Synka elmotorstyrning m. utbord. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Synka elmotorstyrning m. utbord.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av mohlin
    Jag vet att det finns en ”engine mount” från minnkota som är relativt prisvärd men värdet på motorn lär ju minska tusingar med en sådan.. Dessutom jobbig kabelinstallation.. Dessutom är jag mycket tveksam till hållbarheten för en sådan just när man drar på respektive slår av.. Helt klart ska det vara aktermonterad.. Har tittat på både endura och maxxum , är strömförbrukningen lägre för maxxum?.. Den är åtminstone lika för maxläget.. Någon som har erfarenhet av båda modeller?.. ???

Flemmings lösning är säkert toppen, tål kanske att undersökas..

Gött mos!
    Ja, han har ju minst sagt LITE erfarenhet och borde i mina ögon har prövat det mesta
    sigpic

Kommentera

Jag vet att det finns en ”engine mount” från minnkota som är relativt prisvärd men värdet på motorn lär ju minska tusingar med en sådan.. Dessutom jobbig kabelinstallation.. Dessutom är jag mycket tveksam till hållbarheten för en sådan just när man drar på respektive slår av.. Helt klart ska det vara aktermonterad.. Har tittat på både endura och maxxum , är strömförbrukningen lägre för maxxum?.. Den är åtminstone lika för maxläget.. Någon som har erfarenhet av båda modeller?.. ???

Flemmings lösning är säkert toppen, tål kanske att undersökas..

Gött mos!
      Nästan alla modeller utom Endura har en teknologi som Minn Kota kallar Maximizer. Den innebär mindre strömförbrukning vid lägre varvtal. Motorer utan denna teknologi drar lika mycket ström vid hög- som lågvarv. Enerigiöverskottet vid lågvarv går då ut i form av värme dvs elmotorn blir varm vid låga varv, vilket förutom snabbt urladdat batteri även förkortar motorns livslängd enligt Minn Kota.

Kommentera

Har tittat på både endura och maxxum , är strömförbrukningen lägre för maxxum?.. Den är åtminstone lika för maxläget.. Någon som har erfarenhet av båda modeller?.. ?
        Jag har en Maxxum 40 t och den drar lite ström som tusan i lägre farter, man trollar lätt 12 timmar och transporterar sig en bit till och från fisket med ett vanligt 75 Ah fritidsbatteri. Har ett 100 Ah från Biltema 700 spänn är fan gratis för den här batteritypen!!! Det väger 34,5 kilo men det håller för 2-3 rejäla pass på 6-8 timmar. Skall du köpa en Maxxum så gör det hos Cabelas, funkar utmärkt! Betalade 3800:- typ inkl. frakt, tull och moms för min Maxxum 40.

Kommentera

Precis det jag ville veta:

*Maxxum drar mindre ström vid lägre fart än billiga modellen Endura.
          *Styrfena på motorn.

=Upplagt för gött fiske.

Aspersson: En sista fråga. Vad är storleken på din båt? Hur mycket vind klarar din maxxum? Har nämligen funderat på på 55:an. Har en 4.30m 200kg inkl. motor och utrustning + 2fiskande. Vill klara trolling 0-3 knop i åtminstone 4-5m/s. Klarar jag detta med en 40 eller skall jag gardera med en 55. Har aldrig kört en elmotor, är mycket osäker. Tack på förhand..

Maxxum har jag kikat på från cabelas, lär ju åka på tull oavsett för ett så stor försändelse så och om den finns här hemma lär den kosta skjortan.. Biltemas största fritidsbatteri har jag planerat med..

//Fredrik (kan inte logga in från denna dator, märkligt)

Kommentera

200kg för allt låter lite i mina öron.
            Enbart motor och batt. borde hamna nånstans runt 40-50 kg.
            två fiskande på ca 60-70 kg/pers och du är redan uppe i 160-190 kg utan båt och utrustning.
            Men jag kanske har fel.
            Ursprungligen postat av mohlin (ej inloggad)
            Precis det jag ville veta:

*Maxxum drar mindre ström vid lägre fart än billiga modellen Endura.
            *Styrfena på motorn.

