som man får.
-
Okej, kanske man ska beställa en SP200 då och fixa resten själv. Ska fundera någon dag bara innan jag slår tillUrsprungligen postat av Gös_Hasse Visa inläggInnan jag beställde min så kollade jag runt lite och jag hittade bara den i USA. SP300 får du bara med en "låda" med ett batteri i som håller 4,5h. Jag valde SP200 för jag kommer bygga ett eget alternativ med ett bättre batteri. Och sugproppen går att ordna på ett enkelt sätt annars är det samma utrustning som man får.
Kommentera
-
Ser fram emot rapportering sedan
Det här är nog framtiden, en wifi-givare och sen en app till sin platta eller telefon. Och snabba uppdateringar som kan automatiseras. Enda problemet är väl batteritid för åtminstone telefoner ( har ingen platta själv så vet inte där ) men det går ju köpa större batterier till de flesta mobiler i alla fall.
Kommentera
-
De største problemene er lysstyrken på nettbrett og at de ikke tåler vann og vibrasjoner. (Med noen få unntak riktignok.) I solskinn ser du ingenting på ett nettbrett og i regnvær må den ligge under dekk. Det etterlater ett bruksområde: gråvær, noe vi heldigvis har ganske mye av.Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inläggSer fram emot rapportering sedan
Det här är nog framtiden, en wifi-givare och sen en app till sin platta eller telefon. Och snabba uppdateringar som kan automatiseras. Enda problemet är väl batteritid för åtminstone telefoner ( har ingen platta själv så vet inte där ) men det går ju köpa större batterier till de flesta mobiler i alla fall.
Men når det er sagt, har jeg aldri skjønt hvorfor det brukes såpass enkle skjermer på maritim elektronikk som det gjør. Om mitt ekkolodd koster 13.000 med dagens skjerm eller 13.200 spiller ingen rolle hvis jeg hadde hatt samme oppløsning som feks en IPad. Jeg regner i praksis med at neste generasjonsskifte vil bety vesentlig bedre skjermer, ikke minst pga integrasjon av nettlesere som helt sikkert kommer.
Kommentera
-
Ljusstyrkan kan jag också se som ett problem i dagens surfplattor, men se på Sony med deras vattentäta produkter och stöttåliga produkter. Tekniken finns i saker redan så det är inte ett långt hopp till att det finns i fler prylar i framtiden. Annars finns ju riktigt bra skal till plattor att köpa som gör dem vattentäta/tåliga.
Jag har heller inte förstått varför det används "billiga" skärmar och inte heller varför det ska vara så mycket dyrare med färglod jämfört med motsvarande svartvita lod. Priset borde idag vara ungefär detsamma att tillverka med färgskärm som med svartvit.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inläggNå har jeg ingen planer om å kjøpe noe slikt, men dette er et annet alternativ, og fra en produsent som har vært i drift lenge:
http://vexilar.com/info/sonarphone-m...h-sounder-app/
Vexilar säljer inte utom USA o Canada. Deras sonar ger dig bara ren ekolodsdata, inget annat. Deeper ger just sama data, men kombinerar det med huggtabell, fångstdagbok, väderinformation o användar gps position till kartor etc. Totalt fungerer Deeper mer som en dyrare ekolod med kartor o anslutning till Internät. Friday labs är et amerikansk foretag med kontorer i Lithauen. Deeper blir gjord innom EU.
Det går even att trolla med deeper. man fästar deeper med ögla som sitter på undersiden av ekoloddet o drar den efter båten, eller man kan göra egen monte. Skruv öglena har vanlig 5mm EU standard.
Kommentera
-
For å svare på din fundering på hvorfor det brukes så dårlige skjermer på maritim elektronik, så er svaret enkelt. Produksjonskostnadene til å lage den datamaskina som sitter i båten og viser ekkoloddsdata er skyhøy sammenligneet med eksempelvis ett nettbrett. Eksempelvis nettbrettet til Sony, som er vanntett, har siste skrik i skjerm, CPU kraft, GPS,og kamera er produsert i så stort antal sammenlignet med datamaskina til ett ekkolodd at kostnadene blir en brøkdel sammenlignet. Det du har betalt for i ditt ekkolodd som kostet 13000,- er selve datamaskina, som har en elendig skjerm, ti år gammel teknologi når det gjelder CPU, GPS mottagning etc. Sonden som henger i vannet er egentlig selve ekkoloddet, og den koster ikke all verden i seg selv. Kansje en femtilapp å produsere.Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inläggDe største problemene er lysstyrken på nettbrett og at de ikke tåler vann og vibrasjoner. (Med noen få unntak riktignok.) I solskinn ser du ingenting på ett nettbrett og i regnvær må den ligge under dekk. Det etterlater ett bruksområde: gråvær, noe vi heldigvis har ganske mye av.
