Side scan bilder - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Side scan bilder

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Side scan bilder

Hallå Har en HDS 7 touch som jag precis kopplat en LSS-2a till. Var ut idag och testade den lite och är lite förbryllad.

Har 2 bilder som jag tog men överlag känns det inte som att jag kan urskilja nå riktiga fiskar så som jag sett andra kan se dom som långa streck. Tycker min botten mest ser ut att se likadan ut överallt , ser inga detaljer så som större stenar och sånt.
    Click image for larger version

Name:	IMG_0185.jpg
Views:	1
Size:	532,2 KB
ID:	1832925Click image for larger version

Name:	IMG_0191.jpg
Size:	681,9 KB
ID:	1832926

På den första bilden tror jag att jag bara glömde att tilta upp motorn tillräckligt för givaren sitter på vänster sida om motorn, men varför är det så mycket störningar i vattenpelarna på andra bilden för? körde relativt sakta när jag tog båda bilderna , ca 3 knop.

Kan det vara en fisk man ser i mitten på vänster sida som står längs botten på första bilden kanske? Jag har pillat runt med inställningar utan någon större förändring när det kommer till mer detaljerad bottenbild.

Har provat både 800 och 455 khz , vilken av dom rekommenderar ni ?
    Kör på ca 65% kontrast och har kört på olika djupområden, jag har ytklutter och störfilter av.

Jag kan inget om detta du frågar om, men ett tips för framtiden är att ställa in så du kan ta skärmdumpar istället för kamerabilder, då blir det mycket tydligare bilder!
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Click image for larger version

Name:	shot 26.png
Size:	274,2 KB
ID:	1774972

Kommentera

Ursprungligen postat av Thobbe.B Visa inlägg
        [ATTACH=CONFIG]70759[/ATTACH]
        där ser man ju klart och tydligt. Var ute länge idag och hittade inget sånt där perfekt eko. Hmm tycker jag har provat dem flesta inställningar och läst igenom manualen noggrant

Kommentera

Kontrast og frekvens kommer an på dypet. På dybder under 10 meter har jeg best resultater med 800 kHz og kontrast rundt 70 men jeg har LSS-1 giver og jeg tipper du har LSS-2 så det kan være små forskjeller på kontrasten.

Som Bowen sier, prøv å ta skjermbilder med enheten i steden. De ser mye bedre ut. Du kan også ta skjermbilder mens du har justeringsmenyen oppe på skjermen, så slipper du å huske på hvilke innstillinger du hadde ved hvert enkelt bilde. Siste tips er å legge opp GPS-fart (SOG) som overlegg på skjermen, for hastigheten har mye å si ved tolkning av alle ekkoloddbilder inkludert skannende ekkolodd. Husk å flytte skjermbildene fra internminnet til minnekort før du slår av bare....

At du ikke ser store steiner etc er rett og slett fordi de ikke er der. Mitt "hjemmevann" Tyrifjorden har stort sett utrolig kjedelig bunn, så det "problemet" er jeg godt kjent med. Artikkelen min om skannende ekkolodd måtte jeg reise til et annet vann (Øyeren) for å lage, siden alle mine skjermbilder fra Tyrifjorden så gørr kjedelig ut.
          Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            Kontrast og frekvens kommer an på dypet. På dybder under 10 meter har jeg best resultater med 800 kHz og kontrast rundt 70 men jeg har LSS-1 giver og jeg tipper du har LSS-2 så det kan være små forskjeller på kontrasten.

Som Bowen sier, prøv å ta skjermbilder med enheten i steden. De ser mye bedre ut. Du kan også ta skjermbilder mens du har justeringsmenyen oppe på skjermen, så slipper du å huske på hvilke innstillinger du hadde ved hvert enkelt bilde. Siste tips er å legge opp GPS-fart (SOG) som overlegg på skjermen, for hastigheten har mye å si ved tolkning av alle ekkoloddbilder inkludert skannende ekkolodd. Husk å flytte skjermbildene fra internminnet til minnekort før du slår av bare....

At du ikke ser store steiner etc er rett og slett fordi de ikke er der. Mitt "hjemmevann" Tyrifjorden har stort sett utrolig kjedelig bunn, så det "problemet" er jeg godt kjent med. Artikkelen min om skannende ekkolodd måtte jeg reise til et annet vann (Øyeren) for å lage, siden alle mine skjermbilder fra Tyrifjorden så gørr kjedelig ut.
            Okej , Nästa gång jag ger mig ut tar jag skärm bilder istället om det skulle vara nå problem igen. Har inte uppdaterat till nyaste programvaran , det har inte blivit av bara för jag har knappt hunnit testa lodet än men jag ska göra det och se om det blir nå bättre kanske samt pilla lite mer med inställningar

Någon ide varför det blir som det blir med andra bilden? det är så mycket vita störningar runt mitten strecket
            Senast ändrad av quasexort; 2014-08-02, 21:10.

Kommentera

Såna störningar kan man få om det blåser mycket eller är mycket frömjöl i ytan.
              De långa vita strecken, gärna med en skugga under på botten, är mest reklambilder. I verkligheten blir det mer korta streck som liksom lyser på skärmen om du kör med lite fart.
              Om båten ligger stilla eller bara driver sakta blir det däremot längre streck.
              Det är som med allt annat att övning ger färdighet så det är bara att köra på.
              800 eller 455 är mest en smaksak. Själv gillar jag 455 eftersom jag tycker man ser mer info.
              //Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                De långa vita strecken, gärna med en skugga under på botten, är mest reklambilder. I verkligheten blir det mer korta streck som liksom lyser på skärmen om du kör med lite fart.
                800 eller 455 är mest en smaksak. Själv gillar jag 455 eftersom jag tycker man ser mer info.
                //Micke
                Okej tack, Förstår att övning ger färdighet men jag var mest orolig att det var helt fel inställt men ska vara vaksam nästa gång jag ger mig ut och om jag fortfarande inte hittar några tydliga fisk streck ska jag ta printscreens

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                  //Micke
                  455 ger utan tvekan mer info och letar man stenpartier efter botten är det att föredra tycker jag, men letar man stor fisk
                  vete tusan om inte 800 funkar bättre, speciellt när man har "störningar" som i bild 1.....
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Där håller jag med dig till fullo Tommy.
                    Jag kör normalt med 455 men i ett par sjöar jag ibland besöker är mängden betesfisk helt otrolig, både stora och små.
                    I dessa sjöar brukar jag slå över till 800 för att få en "renare" skärm.
                    //Micke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    20 svar
                    2 084 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jester Burk II