Synka elmotorstyrning m. utbord. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Synka elmotorstyrning m. utbord.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Synka elmotorstyrning m. utbord.

Hej!

Har funderat ett slag på detta med elmotor till båten.. Tänkte använda mig av elmotor som trollingmotor då vädret tillåter. Eftersom elmotorn skall vara aktermonterad och inga autopiloter etc. så skylle det vara bra att kunna styra elmotorn med rattutslaget för utombordaren. Annars missar man ju poängen med styrpulpet, man behöver den ju som bäst under trolling..

Någon som har löst detta på ett bra sätt utan större ingrepp och fungerar det i så fall bra?..

Ha de gött!!

//Molle (Ny på formumet)

"lås" elmotorn och ratta på bara. Brukar ta med mig min elmotor på kompisens styrpulpetare - funkar finfint. Elmotorn har inget å säga till om när utombordaren bestämmer riktning

Kommentera

Funkar fint som Evert skriver.
      Testa Everts förslag först.

Alternativ finns men e krångligare, tex
      -Ett stag mellan motorerna med snabbkopplingar.

-Större "fena" på stora motorn, dvs man sätter dit en skiva så motorn får mer styrförmåga. Tror det går att lösa med snabbfästen.

Har för mig att jag läst om hur man gör en sådan "fena" i någon fisketidning.
      El Pico

Kommentera

Tack för svaren.. Hade detta med att styra me utombordaren i tanken men tänkte att de borde bli knepigt men men de funkar tydligen.. Ska testa detta först..Bra för då kan man investera i lugn o ro..

Kommer snart upp me en profil bl.a. farfar gos från sommaren..

//Molle

Kommentera

Ursprungligen postat av Sharkman
          Funkar fint som Evert skriver.
          Testa Everts förslag först.

Alternativ finns men e krångligare, tex
          -Ett stag mellan motorerna med snabbkopplingar.

-Större "fena" på stora motorn, dvs man sätter dit en skiva så motorn får mer styrförmåga. Tror det går att lösa med snabbfästen.

Har för mig att jag läst om hur man gör en sådan "fena" i någon fisketidning.
          Ganska enkelt att göra en fena med lite fantasi... :-) Hade en Ryds 430GT modell tvålkopp för ett par år sedan med en underbar förmåga att göra vem som helst vid trolling i sidvind. Knepet var att fixa en fena som ligger ovanför kavitationsplattan (då är den ur vägen vid planing). Satte fast den med två spännband och fodrade med gummiplattor (från cykelslang) mot själva riggen. Det funkade hyfsat och definitivt blev det bättre, gjort i simpel plyfa och furu som jag stärkte upp med lite glasfiber. Tog två snabba bilder:
          Senast ändrad av Jann; 2007-03-23, 21:35.

Kommentera

Om jag inte har fel kan man montera elmotorn på den vanliga motorn, har för mig Flemming Madsen;s "Green Machine" har det så ?
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
              Om jag inte har fel kan man montera elmotorn på den vanliga motorn, har för mig Flemming Madsen;s "Green Machine" har det så ?
              Jag har sett någon version där man bultar fast fästet för en elmotor genom kavitationsplattan, men jag hittar ingen bild på det. Minnkota hade en serie EM (engine mount), men de verkar ha slutat med dessa. Är ju ingen höjdare att borra hål i kavitationsplattan skulle jag tro.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jann
                Jag har sett någon version där man bultar fast fästet för en elmotor genom kavitationsplattan, men jag hittar ingen bild på det. Minnkota hade en serie EM (engine mount), men de verkar ha slutat med dessa. Är ju ingen höjdare att borra hål i kavitationsplattan skulle jag tro.
                Jag kan inte svara på exakt hur den var monterad, bara att den satt på motorn
                Dock borde det gå att hitta en bild på "Green Machine" om man kikar runt lite, speciellt på trollingtävlingar.
                Maila; fm.fisk@telia.com och fråga efter ngn bild Han brukar vara väldigt generös när det gäller att dela med sig.
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Jann
                  Jag sitter med Minn Kota-katalogen 2006 framför mig och där finns det Engine Mount-motorer. Jag tycker ett av syftena går förlorad med en sådan, nämligen att man ofta vill kunna använda elmotorn på grunda ställen där man inte vill riskera att slå i riggen till bensinmotorn.
                  I katalogen finns också svar på den ofta uttryckta funderingen över elmotors styrka i i hk. Värstingmodellen som är den enda som Minn Kota kallar "Electric outboard" pga av styrkan (de övriga kallas "trolling motors") är en 48-volts maskin på 2 hk.
                  En vanlig modell som Endura 36 bör alltså ligga på runt ½ hk.

Kommentera

Jag vet att det finns en ”engine mount” från minnkota som är relativt prisvärd men värdet på motorn lär ju minska tusingar med en sådan.. Dessutom jobbig kabelinstallation.. Dessutom är jag mycket tveksam till hållbarheten för en sådan just när man drar på respektive slår av.. Helt klart ska det vara aktermonterad.. Har tittat på både endura och maxxum , är strömförbrukningen lägre för maxxum?.. Den är åtminstone lika för maxläget.. Någon som har erfarenhet av båda modeller?.. ???

Flemmings lösning är säkert toppen, tål kanske att undersökas..

Gött mos!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 958 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist