Multiplikatorrulle och spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multiplikatorrulle och spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multiplikatorrulle och spö

Hej!

Jag har funderat lite på en multiplikatorrulle och undrar om jag kan använda samma spö som jag använder till haspelrullen eller om jag måste ha ett annat spö då? Har rätt nyligen köpt ett nytt spö och skulle vara fint om det gick att använda den i kombination.

Det kommer inte att funka något vidare att använda haspelspö till en multirulle. Det är fel ringar o egenskaperna kommer att ändra sig.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jo jag har sett att man ska ha multiplikatorrullen uppe på medan man har haspelrullen på undersidan av spöet. För och nackdelar med multiplikatorrulle då? Jag är strandkansts/bryggfiskare och insjöfiskare. Har mest sett de rullarna användas vid havsfiske.

Kommentera

En multirulle tycker jag ger bättre känsla än en haspel samt att man slipper slita ut pekfingret om man kastar med tyngre beten.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

samma spö som jag använder till haspelrullen
          Visst funkar det till att börja med

Triggern som finns på Casting spö är inte nödvändigt.

Dock är spöringarna som nämnts tidigare för stora och felplacerade vilket gör spöet onödigt mjukt och så ökar slitaget på linan en del tack vare vinkeln mellan rullen och första spöringen.

Kommentera

Okej. Ser ut som att om jag ska börja med multiplikatorrulle så får jag vänta lite eftersom jag måste nästan ha hela setet. Och jo kan tänka mig att det är kanske lite mjukt då det för min största spinnare böjer sig spötoppen lite lätt av tyngden.
            Senast ändrad av Raggarbergman; 2015-09-13, 19:26.

Kommentera

Jag vet inte riktigt vilka sökord du ska använda, men det finns minst en tråd redan där haspelspö till multirulle diskuteras. Den är ganska lång, men du lär inte heller i den få något entydigt svar på din fråga. Åsikterna om ryggradens placering, om den nu över huvud taget existerar, går brett i sär...
              Om det är så att ditt spö har en tydligt definierad ryggrad innebär det att böjkurvan blir bakvänd, ungefär som om du skulle försöka att böja dig bakåt ner för att knyta skorna (i min ålder är väl för övrigt skillnaden inte hisnande, men det är ju en annan historia). Men, åsikterna om ryggradens existens och placering går i sär...
              OM den inte finns, vilket alltså debatteras, så är enda nackdelen att särskilt den första spöringen är placerad för högt i förhållande till klingan. Hur det påverkar kastförmågan vet jag inte, eftersom jag aldrig provat.
              Sedan är det naturligtvis fråga om vilken typ av fiske du syftar på. Om vi snackar tyngre beten frestar det naturligtvis mer på spöt. Om vi pratar allround ca 10-30 gram behöver du nog knappast oroa dig. Då uppstår snarare frågan vad du ska ha för rulle för att få ut så mycket som möjligt.
              För att bli så allround som möjligt kan du satsa på en Amba Pro Rocket eller liknande. Vill du komma billigare undan är en lågprofilrulle av välkänt fabrikat kanske det bästa.
              Skit fiske!
              Gösta

Edit: Det här blev visst lite konstigt. Det finns ju lp-rullar som är betydligt dyrare än en Pro Rocket. Men trots mina preferenser så får ju även jag lov att hålla med om att små lp-rullar av bra märken är ett billigare alternativ när man ska kasta mindre tunga beten (jag skriver inte lättare...). Och det finns även billigare bra runda rullar, men jag skrev all round...

Edit II: Det hänger naturligtvis också på för vilka vikter ditt spö är klassat.
              Senast ändrad av Gösta; 2015-09-14, 14:14.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                Jag vet inte riktigt vilka sökord du ska använda, men det finns minst en tråd redan där haspelspö till multirulle diskuteras. Den är ganska lång, men du lär inte heller i den få något entydigt svar på din fråga. Åsikterna om ryggradens placering, om den nu över huvud taget existerar, går brett i sär...
                Om det är så att ditt spö har en tydligt definierad ryggrad innebär det att böjkurvan blir bakvänd, ungefär som om du skulle försöka att böja dig bakåt ner för att knyta skorna (i min ålder är väl för övrigt skillnaden inte hisnande, men det är ju en annan historia). Men, åsikterna om ryggradens existens och placering går i sär...
                OM den inte finns, vilket alltså debatteras, så är enda nackdelen att särskilt den första spöringen är placerad för högt i förhållande till klingan. Hur det påverkar kastförmågan vet jag inte, eftersom jag aldrig provat.
                Sedan är det naturligtvis fråga om vilken typ av fiske du syftar på. Om vi snackar tyngre beten frestar det naturligtvis mer på spöt. Om vi pratar allround ca 10-30 gram behöver du nog knappast oroa dig. Då uppstår snarare frågan vad du ska ha för rulle för att få ut så mycket som möjligt.
                För att bli så allround som möjligt kan du satsa på en Amba Pro Rocket eller liknande. Vill du komma billigare undan är en lågprofilrulle av välkänt fabrikat kanske det bästa.
                Skit fiske!
                Gösta

Edit: Det här blev visst lite konstigt. Det finns ju lp-rullar som är betydligt dyrare än en Pro Rocket. Men trots mina preferenser så får ju även jag lov att hålla med om att små lp-rullar av bra märken är ett billigare alternativ när man ska kasta mindre tunga beten (jag skriver inte lättare...). Och det finns även billigare bra runda rullar, men jag skrev all round...

Edit II: Det hänger naturligtvis också på för vilka vikter ditt spö är klassat.
                Okej. Det är ju mest ABU-rullarna jag kikar på då jag har bra erfarenhet av min gamla haspelrulle T3000F som är köpt i slutet av 90-talet Sedan även om det kanske i mångas öron låter lite löjlig detalj att haka upp sig på så vill jag gärna ha T-handtag på veven då det är lättare med greppet enligt eget tycke då jag delvis genom reumatism har lite problem med fingrarna ibland.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                24 svar
                2 353 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lsjonsson  
                Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13