Havsöring - vilken utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring - vilken utrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöring - vilken utrustning

Hej!

Jag funderar på att köpa en ny utrustning för mitt havsöringsfiske. Efter att ha läst runt lite på nätet i olika forum tänkte jag fråga vad ni gammelfiskare tycker om följande kombo: Rulle: Shimano Super Gt 2500rc, Spö: Shimano Bestmaster DX 270M, Berkley Fireline 0,17 mm flätlina. Är dessa grejer bra var för sig och passar de ihop? Jag har funderat lite på om man ska lägga ungefär lika mycket på spö som på rulle, eller är det viktigare att ha ett bättre spö än rulle eller tvärtom?

Tänkte höra vad ni säger innan jag trycker på köp-knappen...

Tack på förhand!

Det där blir säkerligen en bra kombo. Men jag hade nog gått upp till 10 fot om jag var du. Ger bättre kastlängder och kontroll.

Sedan finns det ju ingen regel om pris på rulle kontra spö. Det man kan säga är väl att ett spö i normalfallet har mycket längre livstid än en haspelrulle, så i mitt tycke kan det vara vettigt att lägga lite mer pengar där, om man vet att spöet passar till en typ av fiske som man kommer ägna en del tid åt.

Det här spöet fingrade jag på härom veckan, kändes riktigt najs! http://www.sportfiskegiganten.se/gui...gram-microwave

Kommentera

Om man vadar t ex upplever jag det som att ett spö på 10 fot blir klumpigt vid landning av fisk och har gärna ett smidigt spö hellre än att jag kastar några meter längre..

Det där är ju en klassisk combo helt klart.

Kommentera

Tack för svar! Lutar åt att köpa det nu, blivit mer övertygad. Det är väl inte så himla stor skillnad i kastlängd mellan 9 och 10 fot? Ingen annan som har någon åsikt? Guideline-spöt såg fint ut också.

Kommentera

Skillnaden mellan nio å tio fot kan vara avgörande om man vill komma ut till den där stenen lr tångruskan där öringen står och lurar om du fiskar från land. Jag har själv flera såna ställen där jag brukar fiska som jag inte kommer fram till med nio fot men gör det med tio, ställen där jag ofta får fisk. Sen hade jag oxå lagt mer deg på spöt än på rullen och kan rekomendera Guidelinespöt, min polare har ett sånt och det är ett riktigt gött spö. Mvh

Kommentera

Här har du en kanon....
            9-fotaren klassad 32-53 gram gör garanterat jobbet om man lärt sig kasta ordentligt, sweetspot i min värld är ca 25 grams betesvikt...

Kommentera

Till havsöring kör jag med ett tio fots Edge tpr pike och en ambassadeur 5000 med 0.32mm powerpro eller annan flätlina! (även en modern monofillina funkar!) Spöt är klassat till 120 gram, men är klart överklassat! Funkar utmärkt att hiva ivär 30grams Gladsax och andra pluggar, drag!

Kommentera

Beastmaster är ett väldigt skönt spö, jag tror 9' är perfekt. Skulle nog satsa på en frambromsad rulle istället, men det är ju en smaksak. Upp till 30g räcker güott och väl.

Edit. Skrev visst bak istället för fram.
                Senast ändrad av KN; 2015-05-28, 20:01.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hercules Visa inlägg
                  Tack för svar! Lutar åt att köpa det nu, blivit mer övertygad. Det är väl inte så himla stor skillnad i kastlängd mellan 9 och 10 fot? Ingen annan som har någon åsikt? Guideline-spöt såg fint ut också.

Märkligt nog att ingen här tog upp det tredje alternativet,nu få jag ingripa kanske i sista sekundene och hjälpa Hercules.
                  Har samlat på mig många hö-spön,de var antigen 9 eller 10 fotare.Inget av de var jag 100% nöjd.De flesta såldes bort,nu mera kör jag med bara ett som varken är 10 eller 9 fot .Gissa vilken längd
                  (alternativ) tänker jag på?********* 9,6 ****** fot ! Optimalt längd för kustfiske efter HÖ. Det tog lite tid innan jag kom på det men,men
                  huvudsaken är att jag stortrivs med den längden i frågan om HÖ.
                  Det återstår bara att välja aktionen på spöt så är du klar.

Det där lilla gjorde skillnad och kan va avgörande i vissa fall!
                  Senast ändrad av Blinker; 2015-05-26, 20:42.

Kommentera

12 fots spö?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 477 visningar
                    0 gillar