Men når det er sagt, har jeg aldri skjønt hvorfor det brukes såpass enkle skjermer på maritim elektronikk som det gjør. Om mitt ekkolodd koster 13.000 med dagens skjerm eller 13.200 spiller ingen rolle hvis jeg hadde hatt samme oppløsning som feks en IPad. Jeg regner i praksis med at neste generasjonsskifte vil bety vesentlig bedre skjermer, ikke minst pga integrasjon av nettlesere som helt sikkert kommer.
Ekkolodd som Deeper kommer til å ta over fullstendig i forhold, for den løsriver deg fra den ellers så dyre og overprisede datamaskina som du ellers ville hatt i båten. No skal vi ikkje kjøre sammenlignning her, for Deeper er laget for ett helt annet bruk enn den du har i båten. For det første Rekker Deeper ned til 40 meter maks. Begrensningen her er på grunn av batteripakken. Med andre ord strøm forbruk. Den du har i båten rekker nok sikekrt betydelig lengre ned da den bruker strøm fra båt motoren / 12 volts batteri på flere amper.
Til gjengjeld kan Deeper taes med i lomma langt inne på fjellet der du aldri kommer til med båt, den kan brukes fra en kano, eller med stang fra land, eller på isen. En annen fordel med deeper er at når programvaren er en App, så kan den lett oppgraderes. For kort tid siden kom versjon 2.0 av programvaren, og dermed slutter diskusjonen on Vexilar sin er bedre enn Deeper fordi den har riktig ekkoloddsbilde, For no har Deeper det også. I tillegg har de plassert de viktigeste funksjonene lett tilgjengelig i en egen meny på venstre side av skjermen. Der er også en til liten og hendy detalj på Deeper. Man kan se rå ekkoloddsbilde og samtidig vise fiskesymboler. Dette kan man ikke med Vexilar sitt lodd og heller ikke med de fleste andre ekkolodd som eg kjenner til.
Den nye funksjonen i kombinasjon med trinnløst rensing av bildet gir deg muligheten til å studere de rå dataene mer inngående når det er tvilstilfeller om man ser en fisk eller ikke. Eg foreslår at dere laster ned appen for både Vexilar og Deeper og sammenligner før dere dømmer. Vexilar har vert på markedet en stund og eg savner fortsatt oppdateringer av programvaren med flere og bedre funksjoner. Deeper har vert på markedet i noen måneder og de viser at de kontinuerlig driver og oppgradere og tilpasser seg markedet.
Eg har forøvrig Deeper, og har brukt den både på isen, fra land og ved trolling. Den fungerer utmerket ved alle tilfeller.
Eg er også en av de få som har hatt egen fiskedagbok som app på telefonen, og har insett at å kjøpe en app til dette bruket er unødvendig når en installerer programvaren til Deeper. Den innebyggede fiskedagboken er like bra eller bedre enn alle de commersielle der ute, så selv om du ikkje har deeper, men ønsker en fiskedagbok, så bruk Deeper programvaren.
Det kan diskuteres til dommedag angående huggtabeller. Fakta er at de gir bare en liten pekepinn på fisket. Man skal for al del ikke følge dem slavisk, for plutselig er der en klekking, eller noe annet på en "dårlig" fiskedag, som snur helt opp ned på fiskens spisevaner og din fangst.
Værdataene som finnes i Deeper har eg begynt å bruke mer og mer da de har vist seg å være ganske pålitelige, lettfattelige å lese, og gir mye nyttig informasjon.
Kartet og kamera funksjonen i Deeper har eg ikkje brydd meg noe s¨rlig med. Kamera funksjonen er den samme som elelrs finnes i telefonen/nettbrettet, og kartet gir bare muligheter å plotte posisjoner for fangster. Disse legges automatisk inn i fangstdagboken som det er. Eg venter dog flere funksjoner som bruker kartet, som sporing av kjøreruten, dybdetall på kartet, eksempelvis hver 50 eller 100 meter man har kjørt og gps hastigheten. Dette er saker som finnes på dyrere ekkolodd, og etter å ha snakket med folka på Friday labs, så ser det ut til at disse sakene er på vei. Det er bare spørsmål om tiden det tar å programere disse sakene inn i programvaren.
Senast ändrad av aurebu; 2014-06-11, 10:23.
Kommentera
-
Visst borde man väl kunna stå vid vattenbrynet och doppa ner samt luta deeper (typ samma vinkel som botten) för att se om det finns några fiskar upp till 40m från land?
Sedan kan man ju kasta ut den som vanligt mot det håll fiskar registrerats för att få fram mer exakt punkt.
Vad tror folk om detta och har någon testat, känns mycket effektivare att börja så då man täcker större yta snabbare, så slipper man kasta ut om det är fiskfritt. :-)
Kommentera
-
Beklager sent svar, jeg har ikke fått med meg at tråden er oppdatert. Sitert over er det en hel haug med påstander, hvor noen har en kime av sannhet mens andre er direkte feil.Ursprungligen postat av aurebu Visa inläggFor å svare på din fundering på hvorfor det brukes så dårlige skjermer på maritim elektronik, så er svaret enkelt. Produksjonskostnadene til å lage den datamaskina som sitter i båten og viser ekkoloddsdata er skyhøy sammenligneet med eksempelvis ett nettbrett. Eksempelvis nettbrettet til Sony, som er vanntett, har siste skrik i skjerm, CPU kraft, GPS,og kamera er produsert i så stort antal sammenlignet med datamaskina til ett ekkolodd at kostnadene blir en brøkdel sammenlignet. Det du har betalt for i ditt ekkolodd som kostet 13000,- er selve datamaskina, som har en elendig skjerm, ti år gammel teknologi når det gjelder CPU, GPS mottagning etc. Sonden som henger i vannet er egentlig selve ekkoloddet, og den koster ikke all verden i seg selv. Kansje en femtilapp å produsere.
Ekkolodd som Deeper kommer til å ta over fullstendig i forhold, for den løsriver deg fra den ellers så dyre og overprisede datamaskina som du ellers ville hatt i båten. No skal vi ikkje kjøre sammenlignning her, for Deeper er laget for ett helt annet bruk enn den du har i båten. For det første Rekker Deeper ned til 40 meter maks. Begrensningen her er på grunn av batteripakken. Med andre ord strøm forbruk. Den du har i båten rekker nok sikekrt betydelig lengre ned da den bruker strøm fra båt motoren / 12 volts batteri på flere amper.
Til gjengjeld kan Deeper taes med i lomma langt inne på fjellet der du aldri kommer til med båt, den kan brukes fra en kano, eller med stang fra land, eller på isen. En annen fordel med deeper er at når programvaren er en App, så kan den lett oppgraderes. For kort tid siden kom versjon 2.0 av programvaren, og dermed slutter diskusjonen on Vexilar sin er bedre enn Deeper fordi den har riktig ekkoloddsbilde, For no har Deeper det også. I tillegg har de plassert de viktigeste funksjonene lett tilgjengelig i en egen meny på venstre side av skjermen. Der er også en til liten og hendy detalj på Deeper. Man kan se rå ekkoloddsbilde og samtidig vise fiskesymboler. Dette kan man ikke med Vexilar sitt lodd og heller ikke med de fleste andre ekkolodd som eg kjenner til.
Den nye funksjonen i kombinasjon med trinnløst rensing av bildet gir deg muligheten til å studere de rå dataene mer inngående når det er tvilstilfeller om man ser en fisk eller ikke. Eg foreslår at dere laster ned appen for både Vexilar og Deeper og sammenligner før dere dømmer. Vexilar har vert på markedet en stund og eg savner fortsatt oppdateringer av programvaren med flere og bedre funksjoner. Deeper har vert på markedet i noen måneder og de viser at de kontinuerlig driver og oppgradere og tilpasser seg markedet.
Eg har forøvrig Deeper, og har brukt den både på isen, fra land og ved trolling. Den fungerer utmerket ved alle tilfeller.
