Havsfiske spö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsfiske spö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsfiske spö.

Har precis inhandlat en Shimano TLD 20 2-speed.
    Någon som har ett bra förslag på vad jag ska köpa för spö till?
    Hade tänkt betala någonstans runt en 1000-lapp.

Har funderat på ett Shimano beastmaster trolling 20lb.
    Eller kanske ett Kunnan Diamond 20lb.
    Någon som har testat det sistnämnda?

/F
    [FONT="Arial Black"]Förstår mej inte på sport där det inte nappar..[/FONT]

När du har en så fin rulle (har själv TLD 30 2-speed) så borde du satsa på ett likvärdigt spö. Vet inte om du ska använda det till trolling eller till havsfiske, förmodar havsfiske eftersom du har en tvåväxlad rulle. Spara hellre till ett riktigt bra spö än ett sämre och billigare spö, det lönar sig i längden. Kunnan Diamond har jag inte hört eller sett någon använda, så det kan jag inte kommentera. Beastmaster Trolling är alldeles säkert ett bra spö, Shimano gör suveräna spön, har själv Antares Braid Boat (lite väl mjukt i toppen tycker jag, annars ett excellent spö. Kommer nog köpa Diaflash Boat eller Antares Boat till nästa säsong). Beastmaster Trolling kostar c:a 1300 kr i handeln medan Diaflash Boat kostar c:a 1700 kr, en skillnad på bara c:a 400 kr. Mitt förslag är alltså Diaflash Boat men hör med andra här på forumet och för all del med de som jobbar i fiskebutikerna.
    Senast ändrad av Salvenius; 2005-10-28, 13:30.

Kommentera

Tack för tipset.

Kommentera

Vill du ha ett kanonspö till hyfsat pris, så kolla in seekers spön. Dom tillverkar bara havsfiskespön. Tyvärr finns dom inte i Sverige nu för tiden, men det går ju att ta hem från USA. Särskilt black steelserien är ju fina, har testat ett i somras..
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF
          Vill du ha ett kanonspö till hyfsat pris, så kolla in seekers spön. Dom tillverkar bara havsfiskespön. Tyvärr finns dom inte i Sverige nu för tiden, men det går ju att ta hem från USA. Särskilt black steelserien är ju fina, har testat ett i somras..

Hmm... aldrig hört talas om.

Dom har ingen hemsida?
          Vart kan man beställa?

Kommentera

Har också hört talas om Seeker. På många amerikanska fiskesajter rekommenderas Seeker och Calstar som kanske de två bästa till just havsfiske. Seeker kan beställas bl.a. via Tackledirect i USA eller Kapten Kork här i Sverige.

Made in America - Best of the best since 89'

TackleDirect is the World's Premier Fishing Outfitter, delivering world-class customer service in saltwater, freshwater, and fly fishing tackle from 800+ brands

Kommentera

Ursprungligen postat av assgoblin
              Hmm... aldrig hört talas om.

Dom har ingen hemsida?
              Vart kan man beställa?
              Salvenius gav ju en del tips. Annars kan du söka på google på seeker, så hittar du inköpsställen. Tyvärr är det ju dyrt att beställa från USA p g a fraktkostnaden för odelade spön. Enklast är ju om någon bekant kan ta hem ett på flyget...
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

tack så mycket.. har kollat runt lite och tror jag slår till på ett seeker från kapten kork.

Kommentera

Själv är jag extremt nöjd med mitt spö byggt på en Sportex-klinga. Finns en kille i Helsingborg som bygger sådana. Hör på Sportfiskedepån. Men bor du långt härifrån så finns det säkert andra spöbyggare som använder Sportex-klingorna. Riktigt skön känsla, grym ryggrad och i princip oförstörbara.

Braid-Boat är väldigt mjukt i toppen. Det är byggt så. Men man blir lite osäker när man fiskar med det tycker jag. Känns som om man ska bryta det när man pilkar med tunga pilkar. (Har ett 20-30 Ibs) Men det är grymt skönt att fighta stor fisk med. Dock gör toppactionen att det känns som om det saknar ryggrad öven om det böjer sig ned i handtaget vid större belastning.

Vill samtidigt varna för ett spö! - Exalibur Röst! Var ute och fiskade och det bröts mitt av i handtaget precis där klingan tar slut. Hade inte ens fisk på utan rykte bara med pilken. Jäkla tur att det var ovanför rullen, annars hade spö+Shimano TLD legat på 30 meters djup nu. Visserligen hade jag fått spöet gratis, vann det som pris på Kinnarpsfestivalen men tråkigt ändå!

Vill man ha ett lite billigare spö rekomenderar jag faktiskt ett Ron Thompson Montera Light Slammer 20-30 Ibs. En verklig lyckträff från deras sida. Klingan har grym spänst och känslighet. Depån sålde sådana för 499kr. Helt klart mest spö för pengarna. Har tagit många fiskar över 10kg på det spöet utan problem. Kolla dock spöringarna. Kermiken i min toppögla ramlade ut när jag stötte den i taket. Men det är ju lätt fixat med lite lim. Annars är R-T havsfiskespö inte så bra tycker jag
                  Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                  24 svar
                  2 400 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lsjonsson