Ambassadeuren hackar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeuren hackar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hmm, det är ju en annan Amb det där.. Men jag ska försöka förklara..
    "Ploppen" är "hjulet" man skruvar på för att reglera bromsen. Skruvar man bort den ser man en liten "knapp", som hjulet antagligen ska trycka in mer och mer när man skruvar på det.

Kommentera

"Ploppen" reglerar mekaniska bromsen, den kastbroms som är helt varvtaloberoende, fungerar som en handbroms på en bil med samma effekt om den är hårt dragen.
      "Knappen" Du referar till är antagligen spolaxeln, men jag är inte säker.

Tanka ner en sprängskiss och tag Dig modet att skruva isär rullen.
      Din feldiagnos är fortfarande obegriplig, men skruva på så lär Du Dig.
      Gamla ambisar är förbaskat robusta, riktigt bra faktiskt, och går sällan sönder av normalt slitage.
      www.utreel.com

Kommentera

Nej, en gammal 5000C är det.
        Jag kan mycket väl ha fel i mina spekulationer om "knappen" , men det ser faktiskt ut som så att hjulet skruvas längre in och knappen trycks in mer och mer. För när jag trycker på knappen manuellt efter att jag skruvat av "hjulet", eller "ploppen", så förflyttar sig spolen längre åt vevsidan. Samma sak när jag skruvar på "reglagehjulet". Men kruxet är ju att "fiskbromsen" inte förändras. Lika lätt att dra ut lina.

Och jag har det lite luddigt med kastbromsen, jag vet inte vart reglaget sitter eller hur man ändrar på den. Men "ploppen" har iallafall förut varit "fiskbroms" om jag minns rätt.(eller vadfan det heter :O)

Ska försöka fixa ett foto då. Men förvänta inget, kameran jäklas titt som tätt och kvaliteten är inte att prata om, men jag ska försöka.

Det är nog en rulle som sett sina bästa år, så jag tänkte använda den till ismete.

Kommentera

Ok, en bild där ni ser rullen+förpackning och tillbehör som var i om det kunde hjälpa, och på den andra bilden syns ju sidan där det klart står 5000C Och "hjulet" eller "ploppen" som enligt mig trycker ner knappen.
          Bifogade filer

Kommentera

Käre Burrul!

Jag vet ju inte var du bor men jag har god lust att åka över till dig och ge dig en liten kurs i Ambassadeurägarskapets grunder. En totalgenomgång från komponenternas benämning, funktion och underhåll till lämplig lina, kast, mothugg och drillningens alla faser (Och fasor! ).

Du kan ju å andra sidan lära mig något om bygelhasplar ty den sortens tingestar är mig obekanta. (OK jag har skruvat i sär och plockat ihop en gammal DAM Hobby men den är nästan enklare än en Record 1300 så den räknas inte.)

mvh
            BeBest
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Äh, jag är inte amb-ägare på "riktigt"
              Denna hittade ju bara och det är ju bättre att jag använder den på mitt lilla sätt(? :o) än att den får ligga och mögla.

Vad är det förresten du syftar på med "kurs" i "komponenternas benämning, funktion och underhåll till lämplig lina, kast, mothugg och drillningens alla faser "? Allt det där kan jag redan! Moahaha! Men praktiken är lite svårare än teorin du. Samt, att man glömmer de jäkla pyttedelarnas namn räknas inte, det borde vara fri namngivning på dem!

Förresten fungerar rullen fläckfritt förutom detta problem.

Men nu ska jag skruva isär den litegranna så får jag se om jag något hittar.
              Senast ändrad av Syn; 2005-09-10, 09:37.

Kommentera

Verkligen en vacker rulle du har i.a.f.

Den mekaniska kastbromsen som regleras med lagerkopparna på sidogavlarna är en mycket enkel konstruktion. I botten på lagerkopparna ska det ligga en s.k. bottenbricka. Dessa är i regel fyrkantiga. Genom att skruva på lagerkoppen kommer spolaxelns ändar att tryckas mer eller mindre hårt mot lagrkoppens botten och friktion uppstår. Med denna broms uppstår inte så mycket friktion att du kan stoppa en rusande fisk precis....
                Slirbromsen som reglerar hur hårt motståndet blir för fisken att dra ut lina justeras med STJÄRNHJULET.

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB

Den mekaniska kastbromsen som regleras med lagerkopparna på sidogavlarna är en mycket enkel konstruktion. I botten på lagerkopparna ska det ligga en s.k. bottenbricka. Dessa är i regel fyrkantiga. Genom att skruva på lagerkoppen kommer spolaxelns ändar att tryckas mer eller mindre hårt mot lagrkoppens botten och friktion uppstår. Med denna broms uppstår inte så mycket friktion att du kan stoppa en rusande fisk precis....
                  Slirbromsen som reglerar hur hårt motståndet blir för fisken att dra ut lina justeras med STJÄRNHJULET.
                  Men satan, snart får jag gå på kurs hos bebest!
                  Men dåså, inte konstigt att.. Inte undrar på.. Jaja, tack för hjälpen då, jag har lite att skruva i men nu förstår jag felet iallafall.
                  Ett hipp-hipp-hurra för FRB och UT! Och alla andra som hjälpt till!

Edit:
                  Sådärja! Nu funkar den som ett smeck igen! Tackar och bockar åt alla åter igen.

Ursprungligen postat av FRB
                  Hehe, ja, modellen är väll snygg, men min är nog lite skabbig.. Nåja, du har ju bara sett den på bild. En bild ljuger mer än tusen ord.
                  Men okej, jag ska erkänna, jag tycker att gamla Amb. är snyggare än nya.
                  Senast ändrad av Syn; 2005-09-10, 11:00.

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
                    Ok, en bild där ni ser rullen+förpackning och tillbehör som var i om det kunde hjälpa, och på den andra bilden syns ju sidan där det klart står 5000C
                    Vacker rulle, var rädd om den och gör den minutiöst ren varje år och använd endast riktiga smörjmedel, så har Du en rulle livet ut.
                    Kör Du med nylonlina så är den helt OK som den är bara den sköts ordentligt.
                    Börjar Du fiska med flätlina rekommenderar jag dock en uppgradering av slirbromslamellerna och ett byte till keramhybrider som alternativ till de lager som sitter i ändarna på spolaxeln.

Som sagt, var rädd om den, och Bebest invitation skall Du ta på allvar, så spar Du minst 2 månader av förtret och svordomar.
                    www.utreel.com

Kommentera

Häng på, jag lovar att Du kommer att ångra Dig när Du fastnat i rulltrimmarmissbruket och glömmer köpa nya wobblers för att ha råd med nästa nivå av galenskaperna.
                      Välkommen (sa djavulen med ett flin från ena örat till det andra)

Hej, jag kallas UT och jag trimmar rullar...[/QUOTE]

Passa dig, snart är du illa ute, precis som några av oss andra.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 484 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57