Vilken våg är bäst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken våg är bäst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Personligen gillar jag digitalvågen som man fick som medlem hos Sportfiskarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      Varför väger man en gädda på uppskattningsvis 2-2,5kg? Oavsett vågsäck eller inte
      Varför inte? Jag väger nästan allt förutom mörtar och sjögräs.

Kommentera

Dels för att det tar onödig tid att väga alla fiskar på ett pass. För i alla fall dom vatten jag fiskar vid får man alltid gädda under 3kg.. och har man en gång vägt en enkilos gädda, eller 2 bör man med uppskattning kunna räkna ut vikten. Börjar man däremot närma sig sitt pb så bör den vägas, eller om man ingår i tävling där alla fisk räknas.
        Helst återsätter jag all fisk utan att ens ta i dom

Kommentera

Varför väger man en gädda på uppskattningsvis 2-2,5kg? Oavsett vågsäck eller inte
          Frågan är väl lika korkad som svaret är enkelt: För att man vill veta vad den väger...! Ts ville ha svar på vilka vågar vi rekommenderade, inte bli idiotförklarad för att han väger i andras ögon för små fiskar!!!

Kommentera

Jag väger nästan allt förutom mörtar och sjögräs.
            Då får du kanske komplettera med en brevvåg

Kommentera

Dels för att det tar onödig tid att väga alla fiskar på ett pass. För i alla fall dom vatten jag fiskar vid får man alltid gädda under 3kg.. och har man en gång vägt en enkilos gädda, eller 2 bör man med uppskattning kunna räkna ut vikten. Börjar man däremot närma sig sitt pb så bör den vägas, eller om man ingår i tävling där alla fisk räknas.
              Helst återsätter jag all fisk utan att ens ta i dom

Sluta vara så barnslig. Dina inlägg är ju så irrationella att klockorna stannar.
              Kalla det tidsslöseri eller vad du vill, men jag väger alltid mina fiskar och det kommer jag inte sluta med.

Till resterande så Stort tack! Det blir nog en fjädervåg som några gav förslag till.
              Skitfiske på er.

Kommentera

men jag väger alltid mina fiskar
                Tänk bara efter lite när du väger dom , fisk har inga ben som stödjer ryggen så om du hänger upp dom finns risk att du drar isär kotorna i ryggen vilket kan leda till ivalidisering i onödan.

Framförallt gäller det om du lyfter eller hänger upp dom i stjärten men risken finns även när du hänger upp dom i munnen, så för att minimera riskerna kanske du skulle lägga dom i någonting och sen väga.

Kommentera

Ursprungligen postat av wiki Visa inlägg
                  Sluta vara så barnslig. Dina inlägg är ju så irrationella att klockorna stannar.
                  Kalla det tidsslöseri eller vad du vill, men jag väger alltid mina fiskar och det kommer jag inte sluta med.

Till resterande så Stort tack! Det blir nog en fjädervåg som några gav förslag till.
                  Skitfiske på er.

Hej Edvard;

Stahres inlägg tidigare var mycket genomtänkt och allt annat än barnsligt....

När du som Fredrik har fiskat Gädda en massa år kan du nästan på hektot när uppskatta vad Gäddan väger innan du returnerar den oskadad i sjön (C&R)...

Själv har jag fört utförlig fiskejournal och skrivit om mina fiskekompisars och egna fångster sedan drygt 50 år tillbaka och väger idag bara Gäddor som ligger mycket nära eller ser ut att väga över 10 kilos vikt. Och det är ytterst sällan att jag missbedömer en Gäddas vikt mer än på något hekto...

Här ser du en 14,6 kilos Gädda som var 128 cm lång .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm ..

Att man inom Gäddfiske och då speciellt tävlingsfiske både i Sverige, USA och många andra länder gått över från att väga Gäddorna till att mäta dess längd från nosspets till stjärtspets har ofta med hanteringstiden ovanför vattenytan att göra...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Tänk bara efter lite när du väger dom , fisk har inga ben som stödjer ryggen så om du hänger upp dom finns risk att du drar isär kotorna i ryggen vilket kan leda till ivalidisering i onödan.

Framförallt gäller det om du lyfter eller hänger upp dom i stjärten men risken finns även när du hänger upp dom i munnen, så för att minimera riskerna kanske du skulle lägga dom i någonting och sen väga.
                    Finns det dokumenterade fall av denna typ av invalidisering eller gissar man sig fram till detta?

Kommentera

BFT Gäddsäck, finns givetvis andra märken!
                      Click image for larger version

Name:	ebdb27200fea5166a8ef5622a94df8.jpg
Views:	1
Size:	4,4 KB
ID:	1777209

En våg jag själv använder och tycker den fungerar utan några problem!
                      Electro Samson
                      Click image for larger version

Name:	02803_544.jpg
Views:	1
Size:	29,9 KB
ID:	1777210

Varför hålla på med manuella vågar när man kan få mer exakt?
                      Följ gärna mitt fiske på min blogg!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 394 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson