Hur räknar jag ut vad min gädda vägde? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur räknar jag ut vad min gädda vägde?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Borrul
    (Jo, jag hade tråkigt igår. )
    Självklart ska det vara så. Jag skrev helt enkelt fel tal på fel ställen.
    Jag har syndat!
    *Borrul hits himself with a trout*

fyyy Borrul
    hoppas du skämms över ditt vedervärdiga brott.
    en trout e alldeles för snällt att bli slaget med... en fjärsing ska de vara.
    ---------------------------------------------------------------------------------------
    Team Pikings

Kommentera

Ett par "misstag" som jag ser det:

För att göra som du gjorde först så måste du anta att 1000g - vågen är korrekt vilket är ganska konstigt med tanke på resultatet från dina andra vågar...

Vad jag förstod så tog du inte hänsyn till kärlets vikt när du vägde upp 1kg (vilket kan förklara den saknade centimetern på 10l hinken)

Edit: som jag förstod det så vägde du upp 10 x 1kg vatten med en samsonvåg för 1000g...men när jag läste det igen så blev jag osäker på vad du menade...om jag har misförstått så skit i vad jag skrev

Borrul: Du antar å andra sidan att differensen är konstant medan jag är helt säker på att den är proportionell (om man antar att 10 kg visar 8,5kg på vågen, så visar den alltså endats 85% av den korrekta vikten - inte 1,5kg för lite, om du förstår - dvs en fisk som väger 20kg skulle troligen visa 17kg istället för 18,5)

Detta var mina 25öre - ledsen men jag är lite petig...naturvetaren i mig....
      Senast ändrad av CalleX; 2005-10-11, 20:02.

Kommentera

Har nu vägt klurat lite och det slutade med att jag handlade kaffe istället och vägde dessa paket på min matbutik.

Ett paket Gevalia vägde 513 gram Jag vägde 3 st där.
        Väl hemma så kontrollvägde jag 6 paket på min 1kilosvåg som visade 510 gram för varje paket.

På 5 kilosvågen visade dessa + påse 3100 gram.
        Jag fyllde sen 2 petflaskor ej fullt och la dem i en påse och vägde dem till 3100 gram.
        Gjorde en till påse med likadana petflaskor.
        Tillsammans skulle de bli 9300gram.
        Sen vägde jag det igen på 10 resp. 25 kilosvågen och fick resultaten 9700 gram & 8800 gram ( jag hade inte längre 25kg vågen som referens eftersom jag har töjt på den ett bra tag till slut fick jag den att visa 9100gram).
        Tog då bort ett pkt kaffe och fyllde en liten flaska med vatten till 10kilosvågen visade 9350 gram.
        Vägde sen den lilla flaskan med 1-kilosvågen och fann att den vägde ca 250 gram.

Resultatet blev att jag gjort bedömningen att gäddan vägde 9 kilo.

Jag får tacka för engagemanget.
        Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Tekky
          alltså... här ahar du suttit o skrivit ihop massor me text o förslag... o sen kan du inte ens räkna rät

Du väger 10 kilo och vågen stannar på 8250g, gäddan vägde 9750g.
          borde väl ändå va såhär:
          Du väger 10 kilo och vågen stannar på 8250g, gäddan vägde 10250g
          iomed att våpgen visade 8500g... så när ma nhar en vikt som visar 8500g så väger de som gäddan vägde. och om vågen visar mindre så ska de ju läggas till vikter.

va bara tvungen att få gnälla lite... sorry

(lr e de bara ja som e nyvaken o har helt fel?)
          Lär man inte plussa på vissa procent av totalvikten också isåfall? För vid 8.5kg visar vågen 1.5kg för mycket(~17.6%?).

Sen kanske felmarginalen stiger i takt med att vikten ökar, heh.

Kommentera

Ursprungligen postat av hellebjork
            Lär man inte plussa på vissa procent av totalvikten också isåfall? För vid 8.5kg visar vågen 1.5kg för mycket(~17.6%?).

Sen kanske felmarginalen stiger i takt med att vikten ökar, heh.

mjoo men nu va de så att vågen viar för lite o inte för mycke=P

men ja fölrstår nog va du menar iofs. men med tanke på att ja höll mina beräkningar runt 10 kilo så borde de inte va så många mer gram fel på 10.25 och 9,75 tex. så om man ska va så där petig så kommer de krävas en jävla massa vägningar o ekvationer för att få den exakt rätta % sattsen.

sen om ni inte förstår va ja skrivit nu så kan ja troligen imrorn bitti glädja er me samma sak. inte skriva massa skumma saker när man druckit öl..... gonatt
            ---------------------------------------------------------------------------------------
            Team Pikings

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
            14 svar
            1 977 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist