-en fundering kring olika prisklasser på spön.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

-en fundering kring olika prisklasser på spön....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har som många andra dyra och mindre dyra fiskeprylar i alla olika kategorier.
    Har vart på jakt efter ett hyfsat spinnspö för havsöring, fiskade innan med mitt korta vertikalspö och det var väl lite väl styvt.
    Tröttnade på att leta och köpte det enda som fanns i min lokala butik, ett Abu devil 8" 10-30g. 3-400 spänn.

Usch vilken svampig skit.
    Sen om det är spöt eller min egen preferens låter jag vara osagt., men jag kommer få köpa ett till
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Det finns en regel som sägs gälla för lyxprylar, t ex sportbilar, stereoanläggningar (om någon minns...) och fina viner.
      Den säger att kvaliteten ökar brant med priset till en början men flackar sedan ut snabbt i de dyrare klasserna. Den regeln tror jag är tillämplig även på fiskegrejer. Var brytpunkten för spön går vet jag inte - och jag tänker inte ta reda på det heller. Plånboken och frugan (not) har bestämt på vilken nivå jag ska lägga mig och tusenlappen för ett spö är nära smärtgränsen... Innan jag fick tag på mitt Sjösländan (600 spänn inkl frakt) här på fs så stod valet mellan Volatile Pike för lite drygt tusenlappen och Veritas strax under.
      Och då hade nog Volatile-spöt blivit mitt dyraste... Med en pensionärsplånbok har jag kommit fram till att budget är bäst! Det är möjligt att jag skulle känna skillnad på St Croix-spön med motsvarande specifikationer som mina nuvarande Vendetta, Mpp Pro, Buster Stiff och Sjösländan XP Heavy Pike. Men jag tänker inte ta reda på det. Rulleländet har redan tippat över kanten pyttelite och tenderar att bli värre. Blir det samma sak med spön så kommer jag kanske ha råd med ett eller två och då blir ytterligare ett par-tre rullar arbetslösa och får tillbringa sin tid i skåpet med de andra pensionärerna.
      Om någon frågar skulle jag inte tveka att rekommendera t ex mitt Vendetta 7,6 fot 5-20 gram. Med en 1500 C i stort sett standard (till nästa vecka då ska den få lite godis...) är det min favoritcombo. Var nästan så även med en förra generationens ProMax förra sommaren. Fick en gädda på uppskattade 4-5 kilo på den combon i går (vågjäveln strejkade just då, inte före, inte efter - mina nerver? Ville inte krångla för mycket). Och även trehektosborrar får det att killa lite... Samma sak gäller för alla mina sex-sju aktiva combos... I respektiv viktklass...
      Samma sak gäller för mitt rullnörderi. Visst vill jag ge min fiske 25:a ett helt UT-kitt men plånboken snackar Italienska och säger Festina tarde...
      Skit fiske!
      Gösta

PS Hade varit juste (schyst för er unga) med en femkilos gädda. Kunde ha blivit ett pb att utgå ifrån. Mitt gamla på 5,2 kg är vägt med en antik fjädervåg för 50 år sedan och egentligen inget jag räknar...

PS II: Festina tarde = skynda långsamt...
      Senast ändrad av Gösta; 2015-08-07, 13:52.

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg

Och du Byggarn: jag fiskar inte bara slemgurkor
        jag vet...det var bara ett exempel...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
        14 svar
        1 983 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11