Köpa ny rulle. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa ny rulle.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa ny rulle.

Tjena!

Ska köpa ny rulle att ha till allround fiske, problemet är att jag vill ha en multirulle, typ en Abu predator som det sägs inte går bra att kasta med lättare drag. Hur mycket sanning ligger det i detta? Hur långt kommer jag om jag kastar ett drag på ca 7-10g? Och funkar det bra att kasta lättare drag på ett spö för ca 14-40g?

Köp en mera lättrimmad rulle än Predator, t ex C 4 eller Pro Rocket, om du har ambitionen att köra med samma rulle för både tyngre och lättare fiske. Sedan är ju kastlängden inte bara beroende på rullen utan minst lika mycket på spöt.
    Vad menar du med lättare drag i sammanhanget? Lättare än de 14 gram spöt är klassar för? I så fall är det knappast optimalt med en Predator. En trimmad vanlig 5000-rulle kan däremot vara användbar om du inte vill satsa på en speciell multirulle för det lättare fisket, t ex en Amba Mörrum om du vill ha nytt och är bekymrad för att lädret blivit för tjockt, eller en begagnad 2500Cpå Tradera. Ett lättare klassat spö är också att föredra naturligtvis...
    Skitfiske!

Edit: Här har du ett alternativ för lite lättare fiske:

Rund och tillverkad i Svängsta...
    Senast ändrad av Gösta; 2015-04-19, 09:27.

Kommentera

Jag var på jakt efter en lågprofilrulle som skulle agera allround. Köpte en Abu Revo MGX, och kan säga att jag blev förvånad över hur bra jag kunde kasta både lätta (<20g) och tunga (~100g) beten på den här rullen. Inte testat ner mot 7-10g dock.

Just nu finns den ganska billig här också: http://www.olssonsfiske.se/rullar/sp...mb-revo-mgx-lh

Kommentera

Ett litet tips där ang MGX är att ta det väldigt lugnt med tyngre beten!
        Rullen är inte i närheten byggd för att hålla för 100gr beten.
        Senast ändrad av HenkeW; 2015-04-20, 05:55.

Kommentera

Hade aldrig kastat 100g beten med en MGX.

Kommentera

Hade aldrig kastat 100g beten med en MGX.
            Inte jag heller 100gr är en nolla för mycket

Bara för Ts att kolla länken ovan till MGX och läsa vad den ska användas till.
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-04-19, 12:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av johansson7 Visa inlägg
              Tjena!

Ska köpa ny rulle att ha till allround fiske, problemet är att jag vill ha en multirulle, typ en Abu predator som det sägs inte går bra att kasta med lättare drag. Hur mycket sanning ligger det i detta? Hur långt kommer jag om jag kastar ett drag på ca 7-10g? Och funkar det bra att kasta lättare drag på ett spö för ca 14-40g?
              Hej Jens;

Mitt senaste multirullköp för några år sedan var en Ambassadeur 5600C Predator. Den är helt suverän och går utmärkt att kasta beten med ner till cirka 12 grams vikt.

Att kasta ännu lättare beten med multirulle ner till 5 -7 grams vikt är det nog bara med min gamla Ambassadeur 2500C från år 1976 och till rullen passande spö som klarar av ...

Det är inte bara modellen av multirulle som ensam avgör kastlängderna. Linans grovlek, spinnspöts längd och spänst samt betets kompakthet och vikt är också avgörande för hur långt du kan kasta med ett speciellt bete...

En bra Ambassadeur-rulle har narkotiska egenskaper. Har man köpt en vill man ha flera....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

Ps. Jag provkastade tidigt i morse med mitt 11-fots Pike Furusund Sportex Carbon Kevlar-spö och min Ambassadeur 5600C Predator multirulle fylld med 0,23 mm PowerPro-lina. Det gick utmärkt att kasta kompakta jiggar och skeddrag ner till 12 grams vikt med denna utrustning. Kastlängderna varierade mellan 30 och 35 meter. Ds.
              Senast ändrad av Old Firehand; 2015-04-20, 09:12.

Kommentera

Min erfarenhet är att spöt behöver inte laddas ordentligt för att kasta lätta drag, man kan kasta dom med spötoppen lätt, så multirullen (gärna med en så lätt spole så möjligt) är den viktigaste delen i den ekvationen. Det är oxå viktigt är att man kastar lätta beten med en balanserad utrusning. Med det vill jag säga att kasta 10g med ett lätt spö och en abu 5000 storlek är en dålig kombination, även om det går.

Idag , tack varje bassfiskarna, finns det en uppsjö bra små multirullar fullpackade med modern fisketeknik och fördelaktiga för fisket förbättringar, som fungerar fint under 10g och som inte kostar skjortan, med då får man titta på den japanska eller amerikanska marknaden. Här hemma har ÅF:na "beslutat sig" för att alla drag under 20g ska man fiska med haspel istället.

//T
                Senast ändrad av tonyex; 2015-04-19, 13:40.

Kommentera

Jaha... Då blir det väl att köpa en haspel igen då. Hade en Sustain 2500 FG, ska nog kika på Biomastern hade dock varit skitkul med en svensktillverkad Ambassadeur!

Men.. om ni vill får ni gärna ge tips på multirullar som på ett ungefär klarar det jag har sökt (om det finns).

Tack!

Kommentera

Ursprungligen postat av johansson7 Visa inlägg
                    Jaha... Då blir det väl att köpa en haspel igen då. Hade en Sustain 2500 FG, ska nog kika på Biomastern hade dock varit skitkul med en svensktillverkad Ambassadeur!

Men.. om ni vill får ni gärna ge tips på multirullar som på ett ungefär klarar det jag har sökt (om det finns).

Tack!
                    Nej, ge inte upp så lätt!

Det finns bra med info i min signatur.Titta på länken "Bra och informativa trådar om multi/lågprofil". Du kommer att få tips om minst 20 oilka multirullar som klarar galant det du behöver fiskerullen till.

... och en sak till, visst du skriver att "det vore kul med en svensktillverkad Ambassadeur" och då finns Mörrum modellen att tillgå, både de nya och de gamla modellerna , det finns 15, 16, 25 och 26-hundra rullar som med lite trim fungerar fint, men begränsa inte dig till bara en tillverkare av fiskeprylar för att Shimano och Daiwa leder stort över andra tillverkare när det gäller att leverera finfina multirullar , både lp och runda, som kastar lätta beten som en dröm, så det vore lite dumt att inte titta på alla möjliga alternativ som finns, om man vill hitta en duglig multirulle för att fiska lätta beten med.

//T
                    Senast ändrad av tonyex; 2015-04-19, 22:06.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 352 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13