Roots 7,9 -170g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Roots 7,9 -170g

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Roots 7,9 -170g

    Funderar på att köpa nytt spinnspö. Ngn som har ett eller har testat roots 7,9a? Jag vill gärna höra både ris och ros. Har ett roots 6,7 att jerka med så 7,9an tänkte jag ha till tailar och gummi och en Lexa eller NACL på.
    // Didde

  • #2
    Jag har fiskat med ett sedan sensommaren 2014 och är mycket nöjd, både med känsla och kastlängder. Jag har som mest kastat runt 135g och det är en fröjd men jag har tyvärr inte något drag som väger 170+ så det kan jag inte uttala mig om. Lite beroende på koncentrationen av vikten i betet skulle jag säga att ner runt 30-40g är undre gränsen. Personligen kastar jag mest runt 50-90g och ibland runt 130 och allt där emellan känns mycket bra om man tänker på hur spöt arbetar, kastlängder mm.

    Vibrationer från bete och lina följer fint med i klingan och gör att du känner vad som händer. Vid hugg så får du bra med kraft för ett mothugg och själva drillningen är rolig även om det skulle vara en 1,5kilosgädda. Jag fick en på 1,5-2kg igår som jag för några sekunder trodde att det kanske var en fisk i 3-4kg klassen.

    Kvalitetskänsla då? Spöt känns gediget med komponenter av bra kvalitet, det behåller finish även efter en tids användande, mitt är i princip nyskick.

    Negativa saker då? Hm, ja. Jag har suttit och funderat ett tag. Ofta när folk köper en produkt så ska den höjas till skyarna i diskussioner om produkter i samma klass även om det inte är så, just för att minska ångesten hos den som köpt A eller B, som annars kan känna att han har gjort ett dåligt köp, stackarn...

    Under min tids användande har jag märkt 2 saker som jag stör mig lite på;

    Delat spö och tyngre vikter verkar alltid innebära att toppdelen gärna vrider sig lite under en tids kastande, så även på detta spö tillsammans med andra spön.

    Där korken slutar på ändbutten tar det vid en plastdel där Roots-loggan i butten är roterande vilket kan ibland skapa ett irriterande ljud.

    Svårsålt! Hade mitt ute till bra pris och prutmån på det men det var svårt att få någon att nappa utan totala skambud så jag beslutade mig för att behålla det.

    Och där slutar de negativa åsikterna för min del, jag satt och funderade en lång stund såhär på morgonen vad jag egentligen var missnöjd med eftersom jag själv varit sugen på att byta ut spöt utan att riktigt veta varför, förutom att det är roligt att prova nya saker givetvis... Jag kan inte komma på några mer negativa saker just nu men jag återkommer gärna om/när jag gör det.

    Jan-O på FishEco recenserade spöt förra året här: http://issuu.com/magazinefisheco/doc..._april_2014/38

    Lycka till!

    Kommentera


    • #3
      Du kan få en snabbrecension av mig!
      Ros: Allt
      Ris: Inget

      Kommentera


      • #4
        Stort tack för svaren!
        Jag var tveksam just kring påkigheten. Tyvärr inte bara femkilos gäddor och uppåt som hugger.....
        Spöt är nu beställt.

        Lustigt det här som du Jon beskriver om att sälja saker. Sålde själv ett kanonsett igår till en trevlig fiskesnackare som egentligen var toppen för mig.

        Det med att toppdelen vrider sig händer även på mitt SZ 8,6 men det är inget jag stör mig jättemycket på. Har läst att en del tejpar skarven med eltejp för att förhindra vridningen.
        Fördelen är ju att spöt får plats i bilen utan att jag ska ha ångest när barnen åker med.

        Ska ge min NACL HS en chans på spöt.
        // Didde

        Kommentera


        • #5
          Här är en till som älskar Roots 7'9. Ett spö som avviker från det som är (eller i alla fall var) standard för gäddspinnspön (8'6-9 fot med mjuk topp och långsam till halvsnabb aktion) och istället är ungefär som ett typiskt jerkspö fast med lite mer längd och flex. Det var precis vad jag var ute efter, och fick i det spöet.

          Skönt om det är svårt att sälja, så slipper man ge sig in i "prova något nytt-karusellen" igen.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
          2 svar
          2 499 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TomHiddleston  
          Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
          24 svar
          3 834 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg uffe62
          av uffe62
           
          Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
          39 svar
          5 662 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg OGRudan
          av OGRudan
           
          Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
          468 svar
          107 669 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Julle68
          av Julle68
           
          Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
          3 558 svar
          230 216 visningar
          12 gillar
          Senaste inlägg Kolnej
          av Kolnej
           
          Arbetar...
          X