Side Image - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Side Image

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Side Image

Hej!

Är det någon som har koll på det billigaste sättet att få Side Image?
    Jag har redan ett nytt ekolod så ett nytt dyrt ekolod är inte direkt ett alternativ.

Billigaste sättet är att köpa det billigaste ekolodet som har Side Image.. Finns väl inga andra sätt
    Humminbird Helix är det billigaste jag vet om iaf.

Kommentera

Beror lite på vad du har för ekolod nu?

Kommentera

Jag har ett Lowrance Elite 5 Chirp nu.

Kommentera

Du kan inte få sideimage / structurescan på Elite.
          Enda alternativet till ett nytt dyrt lod är ett begagnat dyrt lod är jag rädd...

Kommentera

Olssons har bra pris på Lowrance HDS 7 gen 2 med 2d och structurescan-givare. Troligtvis det mest prisvärda alternativet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
              Olssons har bra pris på Lowrance HDS 7 gen 2 med 2d och structurescan-givare. Troligtvis det mest prisvärda alternativet.
              HDS 7 Gen 2 kostar med givare 9995:-.

Helix 5 kan man få tag i för 6300 kr med givare. Har ett Helix själv och funkar hur bra som helst.

Men inget av det är billigt sätt att skaffa Sido scanner om man redan har ett okej 2D lod.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg

Helix 5 kan man få tag i för 6300 kr med givare. Har ett Helix själv och funkar hur bra som helst.

Men inget av det är billigt sätt att skaffa Sido scanner om man redan har ett okej 2D lod.

Bör väl tilläggas att Helix 5 är värdelös om man i framtiden vill uppgradera med ex. fler/större skärmar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg

Jag skrev inte billigast, jag skrev mest prisvärt. Subjektiv bedömning. Jag köpte själv ett bra lod för ca 5000kr som jag sålde ett par år senare när jag ville ha fler möjligheter. I backspegeln kan jag se att jag skulle gått på ett mer utbyggbart lod direkt. Därav min personliga åsikt att 10000 för ett 7 tums lod med 2d och LSS är mer prisvärt är drygt 6000 för en Helix med de begränsningar det lodet har.

Kommentera

Det finns några olika valmöjligheter, men ingen av dem är direkt billig.

Billigast är ett Humminbird Helix 5" för 6300:-.
                    Nackdelen är att det inte kan byggas ut i nätverk och att HB:s givare även använder 200 kHz till sitt Side Image.
                    Du kan alltså bara använda ditt Elite (som har mycket bättre 2D-lod) som släpplod om du kör på 83 kHz eller som plotter.
                    Helix 5" skärm blir för liten att dela upp så därför kräver den här lösningen 2 skärmar.

Garmin 71 SV kostar 8295:- och är en 7" kombimaskin.
                    7" är gränsfall att köra splitscreen på men det går. Om du inte vill kan man ställa in frekvensen på Garmins lod på 77 kHz och köra ett annat ekolod på sidan av med valfritt 83 eller 200 kHz. Eller som plotter.
                    Nackdel: Den går inte att koppla upp i nätverk.

Lowrance Touch Gen 2 7" kostar 9995:-
                    Nu kan du koppla upp i nätverk och själv välja vilket lod som ska användas som släpplod eftersom Lowrance kör med två givare i sitt system. Kanske den bästa investeringen för framtida möjligheter.

Garmin 91 SV är en 9" kombomaskin och kostar 9995:-. Nu är skärmen så pass stor att man enkelt kan överblicka en delad skärm och ändå se bra. Om du vill kan du nu sälja ditt Elite eller använda det som plotter/ekolod för att spara skärmyta på Garminen. Men inte heller den här maskinen går att koppla upp i nätverk.

Det var nog samtliga möjligheter för att kunna få till gång till ett sidoseende ekolod under 10.000:-
                    Förutom att köpa begagnat då.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 983 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist