Jag har bekymmer med att mina vågar visar olika så jag vill ta reda på vad mitt nya PB vägde.
Gäddan jag fick var 116 cm lång.
PÅ super samson 10 kg visade den 9350 gram.
PÅ super samson 25 kg visade den 8500 gram.
Väl hemma så testade jag alla mina vågar genom att ta en hink och fylla den med vatten tills Supersamson 1kg visade 1000 gram.
Därefter fyllde jag på med en liter vatten och vägde på mina vågar.
När jag fyllt i 10 liter vatten var det ca 1 cm kvar till kanten på hinken(är det så med en 10 litershink eller visade mitt litermått fel).
Då visade vågarna:
super samson 10 kg visade 9450 gram.
super samson 25 kg visade 8500 gram.
Resultatet var i högsta grad deprimerande eftersom jag misstänker att mina vågar väger för LÅG vikt.
Ännu surare är att jag i år även fått en gös som jag vägde till 5700 gram på 25-kilosvågen, vilket borde ha kunnat vara 6,5kg plus kanske.
Nåväl den är ju vikten satt och kan inte mätas igen men gäddans vikt kanske jag kan få fram lite exaktare.
Någon annan som varit med om det?
Hoppas ni förstår mitt dilemma och kommer med en bra lösning.
Jag bifogar en bild på firren och ett diagram med mätpunkter
Gäddan jag fick var 116 cm lång.
PÅ super samson 10 kg visade den 9350 gram.
PÅ super samson 25 kg visade den 8500 gram.
Väl hemma så testade jag alla mina vågar genom att ta en hink och fylla den med vatten tills Supersamson 1kg visade 1000 gram.
Därefter fyllde jag på med en liter vatten och vägde på mina vågar.
När jag fyllt i 10 liter vatten var det ca 1 cm kvar till kanten på hinken(är det så med en 10 litershink eller visade mitt litermått fel).
Då visade vågarna:
super samson 10 kg visade 9450 gram.
super samson 25 kg visade 8500 gram.
Resultatet var i högsta grad deprimerande eftersom jag misstänker att mina vågar väger för LÅG vikt.
Ännu surare är att jag i år även fått en gös som jag vägde till 5700 gram på 25-kilosvågen, vilket borde ha kunnat vara 6,5kg plus kanske.
Nåväl den är ju vikten satt och kan inte mätas igen men gäddans vikt kanske jag kan få fram lite exaktare.
Någon annan som varit med om det?
Hoppas ni förstår mitt dilemma och kommer med en bra lösning.
Jag bifogar en bild på firren och ett diagram med mätpunkter
Kommentera