Fool-a-Fish UV spray - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fool-a-Fish UV spray

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fool-a-Fish UV spray

Någon som tror att denna produkt håller vad den lovar? En spray som får valfrita beten (wobblers, skedar, flugor, vad som helst), att lysa upp med UV-ljus och att fisken ska attraheras av detta trots att vi människor inte kan se det.

By NICHOLAS K. GERANIOS
    Associated Press Writer
    Published February 7, 2006, 11:51 AM CST

SPOKANE, Wash. -- In the ancient struggle between man and fish, man has a new weapon. Forget fancy lures, depth charges or precision casting guns. The new weapon requires vision -- ultraviolet vision.

Called Fool-a-Fish, it comes in a bottle that sprays titanium dioxide on fishing lures and bait. The chemical lights up the watery depths like a disco ball, luring fish from half a mile away.

Fool-a-Fish is the brainchild of a Spokane physician named Milan Jeckle -- that's Dr. Jeckle to you -- who combined his love of chemistry and the outdoors into a new business. Fool-A-Fish is earning a growing reputation as anglers from Alaska to Florida enjoy success with the product.

"You catch three or four times more fish, and the biggest fish," Jeckle contended.

Researchers have discovered that while humans see in three colors -- red, yellow-green and blue -- fish and birds see a fourth color in the ultraviolet range, which shows up as a white glow, Jeckle said. This color is invisible to humans.

Working with David Cleary, a chemistry professor at Spokane's Gonzaga University, Jeckle came up with the formula combining titanium dioxide, which is used in sunscreens, and several other chemicals. The whitish liquid dries quickly, and will stay on a lure for some two hours, he said. It is nontoxic, odorless and washes off with soap and water.

But underwater it shines like a beacon to fish.

In November of 2004, Jeckle and two friends went to Moses Lake, in central Washington, to try it out.

"I put it on my bait and caught a 6-pound walleye," Jeckle said. Later he took it to Alaska and caught several 100-pound halibut.

Jeckle said many of the spray products currently used to lure fish are scent-based, because fish are known to search for food by smell.

"This is based entirely on vision," Jeckle said. "This is a new way to fish."

"It's not just blood that attracts sharks," he added. "They can see a swimmer half a mile away."

Jeckle makes up batches of Fool-A-Fish in his kitchen. The spray is sold in some outdoor stores in the region, and it can be ordered on Jeckle's Web site. It is also getting written up in fishing magazines. Northwest Angler said the formula "makes it super easy for fish to see lures or baits from great distances."

Instructors at Salmon University in Tacoma, a guide service and fishing school, also report success with the product. John Keizer, one of its chief instructors, said he found that treated herring caught three fish for every one caught on untreated herring.

Jeckle has also adapted his formula to produce Fool-A-Bird, which works on a reverse principle. Birds use ultraviolet vision to avoid humans, so Jeckle created a formula that when sprayed on a hunter's clothes, body and gun will absorb ultraviolet rays.

"You spray it on yourself and they treat you like a tree trunk or a dead stump," Jeckle said. "They ignore you."

Jeckle grew up in Green Bay, Wis., where he began fishing for perch as a boy. He practiced for three decades as a family physician in Spokane, and went into semiretirement five years ago. That's what gave him the time to develop his products, he said.

Jeckle cautioned that Fool-A-Fish is not foolproof.

"It's not magic," Jeckle said. Some days nothing will make fish bite, and other days they will bite at anything, he said.

"This is for when it's in-between," he said.
    Läs mer här.

Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Tveksamt... tror mera på en förförande gång faktiskt.

Kommentera

Ursprungligen postat av moretoft
      Tveksamt... tror mera på en förförande gång faktiskt.

hur avgör man om fisken anser att ens gång är förförande?
      och är det gången på väg till fiskeplatsen, eller under själva fiskandet du avser?

//achilles
      achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
      \m/

Kommentera

Kul ALQ.

Kommentera

Det stod om den i Metro igår. Fisken ska tydligen se betet på 800 meters avstånd. Låter som gammal, ohederlig hokus-pokus á la TV-Shop i mina öron...

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
            hur avgör man om fisken anser att ens gång är förförande?
            och är det gången på väg till fiskeplatsen, eller under själva fiskandet du avser?

//achilles
            naturligtvis syftar han på Tysta Marie gången Stockholm.En himmelsk plats.

Kommentera

Arrrgh då har jag övat på en ny spännande förförisk gång förgäves. Vad ska jag nu med den till?

Kommentera

Ursprungligen postat av Wizkid
                Arrrgh då har jag övat på en ny spännande förförisk gång förgäves. Vad ska jag nu med den till?

om inte annat så kanske modemgurkan uppskattar den!
                achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                \m/

Kommentera

Bakom flötet

Jag tror nog att det är en fungerande produkt. Alla som flugfiskar vet att påståendet att fiskar är färgblinda är rent skitsnack. Färgen är avgörande och det är uppenbart att det inte är färger inom det spektrat vi ser för det har blivit vetenskapligt testat. Jag skulle tippa att det handlar om vissa färgers förmåga att reflektera och/eller bryta uv-ljus

Fåglar är ett exempel på djur som använder UV-spektran för att hitta partner och liknande. Ett träd fullt med fåglar kan vara ganska intetsägande tills man kikar på det med utrustning för att se reflekterat uv-ljus. Fåglarna lyser upp så att trädet ser ut som en julgran. ( jag slår vad att man skulle kunna binda effektivare flugor om man band på dom mest UV-fluoriserande fjädrarna på fågeln)

Jag tror nog att det är samma sak med firrar. Men 800m det låter lite väl tilltaget.

Dessutom så låter det mycket troligt då UV ligger under 400nM i våglängd och det ger ju en mycket längre räckvidd i vattnet. Redan på 10M djup ligger ljustemperaturen på ca 20 000 kelvin dvs inget annat än blått,lila och uv kvarstår.

Kommentera

Jag ska tametusan göra ett försök. Jag har ett par UV-lysdioder liggande och en gammal ihålig wobbler som tar in vatten. Till ritbordet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 386 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13