Leo Lures (Leo-Hog) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Leo Lures (Leo-Hog)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Leo Lures (Leo-Hog)

Hejsan, har köpt och fått hem en leo-hog samt en leo musky dawgh, nu till min fråga.
    Krokarna som sitter på är original 7/0 vilket är fruktansvärt stort, och dom var inte vassa som på nästan alla Amerikanska wobblers, nåväl, fram med hovtången och klippa av dom då dom heller aldrig sätter på splitrings, (undrar varför, borde väl vara lättare för fisken att bända sig loss då)
    Till saken, någon som har någon erfarenhet av detta bete, har det gått bra för er? och hur löste ni det där med krokarna, kör ni på original eller, jag är själv en Owner fans som får tics om jag inte har det på alla wobbler, synd bara att owner inte tillverkar så stora krokar, så vet ni något annat bra märke som säljer stora krokar?

Just nu har jag gjort så att jag monterat två ringar med ett lekare imellan så 2/0;an kommer ut lite från den monstruöst stora kroppen. men hade gärna sett lite större krokar,!

//LordPike

mustad har ganska så groteska krokar kolla upp dom
    10+ i all ära men inte går upp mot en riktig snipa

Kommentera

Ursprungligen postat av LordPike
      Hejsan, har köpt och fått hem en leo-hog samt en leo musky dawgh, nu till min fråga.
      Krokarna som sitter på är original 7/0 vilket är fruktansvärt stort, och dom var inte vassa som på nästan alla Amerikanska wobblers, nåväl, fram med hovtången och klippa av dom då dom heller aldrig sätter på splitrings, (undrar varför, borde väl vara lättare för fisken att bända sig loss då)
      Till saken, någon som har någon erfarenhet av detta bete, har det gått bra för er? och hur löste ni det där med krokarna, kör ni på original eller, jag är själv en Owner fans som får tics om jag inte har det på alla wobbler, synd bara att owner inte tillverkar så stora krokar, så vet ni något annat bra märke som säljer stora krokar?

Just nu har jag gjort så att jag monterat två ringar med ett lekare imellan så 2/0;an kommer ut lite från den monstruöst stora kroppen. men hade gärna sett lite större krokar,!

//LordPike
      Angående jänkarnas krokval. I USA tål man inte laserslipat typ Owner eller liknande. Helt enkelt därför att pajjar en krokspets så är kroken körd. Och när man fiskar efter troféfisk, så ska inget få hända som äventyrar fångsten.
      Man monterar därför "vanlig" krok och filar den vass själv. Händer något, så är det bara fram med filen o skärpa om.
      Vi gjorde detsamma här i Sverige innan laserkrokarnas hitkomst.
      Vem som har rätt o vem som ha fel är en smaksak.
      Själv är jag "Old school" och kör sällan laserslip.
      Egen erfarenhet är att "vanlig" skärpt krok ger färre tappade fiskar än de toppmoderna laserkrokarna. Jag kör ju dessutom hullinglöst eller med nerklämd hulling, och där har jag funnit laserkrokarna vara rena skräpet.

Angående Todd Leopardi´s grejjor (Leo Lures) så funkar dom bra. Räkna dock med sprickor o annat ovesäntligt som inte påverkar betets fångstlighet.

När det gäller stora krokar, så får du nog nöja dig med Mustads standardmodeller i så stora storlekar som 7/0 och diamantfilen..Annars lär du få svårt att hitta tillräckligt tunna modeller..
      Brukar ju mest vara 4x eller fetare saltvattenskrok som går att få tag i annars.

Kommentera

Pratar amerikanska gäddfiskare när jag nämner "inte tål laserslipade".. Annat med bassfisket o sånt..

Kommentera

Ursprungligen postat av P A
          Pratar amerikanska gäddfiskare när jag nämner "inte tål laserslipade".. Annat med bassfisket o sånt..
          Kan man ta det som att en devot gäddfiskare kännetecknas av att han inte har abborrkrok på sina beten?
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Varför skulle det inte gå att "slipa om" en laservässad krok??

/ Wikström

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
            24 svar
            2 350 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg lsjonsson