Nytt 1-hands flugspö - Hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt 1-hands flugspö - Hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt 1-hands flugspö - Hjälp!

Hej,

Jag är på väg att köpa ny flugfiskeutrustning. Tänkte kolla med er vad ni skulle rekommendera för något.

Jag kommer främst fiska i åar, bäckar och älvar. Sjöar kan vara aktuellt också.

Vilken klass ska man köra?
    Vilket märke rekommenderas?
    Linor?
    Rulle?
    Övrig utrustning?

Jag har kollat en del på Guideline och Vision, är det dessa man ska satsa på? Vilket märke ger mest kvalité och känsla för pengarna?

Mvh
    ZnaX

Hej!

Så länge du inte ska fiska Lax och Havsöring i älv och å? Så är en klass 5 utrustning det du ska kika på.

Bra värde för slanten är detta kit: http://www.fishline.se/vision-vipu-f...oducts_id/1106

Köp till en reservspole till Koma #5/6 rullen + 50 yards backing lina och en normal WF #6 sjunklina ( Normal sjunk lina = sjunk klass 3 ) Har inget med själva linans tyngd klassning att göra utan själva sjunk hastigheten. En sjunk lina, är nödvändig. Inte minst för det tidiga vår fisket och det sena höst dito.

Vadar paket: http://www.fishline.se/vision-keeper...oducts_id/1083

Köp en storlek större vadare och skor än du normalt drar så att du får i extra kläder och sockor.

Vadar stav. Köp inte den billigaste! För mellan 500:- och 700:- får du en pålitlig stav. Staven, är en billig livförsäkring och stöd. Att ge sig ut i det strömmande vattnet kan ibland vara tufft. Men det är ändå tuffare att vada på trötta ben tillbaks till landbacken. Då, kommer du att vara extra glad för staven.

Eventuell vadar jacka?

Flug väst. Också här en storlek större.

Div. små grejor: Några 9 fot taperade ( avsmalnande ) nylon flugtafsar med 0.18 och 0.16 spetsar. Jag utgår från att det är Harr, Regnbåge, Röding och Öring du ska jaga? Tafs material på spole = 0.18 och 0.16 för reparation, polaroid glasögon, peang av en mellan lång modell = krok lossare, en priest ( fisk bonkare ), en liten nagel klippare till knutar på nylonet, torrfluga impregnering. Loon Aquel, är bra och dryg.

Håv, antar jag att du har redan? En håv magnet underlättar transport och hand havande.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-04-27, 19:07.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Hej!

Så länge du inte ska fiska Lax och Havsöring i älv och å? Så är en klass 5 utrustning det du ska kika på.

Bra värde för slanten är detta kit: http://www.fishline.se/vision-vipu-f...oducts_id/1106

Köp till en reservspole till Koma #5/6 rullen + 50 yards backing lina och en normal WF #6 sjunklina ( Normal sjunk lina = sjunk klass 3 ) Har inget med själva linans tyngd klassning att göra utan själva sjunk hastigheten. En sjunk lina, är nödvändig. Inte minst för det tidiga vår fisket och det sena höst dito.

Vadar paket: http://www.fishline.se/vision-keeper...oducts_id/1083

Köp en storlek större vadare och skor än du normalt drar så att du får i extra kläder och sockor.

Vadar stav. Köp inte den billigaste! För mellan 500:- och 700:- får du en pålitlig stav. Staven, är en billig livförsäkring och stöd. Att ge sig ut i det strömmande vattnet kan ibland vara tufft. Men det är ändå tuffare att vada på trötta ben tillbaks till landbacken. Då, kommer du att vara extra glad för staven.

Eventuell vadar jacka?

Flug väst. Också här en storlek större.

Div. små grejor: Några 9 fot taperade ( avsmalnande ) nylon flugtafsar med 0.18 och 0.16 spetsar. Jag utgår från att det är Harr, Regnbåge, Röding och Öring du ska jaga? Tafs material på spole = 0.18 och 0.16 för reparation, polaroid glasögon, peang av en mellan lång modell = krok lossare, en priest ( fisk bonkare ), en liten nagel klippare till knutar på nylonet, torrfluga impregnering. Loon Aquel, är bra och dryg.

Håv, antar jag att du har redan? En håv magnet underlättar transport och hand havande.
      Tack för svar!

Jag hann tyvärr dra iväg till en lokal butik här i krokarna och köpte mig ett spö innan jag hann läsa ditt svar.

Men det roliga är att jag köpte mig ett Vision Vipu spö, dock så tog jag ett klass 6 och 9". Samt Vision rullen!

Jag har försökt efterforska lite om spöet och det verkar vara väldigt bra och väldigt mycket flugfiske spö för pengarna. Jag stod och höll i ett Guideline Exceed, det gick på 2500 kr (endast spöet), men det kändes inte lika bra som Vision Vipu. Går väl inte att få ut känslan helt inne i en butik.

Det jag inte gillar när jag läser om Vipu är att många nämner det som nybörjarspö. Vad nu "nybörjarspö" innebär?

Jag hittade lite trevliga flugvästar där också, men dom gick på ca 1500 kr så det får vänta lite och det var en Vision väst.

Jag sitter i tankarna om jag ska gå tillbaka och ta Guideline Exceed spöet istället(?). Jag vill ha ett spö med mycket kvalité och som håller, ett spö man kan leva med liksom och ha med överallt.

Vad skulle du säga och tycka om Vipu mot Exceed? Bättre spö? Han på fiskebutiken tyckte att det var samma spö men att man fick mycket mer för pengarna med Vipu. Beslutsångest till hundra!

Kommentera

Om vi säger såhär, ett spö för 5000 kr håller det längre än ett för 1500 kr?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
        24 svar
        2 568 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg lsjonsson  
        Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57