nya amb c3 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nya amb c3

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om varför kolfiberlameller är bättre:

- Kolfiber har termiska egenskaper som gör dem väldigt användbara i bromssammanhang. Rätt laminat har, trot eller inte, negativ termisk utvidgnings koefficient, och om man matchar kolet med slirbrickor av specialstål kan man få en broms som är i det närmaste opåverkad av temperatur orsakad av bromsen.
    Vilken typ av laminat ABU har i sina kolfiberlameller vet jag inte, men de är garanterat bättre än de gamla teflonlamellerna.
    Kolfiberlameller med en liten gnutta specialfett ger en broms som är i det närmaste okänslig mot alla möjliga typer av föroreningar och misshandel.
    - De gamla lamellerna i teflon var OK första fiskrusningen och kanske andra. men blev de väl varma så åldrades de betydligt. Teflonlameller förorenade med vatten eller smörjmedel blir hopplöst ryckiga.

När det gäller spolaxellagren och linspridaren har Uberola en del poänger.
    - Standard spolaxellagren kräver översyn annars rostar de ihop. Jag byter till keramhybrider i vilket fall.
    - Evighetsskruven och knivbulten är från fabrik smorda med något som ljusblått klet som aldrig borde använts. Jag skruvar alltid isär rullen i sina beståndsdelar, gör den ren och smörjer upp med "riktiga smörjmedel" och sen går grejorna i ur och skur.

ABU's nya C3a och C4a är i alla fall på rätt väg.
    www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
      Om varför kolfiberlameller är bättre:

- Kolfiber har termiska egenskaper som gör dem väldigt användbara i bromssammanhang. Rätt laminat har, trot eller inte, negativ termisk utvidgnings koefficient, och om man matchar kolet med slirbrickor av specialstål kan man få en broms som är i det närmaste opåverkad av temperatur orsakad av bromsen.
      Vilken typ av laminat ABU har i sina kolfiberlameller vet jag inte, men de är garanterat bättre än de gamla teflonlamellerna.
      Kolfiberlameller med en liten gnutta specialfett ger en broms som är i det närmaste okänslig mot alla möjliga typer av föroreningar och misshandel.
      - De gamla lamellerna i teflon var OK första fiskrusningen och kanske andra. men blev de väl varma så åldrades de betydligt. Teflonlameller förorenade med vatten eller smörjmedel blir hopplöst ryckiga.

När det gäller spolaxellagren och linspridaren har Uberola en del poänger.
      - Standard spolaxellagren kräver översyn annars rostar de ihop. Jag byter till keramhybrider i vilket fall.
      - Evighetsskruven och knivbulten är från fabrik smorda med något som ljusblått klet som aldrig borde använts. Jag skruvar alltid isär rullen i sina beståndsdelar, gör den ren och smörjer upp med "riktiga smörjmedel" och sen går grejorna i ur och skur.

ABU's nya C3a och C4a är i alla fall på rätt väg.

Jag har kommit till svarven nu i skolan

Skickar du en ritning på dina spolar skall jag göra ett allvarligt försök!
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
        Menar du att det gått sönder 6 st nya ABU-rullar bara i år? Då vore det väldigt intressant att få reda på vilka modeller det rört sig om och hur du använt dom.
        D5 (plastrulle så inte så förvånande) EON (också plast skräp) 2st 6000 av classic liknande modell, 5600CL Rocket, 6600CL Rocket. Samtliga använda till tyngre gäddfiske 50-180g beten mycket jerk.

Kommentera

Ursprungligen postat av Uberola
          D5 (plastrulle så inte så förvånande) EON (också plast skräp) 2st 6000 av classic liknande modell, 5600CL Rocket, 6600CL Rocket. Samtliga använda till tyngre gäddfiske 50-180g beten mycket jerk.
          Klart kör man ofta med M&E så är det väl inte mycket som håller. Har du Millionaire nu istället? Vore ju intressant att se om en JB skulle palla för ditt fiske. EON är f.ö inte plastskräp, det är ju bara gaveln med bajonettfattning som är plast.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
            Klart kör man ofta med M&E så är det väl inte mycket som håller. Har du Millionaire nu istället? Vore ju intressant att se om en JB skulle palla för ditt fiske. EON är f.ö inte plastskräp, det är ju bara gaveln med bajonettfattning som är plast.
            Nej det är kanske inte det, nej just nu kör jag med shimano cardiff 300 och den har hållt bra än så länge. Det är mer än bara gavlen som är av plast bla en blastbricka som sköter frikopplingen av spolen, den har ytterst lätt att gå sönder då samma fel har uppståt på två olika eon´s för mig. Jävligt synd då jag tycker EON i övrigt är en av dom bästa rullar jag fiskat med, men kvaliten gör att jag inte kommer att köpa någon ny.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
            14 svar
            2 051 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11