IMAX 2-delad - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

IMAX 2-delad

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• IMAX 2-delad

Har tidigare kört med Sundrige klassiska flytoveraller, men min senaste har snart gjort sitt!

Klämde lite på IMAX 2-delade hos min lokala handlare, och jag blev positivt överaskad av denna!

Men innan jag slår till tänkte jag höra med allt duktigt folk här på forumet!

Har läst lite tidigare trådar om IMAx, och det verkar vara mest positiva tongångar!

Men hur är det med en 2-delad. Jag tycker det känns smidigare, men vad är fördelarna/nackdelarna tycker ni?

Tilläggas bör kanske att jag inte behöver någon ventilerad eller semiventilerad overall, då jag endast står still i båten!

Vattentät och varm är dock viktiga egenskaper, samt givetvis flytförmågan vid ev dopp!

Så ni som har eller har ägt en 2-delad overall eller en IMAX, posta gärna era omdömmen!

Tack på förhand!

Mvh Danne

När jag köpte min odelade var jag först inne på ha en delad. Men handlaren rekomenderade ändå att ta den odelade eftersom flytförmågan försämrades väsentligt med delad.
    Sant eller inte låter jag vara osakt.

/X

Kommentera

Ursprungligen postat av xtc
      När jag köpte min odelade var jag först inne på ha en delad. Men handlaren rekomenderade ändå att ta den odelade eftersom flytförmågan försämrades väsentligt med delad.
      Sant eller inte låter jag vara osakt.

/X
      Det har jag oxå hört, men om man tittar på lapparna inne i imax overallerna så finns det angivet 1 flytkapacitet för jackan och för jackan och byxorna ihop. Den flytkraften som är angiven för jacka+byxor är större än för den odelade overallen, så jag blir inte riktigt klok på det hela!

Hoppas att nå´n kan upplysa mig!

Vad tycker du annars om din IMAX ? Kvalitén borde ju vara den samma oavsett delning?

Kommentera

Har inte använt den så mycket än, men den är varm och go. Ev lite tung men det känns inte efter en stund, har inte provat något annat märke så jag har svårt att avgöra.
        Lite skumma storlekar dock, är ca 1.85 och var tvungen att köpa en XL. Längden är kanon men man kan förmodligen få plats med 2 av mig i den.
        Lite överdrivet kanske, men den e ganska bred.

/X

Kommentera

Ursprungligen postat av xtc
          Har inte använt den så mycket än, men den är varm och go. Ev lite tung men det känns inte efter en stund, har inte provat något annat märke så jag har svårt att avgöra.
          Lite skumma storlekar dock, är ca 1.85 och var tvungen att köpa en XL. Längden är kanon men man kan förmodligen få plats med 2 av mig i den.
          Lite överdrivet kanske, men den e ganska bred.

/X
          Jo jag är oxå runt 1,85 och det är nog första gången som en XL varit för kort!!!

Provade XL och byxorna var nästan för korta!!! Men som du säger jäkligt rymlig! Och en XXL var inte till att tänka på, så blir det köp så blir det en XL

Men det jag är lite skeptisk till är själva 2-delningen. Har bara haft hela overaller tidigare, men den spontana känslan när jag provade den var att det kändes mycket smidigare med en 2-delad!

Är det ingen här inne som har erfarenheter av andra 2-delade overaller?

Kommentera

Jag har en IMAX 2 delad.Varför jag valde den 2 delade är för det är ju ganska skönt att man kan slänga av sig jackan eller byxorna om det blir lite varmt under dagen.
            Dok tycker jag att den är lite osmidig och lite för tung.Men det går ju bra om man inte rör sig så mycket,då är den skön som en mus.

Det är ju inget att rekomendera för en tävlingsfiskare som springer å borrar hundra hål på en pimpeltävling.Då hade du blivit 100 kilo lättare med.1 kilo per hål är bra=) Nä men tror inte du hade orkat många tävlingar i en IMAX overall.Kan bli lite för svettigt!!!
            OBS!!Har inte testat men det är vad jag tror...

Kommentera

Har kört Nordmarks 2-delade förut. Jackan var lysande, byxorna var skräp. Ofodrade, ingen flytförmåga alls och korta i benlängd. Annars finns det ju vissa fördelar med att kunna kontollera ev förändringar i temp och väder med en delad.

Använder just nu Nordmark semivent heloverall, funderar på att köpa en IMAX delad och prova under de sista båtpassen i år. Har provat den i butik och den känns bra i alla avseenden förutom byxornas längd. Tyngden kan iof påverka vid mobilt fiske men den känns klockren för båtfiske.

Hört rykten om att ABU skall släppa en ny modell till mycket bra pris, någon som känner till detaljer?

Kommentera

Isfiske syslar jag inte med, så det är inga problem! Och i mina ögon så kan en overall inte bli för varm! Att stå still i en kall aluminiumbåt en hel dag kräver lite värme...!!

Var nere på Lunchen och köpte en 2-delad IMAX, och den verkar lovande! Men precis som ni säger så är måtten helt felaktiga! Köpte en XL och ändå så är benen för korta !!!

Men jag ska hårdtesta den nu i helgen (ska bli -9 i morgon bitti...)

Jag lämnar ett första omdömme på Måndag!

Skitfiske på er

Kommentera

Hallå
                  Gräver upp den här gamla tråden och efterlyser lite omdömmen om IMAX tvådelade!?!

Jag är på G att köpa flytis och har testat lite olika.
                  Crossflow's tvådelade set känns inte helt bra. Jackan var fin, men byxorna riktigt flimsiga och kändes för tunna.
                  IMAX overallen var skön och rejäl, känns som om den kommer hålla 10år utan problem, men den var lite klumpig.... IMAX tvådelade set hade de inte hemma, men det verkar vara den bästa kandidaten för mig för tillfället. (Måste leta upp den nånstans för provning)

...Så, Ni som har IMAX 2-delat, säg vad ni tycker.

Kommentera

Ehmm... nu kommer jag inte säga något om den tvådelade utan den hela.
                    Jag har aldrig haft sämre overall! Visst, den är varm men tyget är som papp, hade min i Ca 6 mån sen var tyget i baken, knäna och armbågarna helt utnött. Jag kunde dra isär det med fingrarna. Den är ganska klumpig också.
                    Inte riktigt svar på din fråga men om det är samma material så köp den inte.
                    //Cole
                    http://sportfisher.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 976 visningar
                    0 gillar