Ryys var namnet. Är för mycket reklamationer att jag skulle nappa på en Ryys. Vill man chansa på nån där priset är oförskämt billigt. Då kan det vara nåt. För min del skulle jag köpa allt utom just en Ryys. Dom är alldeles för oskrivna för sprickor i botten. Ojämn kvalite över lag. Därför är dom ofta billiga. Sen att det sålts massor gör också att priset är lägre. Men att dom är billigare än andra märken också i inköpspris. Skulle satsa på en Örnvik, Crescent, Askeladden, Yamarin, Uttern, eller nåt annat märke med bättre rennome.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Båt av hardtopp model för fiske?
Collapse
X
-
Jag köpte en HT som verkade vara en bra kompromiss i början, men jag insåg snabbt att den var trång att fiska ifrån och skulle man på utflykt i finvädret satt passagerarna inhukade under taket i skuggan.
Det är skönt att kunna sitta "inomhus" när det är dåligt väder, men det blir så förbannat trångt om man är två som ska fiska från det öppna utrymmet bakom hardtoppen.
Du kommer garanterat bli less på att klättra runt hardtoppen på skarndäck varje gång du ska in och ut ur båten eller lasta den.
Min var en Ryds och det var rätt kass kvalitet.
Beslag som lossnade och sen sprack akterspegeln så jag fick puttra hem lugnt och sakta så inte hela motorn skulle åka i sjön.
Sålde HT'n redan efter ebn sässong och köpte en 5Meters styrpulpet med 60HK, den är perfekt för både fiske och skärgårdsutflykter.
Man åker hälst ut i fint väder och den minimala sovplats som finns i en liten HT är IMO en så dålig kompromiss att den inte används mycket, vi sov inte en enda natt i vår båt.
Köp en vanlig styrpulpet och ta med tält om ni vill övernatta i naturen, det är 100 ggr bättre än den halvkompromiss en liten HT ger.
Kommentera
-
Satsar du på trolling så är min åsikt styrpulpet fakirer fy tusan inget vindskydd alls!
HT helt överlägset utrustar du den på rätt sätt finns ingen anledning att gå upp på fördäck, hardtoppen ger dej dessutom en bättre säkerhet våg som fyller styrpulpetare studsar av en HT snabb övernattning med kapell ytterligare plus i kanten, tjejen lär föredra HT ganska säkert köper du rätt HT med riktigt fördäck är du inte ett skit handikappad jämfört med pulpet båt även vid kastfiske, själv byter jag aldrig tillbaka urless på blåst och vågor rakt i ansiktet!
Lycka till med köpet!I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ivman, kolla på båtmässan nästa vecka.
Fundera på vad det får kosta och åk dit 2 ggr, så du inte gör ett förhastat köp.
Jag var där förra året för att kolla in en liten styrpulpet.
då hade jag tänkt mig en Terhi eller buster, sen blev till slut en begagnad Linder 400 nån månad senare.
Det valet har jag inte ångrat, tycker det är en kanonbåt för mina ändamål.Ola
Kommentera
-
Nyare modeller från Crescent tycker jag känns väldigt tveksamma i kvaliten, samma sak med Örnvik.
Jag själv kör "amerikans skräp" en DC med V8, djup v-botten, går kanonbra i alla väder 46 knop på topp, bra utrymmen för både fiske och fest. Skitkul båt men jag funderar på att byta till en Ryds 600 Big Fish...
Med dina önskemål så är nog en WA det ultimata...
Kommentera
-
Vilken båt man ska använda beror mycket på vilket fiske man har tängt att bedriva från den. Här uppe är det nog 80% som har någon typ av HT när dom trolling fiskar. Men är det mera spin fiske så är nog en WA att föredra om du också vill ha ett litet krypin.
Kommentera
-
Min tjej är faktiskt mer nöjd med styrpulpetaren än med HT'n.
Det finns gott om plats att ligga och sola i fören och man har mer "yta" att röra sig på helt enkelt.
En annan fördel är att hon inte måste klättra runt det minimala och halkiga skarndäcket när vi lägger till... Med styrpulpeten är det enkelt att lägga till själv vid bryggor utan Y-bom och på det hela taget är den mer lättanvänd och lättmanövrerad.
Ang vind och vågor i ansiktet;
Klart att en HT säkert är bra för trolling, men det spinnfiske/utflykter jag kör är styrpulpet helt enkelt smidigare. Har man en rejäl båt med stor ruta får man heller ingen vind eller vatten på sig när man kör.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fråga om gammalt träspö.av Jimmbalaiah3 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-05-16, 01:01 -
-
av Lars AndrénJag har köpt sjökort Lakemaster VX premium till Humminbird som sitter i en Solix 12 SI.
...5 Foton-
2025-04-05, 23:43 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav Kristofer_aplockade upp denna i Tokyo nyligen: En återlansering av Striper från 1979 i 4500-size, en liten skönhet...1 Foto
-
2025-03-14, 18:09 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
|
14 svar
1 981 visningar
0 gillar