Info om Westin? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Info om Westin?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Info om Westin?

Det finns väldigt lite info om detta märke på nätet.
    samtidigt så ser jag att det ofta nämns i samband med edge.

Nån som kan uppdatera mig på detta märke?
    Nytt? Gammalt? Ursprung? Edge?

Tack på förhand

Westin är ett gammalt svenskt märke som Kinetic(eller vad moderbolaget nu hette) har köpt rättigheterna till, och som bla tillverkar wobblern Westins Jätte i ny tappning. De har också omdöpt spön för predatorfiske till Westin från att tidigare ha hetat bla Edge. Rätta mig gärna om det jag har skrivit är åt skogen.

Kommentera

Bolaget heter Fairpoint Outdoors och är baserat i Danmark. De har förutom varumärkena Westin och Edge även ett väldigt stort sortiment under varumärket Kinetic. Vad jag hört är att man först planerade fortsätta använda varumärket Edge för sina exklusivare spöserier mm, men att man inte fick rätten till att använda namnet på den viktiga amerikanska marknaden, där man ville komma in. Då valde man istället att lyfta fram namnet från de gamla legendariska betena, Westin, och låta det ta över efter varumärket Edge.

Kommentera

De har förutom varumärkena Westin och Edge även ett väldigt stort sortiment under varumärket Kinetic.
        Greys och Hardy har också varit med där men hur ägarsituationen är nu efter Hardy blev uppköpt av Pure fishing vet jag inte.

Som exempel på samarbete är Edge Dynamic boat samma spö som Greys Siege bara namnen som skiljer.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Greys och Hardy har också varit med där men hur ägarsituationen är nu efter Hardy blev uppköpt av Pure fishing vet jag inte.

Som exempel på samarbete är Edge Dynamic boat samma spö som Greys Siege bara namnen som skiljer.
          Ja Hardys och Greys tillhör väl numer Pure Fishing, som ingår i en hyfsat fet koncern som heter Jarden Corporation, så det är väl hur ägarsituationen ser ut.

Och ja, när det gäller Edge-spöna är det väl så att alla de modeller som man fortsätter tillverka nu får namnet Westin.

Kommentera

Ja Hardys och Greys tillhör väl numer Pure Fishing,

Tack för informationen jag var osäker när det gällde Greys.

Vem är huvudaktör när det gäller produktutvecklingen numera när det gäller Edge, Kinetic ?

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Tack för informationen jag var osäker när det gällde Greys.

Vem är huvudaktör när det gäller produktutvecklingen numera när det gäller Edge, Kinetic ?
              Vad jag förstått kommer varumärket Edge att fasas ut och ersättas av Westin. Misstänker dock att man behåller Kinetic som varumärke för det lite billigare sortimentet och mer udda produkter. Bägge varumärkena tillhör alltså företaget Fairpoint, och vilka som jobbar med produktutvecklingen där har jag inte koll på, förutom att en av dem ju är den välkände Jörgen Larsson.

Kommentera

Tack för info. :-)

Kommentera

Vad jag förstått kommer varumärket Edge att fasas ut och ersättas av Westin.
                  Ska bli intressant att se vad det blir av dom nya prylarna nu när dom inte har hjälp av Engelsmännen .

Kommentera

Ursprungligen postat av Abborrgäddan Visa inlägg
                    Det finns väldigt lite info om detta märke på nätet.
                    samtidigt så ser jag att det ofta nämns i samband med edge.

Nån som kan uppdatera mig på detta märke?
                    Nytt? Gammalt? Ursprung? Edge?

Tack på förhand
                    Hej Johan Dahl;
                    Fabrikör Ingvar Westin i Skutskär tillverkade ett tiotal Westins wobbler i olika storlekar och utföranden i början av 1970-talet och framåt. Jag blev personlig bekant och vän med honom på tidigt 70-tal när jag skrev i Svenskt Fiske och Fiskejournalen om Westins Jättes enorma fångstförmåga av Stora Gäddor i Stockholms och Trosa skärgårdar. Jag köpte många Westins Jätte av Ingvar och byggde om dem till "lååångsamt" sjunkande modeller extra förstärkta med genomgående tackel tillverkad av rostfri cykeleker.

Memories ...

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 491 visningar
                    0 gillar