Polariserade brillor?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Polariserade brillor?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Köpte ett par polariserade Ray-Ban (glaslinser) när jag rest söderöver utan solglasögon i vintras. Det är bara att inse att de är klasser bättre än de många par med plastlinser jag har i min fiskeutrustning. När det handlar om optik finns det inga genvägar. Kvalitet kostar.

Kommentera

Helt sant lausvik. Ray-Ban håller en otroligt hög kvalitét!

Kommentera

Oakley Pit bull använder jag. Man ser inte så långt ner i vattnet som man tror. Men dom tar bort mycket av dom jobbiga kristallerna och den där filmen som ligger ovan på ytan. Och jag får inte huvudvärk så ofta heller. är i plast och väger inget alls.

Kommentera

Hej! Jag använder ett par Leech Vision med förstoringsdel nedtill (bifokala linser) färg koppar vilket funkar bra i blandade ljusförhållanden men jag skulle nog också vilja ha ett par med ljust gul lins för mulna dagar och skymning/gryning. Köptes på XXL för 299:- om jag minns rätt. Helt i enkel plast så visst blir de känsligare än glaslins men de sitter bra. Stora linser så de skyddar bra mot ströljus. Att ha bifokala funkar tillfredsställande trycker jag, förstorar när man tittar nedåt/knyter en knut/kollar en lågt monterad ekolodsskärm och obruten lins när man tittar framåt. Hur gör ni andra med dålig synskärpa på närhåll? Skiftar mellan läsbrillor och solglasögon eller kör ni progressiva linser? Ett litet varningen ord om Leech (?) när jag köpte på XXL så fick jag gå igenom ca 15 par (!) innan jag hittade två par där den förstorande linsdelen satt lika i höjd mellan vä/hö linser. Man kunde se med blotta ögat(!) innan prov att de satt snett på vissa - dålig batch måtro?

Kommentera

Omöjligt att rekommendera glasögon för andra tbh, huvuden är så otroligt olika. De flesta människor har t ex olika position/höjd på öronen, och för mig innebär det att jag inte kan ha fetare bågar på glasögon. Den högra bågen fastnar helt enkelt i kepsar eller trycker så hårt på örat att jag får ont efter väldigt kort tid. Enda möjligheten är smala bågar.

Har både dyra och billigare polariserande solglasögon och det är helt klart så att man får vad man betalar för. Men i mina ögon så finns det också fiske och fiske. Skall du stå i båten och dänga en hel dag? Dyra glasögon. Kommer du kasta från land och knata runt bäckar och jaga öring etc? Billiga. Risken för repor/grenar i ansiktet och det faktum att du ibland kan ta av/på dem när du fiskar i bushen.. ingenting jag vill riskera dyra grejer på.

Så i mitt tycke: Ett par billiga, ett par dyra. Det viktigaste för båda två är passformen och ingenting annat. Även om ett glas skulle vara säg 5-10% "bättre" än ett annat i samma prisklass; om du inte kan använda dem mer än ett par timmar/tillsammans med keps/mössa etc så är de 100% värdelösa ändå, eller hur? Passform = allt.

Kommentera

Leech! Dom gula linserna är perfekt för dig (skuggiga områden, molniga/mörka dagar). http://www.fishline.se/leech-polaroi...ducts_id/1039/

Kommentera

Tips leta rätt på ett par solglasögon som du gillar sedan köper du dom på exempelvis www.opticsplanet.com
                Där kan du få ett par glasögon för halva priset mot vad dom kastar i Sverige. Jag kan rekommendera Wileyx som Cwc har börjat säjla. Dom en serie glasögon som är riktad mot just fiske. Kavaliten på Wileyx är otrolig då dom är gjorda i polycakbonat plast dom skryter med att dom är skott säkra, så jag tog ett par till skjut banan och sköt på en lins med hagelbössa och dom höll.. Faktiskt.
                Sedan om man behöver solglasögon som är skottsäkra är en annan femma men håller gör dom. Då jag har syn fel har jag testa ett antal olika märken, hitta ett par som passar dig färg på lins är inviduel men brunt eller koppar färg är den färg som mest allrond, visst är det så att högre pris bättre lins... Just när man fiskar får glasögonen en hel del smisk och av dom jag har testat så har wileyx hållit bäst. Om du går in på länken

Discover and shop high-end protective sunglasses, tactical goggles, apparel, and more available on the official Wiley X online store.

Så kan du kolla på en guide som finns där om färger på olika linser till solglasögon, den gäller även andra märken.

Bobbo

Bobbo

Kommentera

Glömde säga att Opticsplantet har spärrat sin försäljning till Sverige av Wileyx... Men andra märken går bra :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                  24 svar
                  2 359 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lsjonsson  
                  Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13