Fiskeutrustning från Japan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeutrustning från Japan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiskeutrustning från Japan

    Hej alla utrustnings-nördar!

    Jag är just nu i Japan och har kollat in lite fiskebutiker här, i jakt på lite Shimano-grejer att ta med hem till Sverige. Det har varit en ganska överraskande upplevelse faktiskt. Shimanos spö-serier (Yasei, Speedmaster, Beastmaster, Forcemaster osv) som man är van vid finns inte alls här. Men inte nog med det - de Shimano-spön som finns i butik är otroligt små. När jag beskrev de längder jag brukade ha på spö för vanligt gädd-, abborr- eller hö-fiske fick jag en blick som om jag var mer eller mindre galen.

    När det kommer till Shimano-rullarna känner man igen flera serier: Stella, Biomaster, Twinpower, Nasci osv. En lite märklig sak dock är att rullarnas modellbeteckning är annorlunda. Exempelvis görs flera serier i enbart 1000s, 2500s, 4000s (osv) där s står för shallow (enligt butikspersonalen) vilket innebär att spolen är riktigt grund. Det finns flera andra beteckningar, så som c för compact och HGF (eller något sådant). Den så vanliga beteckningen FB fanns inte alls, märkligt nog.

    Det fick mig att fundera lite vad FB egentligen står för. Jag trodde att det betydde att rullen är frambromsad (men det kanske inte alls stämmer?). Och vad står egentligen siffrorna för? Jag trodde det handlade om själva storleken på "huset" men då är det väldigt förvirrande med att det finns compact-versioner...

    Killen i butiken som jag snackade med menade också att jag skulle behöva ha backing om jag skulle köpa en "normal" 2500-storlek och inte en 2500s (shallow). Har ni varit med om backig på en vanlig HÖ-rulle?

    Kan för övrigt upplysa om att vissa Shimano-modeller var ruskigt billiga i Japan. En 2500 biomaster låg på runt 1000 kr. En nasci 2500 kring 500 kr. Men då med reservationen att jag inte vet om de "europeiska" är helt identiska med de japanska (se ovan). De fiskerullar som skilde sig mest i pris i jämförelse med de svenska priserna var de som tillverkas utanför Japan (ffa Malaysia).

    / Anders

  • #2
    Kul att se utrustningen på hemmaplan! Nu blev man lite avis S-spolar går att få tag på till många shimanorullar även här, men inte alls lika vanligt mot det man sett hos japanska näthandlare. Backing under flätlinan är alltid ett måste, oavsett om du har grund eller "vanlig" spole.

    I FB står F:et för att den är frambromsad och B:et är rullgenerationen. FA är äldre än FB som är äldre än FC osv.

    Kommentera


    • #3
      Tack för svar!

      Jag brukar aldrig ha någon backing med flätlina Jag brukar bara fylla rullen med så mkt lina som går på... Varför ska man ha det?

      Om man köper en 1000s - kan man då förvänta sig att man kan köpa en "vanlig" spole och sätta på hemma i Sverige?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Hercules Visa inlägg
        Tack för svar!

        Jag brukar aldrig ha någon backing med flätlina Jag brukar bara fylla rullen med så mkt lina som går på... Varför ska man ha det?

        Om man köper en 1000s - kan man då förvänta sig att man kan köpa en "vanlig" spole och sätta på hemma i Sverige?
        Backing under flätlinan ska du alltid ha då flätlina har en tendens att glida på aluminiumspolen, och då kan det bli enorma problem. Att dessutom ha en välfylld spole ger längre och bättre kast. Om man kontaktar Normark (eller snarare ber sin lokala fiskebutik kontakta Normark) kan man få tag på många olika spolar. Många av modellerna som finns i fjärran öst men inte här kan bli knepiga däremot.

        Nyfiken fråga: Vad har du kikat på för rulle att eventuellt ta med hem?

        Kommentera


        • #5
          Jag köpte en Shimano Biomaster 2500 idag (inget FB, FA eller S alls...). Var rätt sugen på en Twinpower 2500s (men den fanns bara i s och jag vågade inte chansa..., och Twinpower säljs väl inte ens i Europa längre?). Min huvudsakliga fundering handlade om man skulle köpa en Biomaster 1000s till lite lättare fiske - men då skulle jag vilja veta om jag kunde köpa en vanlig 1000-spole hemma i Sverige.

          Kommentera


          • #6
            Intressant! Vad kostar en Stella? Har en kompis som brukar åka till Japan då och då.

            Kommentera


            • #7
              Om jag inte minns fel så tror jag de kostade runt 4500 kr. Var själv inte ute efter en så dyr rulle så kollade inte så noga.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Hercules Visa inlägg
                Tack för svar!

                Jag brukar aldrig ha någon backing med flätlina Jag brukar bara fylla rullen med så mkt lina som går på... Varför ska man ha det?

                Om man köper en 1000s - kan man då förvänta sig att man kan köpa en "vanlig" spole och sätta på hemma i Sverige?
                Dom flesta har nylon i botten för att fylla upp spolen. Blir lite dyrt om man fyller hela spolen med 300m flätlina och man behöver inte mer än 100m. Har man grundare spole som man bara spolar flätlina på så börjar man med några meter nylon för att flätlinan inte skall glida/släppa eller så lägger man tejp bit på flätlinan/spolen när man knutit den på spolen.
                Jobbat i fiskebutik så man har spolat på några meter lina.

                När Abus set med flätlina kom så fanns det med en lathund hur mycket nylon man ska ha under flätlinan för att fylla upp hela rullen.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                2 svar
                2 499 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                24 svar
                3 834 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg uffe62
                av uffe62
                 
                Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                39 svar
                5 662 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg OGRudan
                av OGRudan
                 
                Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                468 svar
                107 669 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Julle68
                av Julle68
                 
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                3 558 svar
                230 216 visningar
                12 gillar
                Senaste inlägg Kolnej
                av Kolnej
                 
                Arbetar...
                X