Tips på bra Gädd/Kustfiskeutrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på bra Gädd/Kustfiskeutrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på bra Gädd/Kustfiskeutrustning

Hej!

Efter många års uppehåll, gällande fisket, så är det åter dags att ta upp detta
    intresse. Skulle därför bli oerhört glad om jag skulle kunna få lite tips på utrustning till detta.
    Har skaffat mig ett litet mysigt fkp-gear draugen spö för lite dropshot/jigg/crankbait fiske.
    Men e nu på jakt efter ett lite tyngre för gädd/kustfiske. Vill dock inte ha en påk och är mest intresserad av att
    kasta beten upp till ca 100g. Mestadels spinnerbaits, jiggar i 60-100g klassen samt
    något mindre jerkbaits. Skulle dock vilja höra mig för om lite tips på prylar att införskaffa.

Har sneglat lite på följande

Spö:
    - Edge Dynamic Powercast (8.6" 40-130g)
    - Savage Gear Grim Reaper 9"

Rullar:
    - Daiwa Lexa 100hl
    - Daiwa Lexa 300hl
    - Ambassadeur Revo Toro NaCl 50

Men mottager gärna tips och trix.

För gäddfiske blir det där kanonbra combos (om Lexa ska du nog köra på 300-varianten) oavsett vad du väljer av det du föreslagit. Till kusftiske beror det lite på vilken sorts fiske du tänker dig. Om det är det typiska fisket efter havsöring mm med beten med betesvikter på 20-30 gram blir det ju långt från optimalt, där vill man ha en lättare utrustning, men det kanske är annat du menar med kustfiske?

Kommentera

Hej igen!

Sorry, dåligt formulerat med kustfiske kanske. Blir inte mycket havsöringfiske för mig än. Det hade jag isf tänkt fixa ett annat spö till lite längre fram. Utan det blir mer enkelt torsk/makrill/horngädde fiske vid de tillfällena.

för horngädda brukar jag iofs köra mit fkp-gear draugen 7" spö. (För det e roligare ..)
      Senast ändrad av joje; 2014-06-05, 13:05. Anledning: uppdatering

Kommentera

Jag tycker du har valt ut mycket fina komponenter !

Grim Reaper klarar mer kastvikt än Edge Dynamic.
        Edge Dynamic funkar ypperligt till ca 90-95gr sen börjar det bli något för klent.
        Grim Reaper har jag inte fiskat så mycket med men det klarar med lätthet 100gr, säkerligen 120-130gr utan att kännas allt för ansträngt.

Att välja rulle ligger mest i hur rullen känns i handen på dig.
        Toro och Lexa (300) klarar av din behov galant till medeltungt och riktigt tungt gäddfiske!
        Vilken av dem du väljer beror främst på hur den ligger i din hand och hur den passar på spöt.
        Sen är det även en ekonomisk fråga, tycker du båda känns riktigt bra på det spö du väljer då köper du den billigare av dem !

/ HenkeW

Kommentera

En annan fråga då. Om man nu kör Daiwa Lexa 300HL, vad e rekommenderad linstrl (Fireline tracer braid, 0.23/0.28??)

Förstår att detta är beroende på fiskstrl man fiskar efter, men vad fiskar ni med för strl på trån?

Kommentera

Med så pass tunga beten ska du nog inte gå under 0,28 mm. Själv kör jag mest med Power Pro 0,36 mm.

Kommentera

Ok!

Det verkar luta mot att det blir ett Edge dynamic powercast 8.6" med en Daiwa Lexa 300hl och 0.35 Fireline tracer braid.

Kommentera

Så!

Då fick jag äntligen provat nya setupen. Westin Dynamic Powercast 8.6 + Daiwa Lexa 300HL samt Fireline Tracer braid.

Då jag aldrig provat att fiska med multirulle innan så blev det lite kast på gräsmattan innan fiske. Tar väl ett tag innan man vänjer sig och kan släppa ordentligt på bromsarna. Sagt o gjort, sedan ut o testade i lokala sjön med min bror. Åkte ut vid 19:30 tiden i perfekta förhållanden med blåst och molnighet. Dock är sjön sjukt igenväxt så ingen lätt match att fiska där. Började med att lägga oss i vassen för vindskydd, med kast möjligheter ut i vatten mellan 2 öar. Ganska snabbt smacka det på en gädda på en Svartzonker McMy tail. Galen gädda med mycket luftakrobatik dock endast runt 2kg. 3dje kastet efter gäddan så hade jag en följare igen som missade betet vid attack och drog vidare. Stod kvar ytterliggare 10 minuter vilket resulterade i ytterliggare 1 gädda. Förflyttade oss sen en liten bit där ytterliggare några gäddor plockades. Alla på Svartzonker McMy tail. I takt med att vinden avtog förflyttade vi oss längs med kanten på ena ön och kastade, min bror började plocka fina abborrar så jag bytade till mit FKP-Gear Draguen D4 spö och körde med en viblure istället för o se ifall jag kunde plocka någon. Många missade abborrattacker senare lyckades även jag kroka en abborre. Runt 21:30 var det helt vindstilla och hela sjön exploderade av ytgående fisk som jagade mygg och annat kryp på ytan. Slängde återigen ut min viblure för att försöka kroka någon mer abborre, men istället smällde en 5-6kg gäddmadam med en oerhörd kraft. Trodde först den missat och slutade därför veva in. Tog något vevtag men den satt ordentligt, många rusningar senare så fick vi upp henne i båten. Så lådans minsta vobbler levererade dagens största fisk. Fantastiskt rolig kväll med mycket fisk. Tror vi slutade på ett 10-tal gäddor och några fina abborrar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                24 svar
                2 482 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lsjonsson  
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57