Båt av hardtopp model för fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båt av hardtopp model för fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båt av hardtopp model för fiske?

Efter långa diskussioner (förhandlingar) med tjejen har VI kommit fram till att VI behöver en ny båt nu när vi ska flytta till ett nytt boende (1-0 till mig). VI har även kommit fram till att båten ska ha ett litet kryp in, typ 1-3 kojer (1-1). Och att Vi ska prioritera båtens fiskemöjligheter (5-1 till mig). Det lär kosta mig en hund, men det är det värt.

Jag tror att vi är på jakt efter en HT "hard topp" modell av något slag i liten eller mellan storlek.

Är det någon som har erfarenheter eller tips, tacksam för svar.

// Ivman

Har oxå letat och tror mig ha funnit min båtkärlek

Jag är jättesugen på en Ryds 485 FC med en 40-60 hästar på. Tror inte det går att hitta någon bättre till rimliga priser. Finns några intressanta på blocket.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ivman
      Efter långa diskussioner (förhandlingar) med tjejen har VI kommit fram till att VI behöver en ny båt nu när vi ska flytta till ett nytt boende (1-0 till mig). VI har även kommit fram till att båten ska ha ett litet kryp in, typ 1-3 kojer (1-1). Och att Vi ska prioritera båtens fiskemöjligheter (5-1 till mig). Det lär kosta mig en hund, men det är det värt.

Jag tror att vi är på jakt efter en HT "hard topp" modell av något slag i liten eller mellan storlek.

Är det någon som har erfarenheter eller tips, tacksam för svar.

// Ivman
      Beror på vad den får kosta. Walkaround båtar är perfekta för ändamålet.

Ryds FC som nämns är också bra fiskebåtar, i alla fall till det priset (om man tittar på layouten, hur båten är i sjön mm vet jag inte men har för mig att Sturgeon har skaffat en).

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67
        Beror på vad den får kosta. Walkaround båtar är perfekta för ändamålet.

Ryds FC som nämns är också bra fiskebåtar, i alla fall till det priset (om man tittar på layouten, hur båten är i sjön mm vet jag inte men har för mig att Sturgeon har skaffat en).

/D

Japp, det har jag. Helt okej båt än så länge. Varit ute i 12 sek/m, ingen trevlig upplevelse,men det gick. Passar bäst för två fiskande, tre går med viss frustration. Rätt trimmad går den okej i lite grövre sjö.

Min rullar 27 kn på topp, 20 i march med 50 hk Johnson, alltså ingen racer. Dricker marchandes 0.7 distansen.

Har sovit i den ett par ggr, ingen skönhetssömn men det går.

Stor fördel är att den känns större än vad den är, samt lätt att få upp för även sämre ramper.

Min köptes för 70 loppor, känns prisvärt såhär i efterhand.

/K
        sigpic

Kommentera

Lite input

Hade liknande tankar för ett litet tag sen. En kompromiss mellan fiske och fritid är hyfsat svårt. Dock skulle jag klart rek. en WA framför en HT. Bägge har ungefär liknande stl på kojer, men WA modellerna klart enklare att fiska ifrån. Numera finns har nästan alla kända och okända båtfabrikat en WA modell. Tycker att runt 6m krävs för bra sjöegenskaper, mindre WA modeller
          finns men upplevs som väl trånga.

Det finns ju också olika typer av WA modeller, dels den här kompromissen som har lite av daycruiser av sig typ Askeladden 635, Nimbus Nova 22 och Yamarin 6230. Sen finns det ju WA modeller som är renodlade WA med lägre ruff och som är gångbara i samma nivå som hela durken, ex. Uttern S64. Sen finns det ju de amerikanska WA modellerna som är utrustade för fiske med sumpar odyl så som ex. Bayliner Trophy och Fishing WA, de har ju soprent fiskedäck bak, vilket är bra ur fiskesynpunkt men inte lika "mysigt"

Jag kikade runt ett tag och fann snabbt min favvo. En bäst-i-test båt var Askeladden 635. Mycket bra åk- och fartegenskaper kombinerat med en ruff och lille lull-lull så som vatten, origokök och mugg. Bra bortvikbara bänkar i aktersoffan som gör att du lättare kommer åt vattnet. Det finns en modell som inte är teakad runt om, vilket är bättr ur fiskesynpunkt.

Catch & Relax

Kommentera

Sturgeon är du fortfarande lika nöjd med din Ryds FC 485 som jag har kunnat läsa i en del olika trådar på detta forum?

Har så gott som bestämt mig för att det får bli en Ryds 485 FCI. Så nu gäller det "bara" att hitta en återförsäljare som har ett schyst paketpris.

// Ivman

Kommentera

Ursprungligen postat av Vicke.V
              Hade liknande tankar för ett litet tag sen. En kompromiss mellan fiske och fritid är hyfsat svårt.
              Roligt att notera är det faktum att det finns människor som skulle säga att fiske är fritid. Helt fel så klart och ovanstående mening visar vilken skillnad det är mellan inbitna och Svensson.

//K
              BJ@

Kommentera

Skall båten användas tidig vår och sen höst är en hard Top att föredra framför en öppen båt, detta på grund av att du har mera lä i båten och framför allt regnskydd. Risken att få in sjö vid hård motsjögång är minimalt med en Hard Top båt. Sen finns det nackdelar, bl.a. fiskeplatsen blir mindre med HD båt. Har själv en Ryds Tumlare själv, föregångaren till Ryds 485, ingen snabbbåt men sjösäker. Har planat ut i ca 35 knop när det har varit stiltje, normalt går det i ca 15-17 knop om det inte blåser för mycket i Hanöbukten över 9-10 m/s alltså. Är mycket njöd med denna, men som allt ting annat så vill man gärna ha en större båt och då gärna en Ryds camping eller omkring 5.6 m.
                Tumlaren
                trolling är livet

Kommentera

Ryyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyys

Kommentera

Trollingmotör

Är det en 4-takts Mercury som du har som trollingmotor? Fö, 4 hästar? Funkar den bra?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 958 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11