Eg er også en av de få som har hatt egen fiskedagbok som app på telefonen, og har insett at å kjøpe en app til dette bruket er unødvendig når en installerer programvaren til Deeper. Den innebyggede fiskedagboken er like bra eller bedre enn alle de commersielle der ute, så selv om du ikkje har deeper, men ønsker en fiskedagbok, så bruk Deeper programvaren.
Det kan diskuteres til dommedag angående huggtabeller. Fakta er at de gir bare en liten pekepinn på fisket. Man skal for al del ikke følge dem slavisk, for plutselig er der en klekking, eller noe annet på en "dårlig" fiskedag, som snur helt opp ned på fiskens spisevaner og din fangst.
Værdataene som finnes i Deeper har eg begynt å bruke mer og mer da de har vist seg å være ganske pålitelige, lettfattelige å lese, og gir mye nyttig informasjon.
Kartet og kamera funksjonen i Deeper har eg ikkje brydd meg noe s¨rlig med. Kamera funksjonen er den samme som elelrs finnes i telefonen/nettbrettet, og kartet gir bare muligheter å plotte posisjoner for fangster. Disse legges automatisk inn i fangstdagboken som det er. Eg venter dog flere funksjoner som bruker kartet, som sporing av kjøreruten, dybdetall på kartet, eksempelvis hver 50 eller 100 meter man har kjørt og gps hastigheten. Dette er saker som finnes på dyrere ekkolodd, og etter å ha snakket med folka på Friday labs, så ser det ut til at disse sakene er på vei. Det er bare spørsmål om tiden det tar å programere disse sakene inn i programvaren.
Problemet med skjermene på en MFD er oppløsningen, som er en brøkdel av den oppløsningen selve ekkoloddet er i stand til å vise. Problemet med skjermene på nettbrett og smarttelefoner er at de ikke backes opp med nok batterikapasitet til å være leselige i sterkt sollys, samt at de ikke kan dimmes nok til å brukes i mørke uten å blende deg. I valget mellom de ondene, velger jeg helt klart en skjerm jeg kan bruke uansett lysforhold og vær. Kanskje et spørsmål om smak og behag?
Det du betaler for i et ekkolodd er ikke bare hardvaren, men også mykvaren. Sammenlikner du modellrekkene til de store produsentene, er hardvaren svært lik, men programvaren er det store forskjeller på. Sammenlikner du modellene på tvers av merkene, e hardvaren tilnærmet identisk på samme prisnivå, programvaren er svært forskjellig. Sammenlikner du en Elite 5 med en HDS 5, er skjermen identisk, ekkoloddet identisk, men det er stor forskjell i øvrig programvare. Det er en forskjell i chippen(e) som brukes også, men det er ikke der forskjellen ligger. Lowrance kunne utvilsomt kjørt inn langt mer avansert programvare i en Elite, men velger å ikke gjøre det. Sannsynligvis fordi det vil påvirke salget av HDS. Deeper er et glimmrende bevis på dette, prismessig på linje med Elite men funksjonsmessig så langt bak at en sammenlikning av kvaliteten på ekkoloddet blir en vits.
Sonden som henger i vannet, eller ekkoloddgiveren som jeg kaller den, er minst halvparten av totalen. Det er ENORM forskjell på billige givere ala de som Deeper bruker og kvalitetsgiver ala dyre givere fra Airmar. Er du i tvil så foreslår jeg at du prøver et ekkolodd som faktisk kan brukes med forskjellige givere og ser selv. (Alternativt så kan jeg ta med meg en billig giver neste gang jeg er ute, og ta litt skjermbilder som viser forskjellene.) Sammenlikner du en Garmin/ Lowrance/ Humminbird med originalgiveren og en dyr kvalitetsgiver kan hvem som helst se at det er forskjell. Her ligger enda en forskjell på et godt og et dårlig ekkolodd, det gode ekkoloddet lar deg velge en ekkoloddgiver som passer til ditt bruk. Dårlige ekkolodd låser deg til originalgiveren, som i de fleste tilfeller er et sted mellom helt ok på grunt vann og elendig på alle dybder. Jeg har ikke prøvd Deeper (enda), men jeg har prøvd Vexilar SP200. Jeg tror ikke gutta bak Vexilar eller Deeper er mindre flinke enn de andre, men de opererer med elendige ekkoloddgivere som (dessverre) ødelegger en ellers spennende teknologi. De har heller ikke 50 år med utvikling av programvaren bak seg, selv om de drar nytte av andres arbeid. En reelle sammenlikning kunne vært interessant, dersom deeper kunne blitt benyttet med en kjent ekkoloddgiver. Nå vet vi ikke om de dårlige resultatene er en konsekvens av giveren eller programvaren, det er dog tydelig at kvaliteten er dårlig i minst ett ledd.
Ekkoloddets evne til å se dypt, har ikke bare med strømforbruk å gjøre. Ja, et ekkolodd på 1000W vil se dypere enn et ellers likt ekkolodd med samme giver på 200W, men følsomheten er enda viktigere. Her er vi tilbake til billige ekkoloddgivere som kilde til problemet, de billige giverne kombinert med enkel programvare er ikke følsomme nok til å fange opp returekko som er svake. Dette gjenspeiler seg igjen i form av at disse billige løsningene ikke viser fisk med samme sikkerhet som sine mer tradisjonelle konkurrenter, selv på relativt grunt vann. Følsomheten og målseperasjonen blir for dårlig sammenliknet med de klassiske løsningene. Allerede på 10 meters dyp er det merkbar forskjell på evnen til å vise fisk med sikkerhet, og ikke minst på målseperasjonen.
Løsningen på dette er selvfølgelig å bruke et godt ekkolodd med en god ekkoloddgiver som du rigger transportabelt. Vips har du en løsning som både er bra i båten, i kanoen og på isen. Du kan selv tilpasse driftstid versus vekt ved å bruke ulike størrelser på batteriet, uten å være prisgitt produsentens ide om hvor lenge en fisketur skal vare.
Programvaren kan enkelt oppdateres på de fleste moderne ekkolodd. Enten via minnebrikke eller direkte via nett. Det er selvfølgelig gledelig å se at Deeper nå har fått funksjoner som andre har hatt i flere tiår, men det gjør de ikke unike. Muligheten til å se rådata fra ekkoloddet og samtidig se prosseserte data har du hatt på det meste av ekkolodd i årevis, løsningene for det heter A-scope og Flasher, litt avhengig av hva du vil oppnå.
Det finnes flere løsninger over temaet fiskedagbok fra før. En løsning jeg har brukt mye er penn og papir, en annen løsning som er tilnærmet ubegrenset hva gjelder funksjonalitet er Excel. Vil du ha en gratis app klar til bruk så er FishBrain et glimmrende alternativ.
Kjøp gjerne Deeper (eller Vexilar), men ikke tro at dette er spesielt bra, unikt eller prisgunstig. Det er en enkel løsning for deg som ønsker et mobilt ekkolodd, og hvor mobilitet er viktigere enn funksjon. Med det i bakhodet er Deeper en bra løsning, og et spennende alternativ.
Kommentera
-
Vexilar har med sitt sammarbeid med Navionics sørget for at ekkoloddet kan brukes samtidig som du ser kartene til verdens største leverandør av kart til sportsfiske og fritidsbåter. Via Live-funksjonen kan du forbedre eksisterende kart, og kartlegge områder som ikke er dekket av kart i dag. Du kan selvfølgelig ha din smarttelefon eller ditt nettbrett koblet mot internett samtidig som du bruker Vexilar.Ursprungligen postat av aurebu Visa inläggTotalt fungerer Deeper mer som en dyrare ekolod med kartor o anslutning till Internät.
Det jeg savner med Vexilar sin løsning, er muligheten til å eksportere dataene fra Live-kartleggingen til en annen mottaker enn Navionics. Det hadde kanskje vært en ide for Deeper å følge opp? Hva med å gjøre det mulig å bruke egne dybdekart sammen med Deeper? Feks kart i KMZ/ KML formatet som er enkelt og åpent. Alternativt har de en vei å gå før de kan sammenliknes med interfacen mellom Vexilar og Navionics.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav Rune45600C4 med ny vev1 Foto
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-08-21, 06:02 -
-
Svar till Vad är detta för märke och modell?av byggarnTyckte väl jag kände igen den... Men hittade en lös bara så mysteriet kvarstår vad den heter...1 Foto
-
2026-08-15, 15:26 -
-
av Peter BTillhör begåvningsreserven sen ngr år , bidrar med denna devis.
Peter b1 Foto-
2026-07-02, 20:28 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
|
24 svar
2 517 visningar