Nya ABU-rullar 2006 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya ABU-rullar 2006

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fast det bästa, mest lätt jobbade, långkastande och bäst fiskande är en CS pro rocket med lägre utväxling, lättad spole, rätt toleranssatta keramiska spollager och 4 eller 6stifts centrifugalbroms om man nu inte petat dit en magnetbroms.
    www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
      Fast det bästa, mest lätt jobbade, långkastande och bäst fiskande är en CS pro rocket med lägre utväxling, lättad spole, rätt toleranssatta keramiska spollager och 4 eller 6stifts centrifugalbroms om man nu inte petat dit en magnetbroms.
      Vad menas med rätt toleranssatta spollager?

Kommentera

I höstas hamnade jag på en sida http://tgsrocketfuel.com/ där man kunde skaffa sig ABEC7-klassade kullager. Det lät ju vara något för en fullt utlärd trimmare så jag frågade UT vad han tyckte om dem. Hans svar gick ut på att de hade för snäva toleranser för att fungera bra i praktiskt fiske men ville jag ägna mig åt casting var de närmast en självklarhet. Tillverkarens smörjmedel var det yppertsa på marknaden.

Kanske går det att få en kul uUTläggning om lagrens egenskaper vid olika användning?
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
          I höstas hamnade jag på en sida http://tgsrocketfuel.com/ där man kunde skaffa sig ABEC7-klassade kullager. Det lät ju vara något för en fullt utlärd trimmare så jag frågade UT vad han tyckte om dem. Hans svar gick ut på att de hade för snäva toleranser för att fungera bra i praktiskt fiske men ville jag ägna mig åt casting var de närmast en självklarhet. Tillverkarens smörjmedel var det yppertsa på marknaden.

Kanske går det att få en kul uUTläggning om lagrens egenskaper vid olika användning?
          Det jag främst var ute efter att få veta är om UT har kontrollerat hur raka spolnav och spolaxlarna är på rullar med UltraCast Design på spolen. Jag vet ju att han är en galning som mycket väl kan ha koll på detta.

Till skillnad mot UTs favoritmodell 2500 så har Raketer m.fl. inte spollager vars läge avgörs av stativ och innergavlar. På dessa är det det frästa spolnavet och spolaxeln som avgör om det uppstår spänningar mellan inner- och ytterringen på kullagren.
          Senast ändrad av FRB; 2006-02-04, 20:39.

Kommentera

Bra frågor och kommentarer från BeBest och FRB.

Jag skall skriva ihop en kort redogörelse för lagringar och dess toleranser i olika rullar, men för att det inte skall bli för mycket och för ostrukturerat och surrigt, vill jag få några dagar på mig, och jag startar en ny tråd då det börjar bli rätt så off topic.

Och snabb kommentar till FRB;
            Jo jag har kollat upp ett antal 55/65 spolaxlar och funnit dem jag mätt upp vara rakare än det spel som resten av konstruktionen har, de är med andra ord bra.
            Jag har endast vi ett tillfälle stött på en krokig axel, och det våld den utsatts för hade inget med fiske att göra.
            www.utreel.com

Kommentera

Hej har en liten fråga. Var och köppte en record idag och den fanns i två utförande. en med en rulle med hål i och vev med 2 st gummi hantag. Sen var det en med spole som alla dom andra rullarna hade typ c3 och sånna. Sen var veven lite längre och bara en plast bit och hålla i ena änden och i den andra änden en motvikt bara. Och jag undrar vad det är för skillnad på användings området av dom 2 . Är det för större fisk eller vad är det. jag pratar om 60 moddeln

Kommentera

Den som har en fet-vev kallas för Record RCN60 HC där "HC" står för high-capacity. Den har som du märkte en djupare spole och större vev...annars ingen skillnad.

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75
                  HAr den nya recordrullen och testade den idag. Det var -2 grader och rullen gick så smort Kanske lite för hög utväxling och störande att tumgreppet ibland flippar upp vid utkast , men det var mest en ovana från början. Senare under dagen var den helt underbar och tumgreppet satt där det skulle
                  Hej måste bara fråga dig hur långt kastar du ca med den rullen? Jag har en lika dan och provade den idag och jag kastade ca 40 m är det bra eller dåligt?

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo
                    Den som har en fet-vev kallas för Record RCN60 HC där "HC" står för high-capacity. Den har som du märkte en djupare spole och större vev...annars ingen skillnad.
                    ok tack för svaret. Undrar om man köppt rätt? har alltid sån beslut ångest var ute och kastade lite nu gick ganska bra att kasta med den. första gången för mig med en multi rulle. Jag skulle nog vilja ha större vev så man slipper snarra som satan. kan man göra det eller är det nått som blir fel då?

Kommentera

Du kan enkelt byta till den vev som sitter på HC-modellen. Bara att ringa till ABU i Svängsta och beställa hem en.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 377 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13