SG MPP 7' Big Lure & Jerk ??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SG MPP 7' Big Lure & Jerk ???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• SG MPP 7' Big Lure & Jerk ???

Hej,
    undrar om någon har erfarenhet av SG MPP 7' Big Lure & Jerk (Spinn 210 cm (7') -150 g)?

Har idag ett SG Butch Light XLNT 6'9'' (Spinn 205 cm (6'9") 40-100 g) som jag trivs väldigt bra med till Jerkfisket.

Är dock sugen på att komplettera med ett spö som klarar upp till ca 150 g.

Köpte mig ett beggat StrikePro Connector som är specet till ->150 g men det är i min smak lite för påkigt och så är bakhandtaget för kort (eller så är jag för lång).

Budget på runt 1000 kr och som sagt så lurar jag på SG MPP 7' Big Lure & Jerk.
    OBS skall vara två delat, inte för påkigt och bra längd på bakhandtaget.

Ursprungligen postat av Thuma Visa inlägg
    Hej,
    undrar om någon har erfarenhet av SG MPP 7' Big Lure & Jerk (Spinn 210 cm (7') -150 g)?

Har idag ett SG Butch Light XLNT 6'9'' (Spinn 205 cm (6'9") 40-100 g) som jag trivs väldigt bra med till Jerkfisket.

Är dock sugen på att komplettera med ett spö som klarar upp till ca 150 g.

Köpte mig ett beggat StrikePro Connector som är specet till ->150 g men det är i min smak lite för påkigt och så är bakhandtaget för kort (eller så är jag för lång).

Budget på runt 1000 kr och som sagt så lurar jag på SG MPP 7' Big Lure & Jerk.
    OBS skall vara två delat, inte för påkigt och bra längd på bakhandtaget.
    Jag kom över ett begagnat spö av första generationen (tror jag) av Savage Gear Pro Series Big Lure & Jerk 7' 210cm >>>80g - 2 delat.

Det är precis som du beskriver inte allt för mjukt men inte påkigt heller, har dom byggt resten av serien på samma sätt så blir du nog nöjd.

Jag har också ett spö från xlnt butch serien, Savage Gear Xlnt Butch Light 8'6" 258cm 30-80g, den spö serien verkar vara mycket styvare.

Kommentera

Tack så mycket för infon trigger!

Någon annan som har erfarenhet av SG MPP 7' Big Lure & Jerk?

Kommentera

Varsågod försöker hjälpa andra så gott jag kan när jag får hjälp själv här, underbart forum.

Enligt mina funderingar bör MPP vara 3dje generationen spön i den serien.

Vet inte om du tänkt på det själv men jag tycker dom sg spöna jag har är överklassade.
        Senast ändrad av trigger; 2014-09-02, 05:17. Anledning: stavfel

Kommentera

Håller med dig att det är ett underbart forum, eller snarare människorna som hänger här. :-)

Har inte tänkt på att de SG spön jag har är överklassade. Butch Light XLNT spöt fixar att skicka iväg 100 gram, men kanske inte så mycket mer.
          Har även ett SG Bushwhacker 10-40 g och ett SG MPP 7 - 23 g och de håller vad de lovar. Väldigt mycket spö för pengarna, tycker jag.
          Därför är jag just intresserad av SG MPP 7' Big Lure & Jerk :-)

Kommentera

Den erfarenheten jag har ang SG spön är att Butch/Bushwacker serien är rappare spön som är något underklassade eller så ligger de väldigt nära angiven kastvikt.
            MP/MPP har långsammare aktion och är inte lika rappa som ovanstående samt något överklassade istället.

Det är inte fakta utan mer hur jag har upplevt dem och jag äger flera själv och har testat andras åxå.

Spöt som TS funderar på har jag dock inte testat, ska kanske tilläggas.

Mvh. HenkeW

Kommentera

Hade ett big lure and jerk under ett par år, upp till 150 gram.
              Funkade kanon till jerks runt 70-110 gram.
              Men när jag började handla på mig lite handgjorda beten som vägde runt 120-160 gram tyckte jag att det svampade alldeles för mycket vid själva jerkandet. Blev jobbigt och var svårare att få till gången som jag ville. Kändes även lite svampigt vid kast med + 110 grams jerks.
              Big lure and jerk är klassat upp till 150 gram, men som vanligt med europiska spön så är det vad spöt pallar som mest!

Därefter köpte jag mig ett 2-delat st croix PM70HF2. Men kändes inte heller optimalt, lite för framtungt och alldeles för kort bakhandtag.
              Amerikanarna däremot klassar sina spön efter optimala kastvikter. Ett st croix som är klassat mellan 60-170 gram kastar utan problem 200 gram och antagligen lite till.

Sen köpte jag mig bft roots 190 gram, känns perfekt till de lite större jerksen! Lätt och med ett långt bakhandtag!
              Kastar perfekt mellan 90-160 gram!

Min uppsättning till jerks är nu ett likadant spö som du har till jerks runt 100 gram och nedåt. Sen tar Roots över.

Om jag vart du, skulle jag antingen leta begagnat efter ett Roots spö allternativt vänta en månad o dra in på snus/öl/dricka/godis eller vad du har för last? o kika på prisspannet 1000-1500 kr.

Med vänlig hälsning Pelle Bertilsson Team Madame

Kommentera

Tack Henrik och Pelle för er input, uppskattas verkligen!

Hmm funkar MPP spöt bara upp till 110 g så går det bort.

BFT roots skall kollas upp, låter som ett spö jag skulle trivas med. Gillar, som du, att bakhandtaget är lite längre. Hade faktiskt kollat lite på St Croix spöt du nämner, men då går det också bort.

//Mårten
                PS Snus är inget man skär ned på DS

Kommentera

Ett förtydligande: big lure and jerk kommer funka med 110 gram, jag körde ju med det i nästan 2 år. Men ett typ bft roots 190 är bättre i de viktklasserna. Och komponenterna i spöt är rejäla och av klass. Helt klart värt den mellanskillnad i kronor som det blir.
                  Och sen är det ju inte fel att kunna sätta på en big bad Wolf av wolfcreek och snärta hem

Nej snuset rör man inte!
                  Senast ändrad av bolton81; 2014-09-02, 19:49.

Kommentera

Styvt menade jag xlnt serien och överklassat menar jag 8,6an jag själv har 20-65/70 är mer rätt klassning på det spöt vad jag tycker.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 990 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11