-en fundering kring olika prisklasser på spön.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

-en fundering kring olika prisklasser på spön....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • -en fundering kring olika prisklasser på spön....

    jag äger väl liksom dom flesta i min ålder både skitbilliga och svindyra spön, och jag har slagits av en tanke som ni gärna får reflektera kring, i min erfarenhet finns det tre klasser av spön, skitbilliga som absolut funkar, "mellanmjölksklassen" som är verkligen bra, och så finns det nördklassen och visst är Nördklassen lite mer för en mupp som jag, men hur mycket bättre är den?
    -min tanke är att då man går till ytterligheterna inom varje fiske så får man valuta för pengarna: -exempel, jag fullkommligt älskar mitt Edge Dynamic 12,6 fots Laxspö, men hade absolut kunnat bedriva samma fiske med ett spö för 1000-1200:-, jag älskar mitt Shimano Speedmaser 11 fot till bombarda medan ett Dam för 500:- i samma klass kanske gör jobbet lika bra....
    -har jag utvecklats till en golfare?
    -eran tanke?

  • #2
    Du kommer ju från Luleå till Umeå i vilken bil som helst. Både tur och retur.
    Saken är ju bara vad man helst åker i, en gammal rostig Saab eller en Lamborghini.

    Kommentera


    • #3
      Bmw

      Kommentera


      • #4
        Min högst personliga tanke. I fisket är det väl främst upplevelsen som räknas (oftast antal/storlek) Har jag världens bästa gösfiske med ett biltemaspö för 79:- så är jag lika tacksam för det. Men likväl köper jag dyrare och bättre prylar bara för att jag tror att det ska göra mig till en mer lyckosam fiskare, när det är tiden vid vattnet som jag egentligen saknar.

        Mest valuta för pengarna får man när man köper highend grejer på fs-säljes. Eftersom andrahandsvärdet är så lågt på fiskeprylar.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Copperhead_Road Visa inlägg
          Du kommer ju från Luleå till Umeå i vilken bil som helst. Både tur och retur.
          Saken är ju bara vad man helst åker i, en gammal rostig Saab eller en Lamborghini.
          En blöt vinterdag med yrsnö , , helt klart en värdig vinterbil. . . ja du vet vilken

          Med familjen en sommardag för att handla, , , helt klart det enda valet . . . ja du vet

          Vilken annan dag som helst med fiskeutrustningen som ska packas , , , , helt klart val , , , ja du

          Vad ville du egentligen säga med den liknelsen. Att Lamborghini är dyrare ! ! ! Men helt klart en MYCKET sämre bil i alla avseenden än att jaga trånande blickar utanför cafe opera. .
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

          Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
            En blöt vinterdag med yrsnö , , helt klart en värdig vinterbil. . . ja du vet vilken

            Med familjen en sommardag för att handla, , , helt klart det enda valet . . . ja du vet

            Vilken annan dag som helst med fiskeutrustningen som ska packas , , , , helt klart val , , , ja du

            Vad ville du egentligen säga med den liknelsen. Att Lamborghini är dyrare ! ! ! Men helt klart en MYCKET sämre bil i alla avseenden än att jaga trånande blickar utanför cafe opera. .

            Jadå, allt går att tolka precis som man vill.
            Jag var väl mest inne på vad som kanske var roligast att köra, tydligen var Saab mycket roligare så min liknelse föll ju platt. Å andra sidan har jag inte ens körkort så redan där var jag ju ute på hal is.

            Igår tog jag med mitt nya Sage-spö till sjön. Det har kostat mig en halv månadslön men fy tusan vilket skönt spö det är. En fröjd att kasta och fiska med. Och jag älskar flugspön.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
              Bmw
              då kan du köra med skitspön också...
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #8
                helt klart så klarar man sig långt med mellanklassen och dessa spön gör sitt jobb,en del med bravur...men precis som TS är inne på så är det precis lika klart att man får ut lite mer av sitt fiske med riktigt bra spön,det är inte för inte som man inte gärna går tillbaka till mellanklassen när man en gång skaffat sig ett dyrt spö...frågan är bara om man själv tycker att man har råd med det och om man personligen tycker det är värt pengarna...man får som sagt ut en hel del av sitt fiske även med med grejer som ligger bättre till i pris, hade man inte fått det är det frågan om vi hade varit så många med detta intresse...
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                  Min högst personliga tanke. I fisket är det väl främst upplevelsen som räknas (oftast antal/storlek) Har jag världens bästa gösfiske med ett biltemaspö för 79:- så är jag lika tacksam för det. Men likväl köper jag dyrare och bättre prylar bara för att jag tror att det ska göra mig till en mer lyckosam fiskare, när det är tiden vid vattnet som jag egentligen saknar.

                  Mest valuta för pengarna får man när man köper highend grejer på fs-säljes. Eftersom andrahandsvärdet är så lågt på fiskeprylar.
                  en klok reflektion....man blir inte en bättre fiskare för att man har ett dyrare spö....däremot kanske man får ut mer av sitt fiske även som dålig fiskare med ett dyrare spö...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #10
                    Det finnes tre måleparametere i vår hobby:
                    - hva som gir mer fisk
                    - hva som gir bedre opplevlese
                    - hva som gir status

                    Hvilket eller hvilke parameter(e) man velger å måle sin utstyrslykke i er høyst subjektivt.
                    Man kan ikke komme unna at det siste punktet betyr noe for mange (kanskje til og med meg...litt innimellom). Den som hevder man får mer fisk med en stang til 5000 enn en til 500 er enten dum, eller driver med noe spesielt som toppknyttmeite med 11 meter lang stang etc. Den som hevder man ikke får en bedre opplevelse med en stang til 5000 enn en til 500 er kanskje ikke dum, men har i hvertfall dårlig følsomhet i hendene. Den som hevder en stang til 500 gir samme status som en til 5000 har rett og slett ikke skjønt hvordan verden fungerer.

                    (Og for de som nå følte blodtrykket øke, les HER.)
                    Team Colibri

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 496 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 833 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 656 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 666 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 549 svar
                    229 431 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Retroräven  
                    Arbetar...
                    X