=Upplagt för gött fiske.

Aspersson: En sista fråga. Vad är storleken på din båt? Hur mycket vind klarar din maxxum? Har nämligen funderat på på 55:an. Har en 4.30m 200kg inkl. motor och utrustning + 2fiskande. Vill klara trolling 0-3 knop i åtminstone 4-5m/s. Klarar jag detta med en 40 eller skall jag gardera med en 55. Har aldrig kört en elmotor, är mycket osäker. Tack på förhand..

Maxxum har jag kikat på från cabelas, lär ju åka på tull oavsett för ett så stor försändelse så och om den finns här hemma lär den kosta skjortan.. Biltemas största fritidsbatteri har jag planerat med..

//Fredrik (kan inte logga in från denna dator, märkligt)
            There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

Ursprungligen postat av PÅK
              Nästan alla modeller utom Endura har en teknologi som Minn Kota kallar Maximizer. Den innebär mindre strömförbrukning vid lägre varvtal. Motorer utan denna teknologi drar lika mycket ström vid hög- som lågvarv. Enerigiöverskottet vid lågvarv går då ut i form av värme dvs elmotorn blir varm vid låga varv, vilket förutom snabbt urladdat batteri även förkortar motorns livslängd enligt Minn Kota.
              Eftersom jag har en endura blev jag lite deprimerad av detta faktum att den skulle dra lika mycket ström vid lågvarv som högvarv. Började söka lite och fann denna info (ang. endura) på trumman.com (cwc). Får väl söka vidare lite, men enligt dom så stämmer det ju inte.

MINN KOTA Endura 36 elektrisk fiskemotor med 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Motorn utvecklar 16,3 kp, 11,3 kp, 9,1 kp, 7,2 kp och 5,0 kiloponds dragkraft och förbrukar då 36, 25, 20, 16 och 11 ampere vid 12 volts spänning. Riggen är av obrytbart kompositmaterial - starkare än stål.
              Fartområde: 0 - 5 knop*

Kommentera

Har kollat in minn kotas egen sida nu, stämmer fin fint det där med maximizer teknologin ...

Maximizer™ Technology
                Minn Kota variable speed motors utilize our exclusive Maximizer technology to deliver the precise amount of power needed at any speed, along with infinitely variable speed settings. You get the ability to “dial up” the precise speed setting you desire and your motor runs cooler with no wasted power. By properly regulating the amount of power that is delivered to your motor, you get up to five times longer run time on a single charge.

... men endura är ju minn kota ingen anledning å vara deprimerad mer då

Kommentera

Förtydligande: Båt inkl. utombordare och utrustning = 200kg+ Två fiskande å 80kg >= 360kg totalvikt.

Rekommenderad "thrust" på motorn för detta enl. krav i mitt tidigare inlägg

Tack //Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av Evert
                    Eftersom jag har en endura blev jag lite deprimerad av detta faktum att den skulle dra lika mycket ström vid lågvarv som högvarv. Började söka lite och fann denna info (ang. endura) på trumman.com (cwc). Får väl söka vidare lite, men enligt dom så stämmer det ju inte.

MINN KOTA Endura 36 elektrisk fiskemotor med 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Motorn utvecklar 16,3 kp, 11,3 kp, 9,1 kp, 7,2 kp och 5,0 kiloponds dragkraft och förbrukar då 36, 25, 20, 16 och 11 ampere vid 12 volts spänning. Riggen är av obrytbart kompositmaterial - starkare än stål.
                    Fartområde: 0 - 5 knop*
                    Info'n på Trummans hemsida motsäger inte Minn Kota påstående om att strömflödet till elmotorn är konstant med "speed coil technology". Den säger bara att motorn förbrukar mer ström vid högre varvtal. Den energi som motorn inte förbrukar går ut i form av värme. Vid lågt varvtal förbrukar motorn lite ström och värmeutvecklingen är hög. Motsatsen gäller vid högt varvtal. Där går energin åt som drivkraft för motorn istället för i form av värmeutveckling.

Kommentera

ok, men är inte enduran också utrustad med denna maximizer-teknik?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 976 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11