Fiska öring, harr regnbåge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska öring, harr regnbåge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
    Att köpa ett flugkitt och kanske lära sig fiska med det är kostsamt och tråkigt. Varför inte köpa ett bra kitt att kasta skeddrag, spinnare med och vill du köra fluga kan du köra med bombarda o rigga med fluga/mask/räka
    Vem har sagt att flugfiske är tråkigt ? Fiskar själv både spinn och fluga, föredrar i alla lägen flugfisket. Just för att det är så förbannat kul och effektivt. Allt beror på om man fastnar för det eller inte.

Alla fiskeprylar är dyra, enda skillnaden mellan spinn och flugfiske är att du inte förlorar lika mycket när linan går av
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Vad ska jag ha för spö o rulle om jag ska köra med spinnare o sked? Finns det nått kitt o köpa?

Kommentera

Det finns ju justa UL haspel set. för beten mellan 10 - 15 gram. Men ska de vara något med dem? Då kostar de över 1000:-

Så det blir inte billigare än de vettiga flug kiten. Dessutom så blir det ju rätt höga kostnader allt eftersom du sätter bort div. spinnare och sked drag och köper till nya. En fluga, kostar mellan 8 - 12 kr i de flesta fall.

Är dessutom fisken för tillfället präglad på en viss insekt? Då kan du spinn fiska dig trött kan jag lova. Spinn, i alla fall i Put and take vattnen är som effektivast tidig vår och sen höst.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2014-05-14, 22:51.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tycker definitivt du ska börja med flugfiske, det är sjukt roligt. Visst, det är lite mer tekniskt krävande än att bara stå vid strandkanten och kasta drag. Men sen å andra sidan så är ju tex. torrflugefisket i stort sett precis som att spinnfiska med poppers / ytbeten, vilket i min mening är bland det roligast fiskesättet vid spinnfisket. Som Jock Scott har rekomenderat där så gör ju Vision väldigt fina kit för nybörjaren, har själv ett liknande kit, ett Vision Atom i klass 5. (http://www.fishline.se/vision-atom-f...roducts_id/685 ). Är själv hyffsad ny med flugfisket, började i April 2013, men varje gång ja ska ut och fiska nu så har jag endast flugspöt med, de andra spöna har jag lagt på hyllan. Skulle jag mot förmodan fiska med annat spö just efter öring/regnbåge/harr så skulle jag isåfall välja ett UL-spö/kit. Gällande UL spön & rulle så kan ja verkligen rekomendera grejer från Shimano. Spinnare som fungerar bra på just Öringen är kopparfärgad Vibrax-spinnare med röda/gula prickar på, även kopparfärgade Toby's är bra grejer.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
          24 svar
          2 376 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg lsjonsson  
          Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13