Personligen gillar jag digitalvågen som man fick som medlem hos Sportfiskarna.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken våg är bäst?
Collapse
X
-
wiki
Varför inte? Jag väger nästan allt förutom mörtar och sjögräs.Ursprungligen postat av stahre87 Visa inläggVarför väger man en gädda på uppskattningsvis 2-2,5kg? Oavsett vågsäck eller inte
Kommentera
-
Dels för att det tar onödig tid att väga alla fiskar på ett pass. För i alla fall dom vatten jag fiskar vid får man alltid gädda under 3kg.. och har man en gång vägt en enkilos gädda, eller 2 bör man med uppskattning kunna räkna ut vikten. Börjar man däremot närma sig sitt pb så bör den vägas, eller om man ingår i tävling där alla fisk räknas.
Helst återsätter jag all fisk utan att ens ta i dom
Kommentera
-
Frågan är väl lika korkad som svaret är enkelt: För att man vill veta vad den väger...! Ts ville ha svar på vilka vågar vi rekommenderade, inte bli idiotförklarad för att han väger i andras ögon för små fiskar!!!Ursprungligen postat av stahre87 Visa inläggVarför väger man en gädda på uppskattningsvis 2-2,5kg? Oavsett vågsäck eller inte
Kommentera
-
wiki
Ursprungligen postat av stahre87 Visa inläggDels för att det tar onödig tid att väga alla fiskar på ett pass. För i alla fall dom vatten jag fiskar vid får man alltid gädda under 3kg.. och har man en gång vägt en enkilos gädda, eller 2 bör man med uppskattning kunna räkna ut vikten. Börjar man däremot närma sig sitt pb så bör den vägas, eller om man ingår i tävling där alla fisk räknas.
Helst återsätter jag all fisk utan att ens ta i dom
Sluta vara så barnslig. Dina inlägg är ju så irrationella att klockorna stannar.
Kalla det tidsslöseri eller vad du vill, men jag väger alltid mina fiskar och det kommer jag inte sluta med.
Till resterande så Stort tack! Det blir nog en fjädervåg som några gav förslag till.
Skitfiske på er.
Kommentera
-
Tänk bara efter lite när du väger dom , fisk har inga ben som stödjer ryggen så om du hänger upp dom finns risk att du drar isär kotorna i ryggen vilket kan leda till ivalidisering i onödan.men jag väger alltid mina fiskar
Framförallt gäller det om du lyfter eller hänger upp dom i stjärten men risken finns även när du hänger upp dom i munnen, så för att minimera riskerna kanske du skulle lägga dom i någonting och sen väga.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av wiki Visa inläggSluta vara så barnslig. Dina inlägg är ju så irrationella att klockorna stannar.
Kalla det tidsslöseri eller vad du vill, men jag väger alltid mina fiskar och det kommer jag inte sluta med.
Till resterande så Stort tack! Det blir nog en fjädervåg som några gav förslag till.
Skitfiske på er.
Hej Edvard;
Stahres inlägg tidigare var mycket genomtänkt och allt annat än barnsligt....
När du som Fredrik har fiskat Gädda en massa år kan du nästan på hektot när uppskatta vad Gäddan väger innan du returnerar den oskadad i sjön (C&R)...
Själv har jag fört utförlig fiskejournal och skrivit om mina fiskekompisars och egna fångster sedan drygt 50 år tillbaka och väger idag bara Gäddor som ligger mycket nära eller ser ut att väga över 10 kilos vikt. Och det är ytterst sällan att jag missbedömer en Gäddas vikt mer än på något hekto...
Här ser du en 14,6 kilos Gädda som var 128 cm lång .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm ..
Att man inom Gäddfiske och då speciellt tävlingsfiske både i Sverige, USA och många andra länder gått över från att väga Gäddorna till att mäta dess längd från nosspets till stjärtspets har ofta med hanteringstiden ovanför vattenytan att göra...
Go for the Big Ones!
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Kommentera
-
Guest
Finns det dokumenterade fall av denna typ av invalidisering eller gissar man sig fram till detta?Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggTänk bara efter lite när du väger dom , fisk har inga ben som stödjer ryggen så om du hänger upp dom finns risk att du drar isär kotorna i ryggen vilket kan leda till ivalidisering i onödan.
Framförallt gäller det om du lyfter eller hänger upp dom i stjärten men risken finns även när du hänger upp dom i munnen, så för att minimera riskerna kanske du skulle lägga dom i någonting och sen väga.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av KigNågon som känner till om Zalt 14 någongång tillverkats med fenor?3 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-04-11, 13:03 -
-
av Mathias 70Cobbar,cobbar på väggen där.
Säg mig vem som största ger.1 Foto-
2026-01-30, 13:55 -
-
av LordDanDå jag fick så bra hjälp med min rulle tidigare så tänkte jag chansen och se om de är någon som har...1 Foto
-
2026-01-03, 13:37 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
|
24 svar
2 394 visningar