Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    30 år :-)
    Jag lever som vore det 2013!

    Lämna en kommentar:


  • RichardO
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

    Riktigt snygg!
    Varför blev det problem med centreringen? Ändra du något mer än bara stativet? Annars ska väl centreringskopparna göra sitt jobb, möjligen ihop med några shims i dom.
    Det som gjorde att det inte funkade var för att dem första gavlarna jag testade var från en 7000c Compact och icke-vevsida ser lite annorlunda ut än en 6500 så det gick inte att centrera spolen då. Det satt ett lager där och lagersätet gjorde att det inte gick att schimsa. Jag hade ingen lust att ta dremeln och slakta gaveln så jag bytte ”game-plan” helt enkelt. Men rullen såg riktigt trevlig ut när allt var rött. Jag gillade det utseendet…

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    30 år :-)

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
    Samma här, känner ingen som fiskar med en ambassadeur längre.
    Har sett en del av deras lågprofilare packa ihop under åren med, har försökt förklara att det finns något som heter service.
    Jo, hållbarheten handlar till viss del om rullen men även till stor del om ägaren.
    Har genom åren sett mängder av Ambassadeurer som lämnat in, intressant nog har dessa i flera fall ägts av medlemmar ur "byta rulle ofta"-gänget.
    De har en tendens att numera fiske Conquest och Tranx, för några år sedan Calcutta D. I de flesta packar ger dessa modeller upp tidigare än Ambassadeurerna.

    Nog med tråkigheter.
    Jag äger bara en enda bruksambassadeur numera, några gamla reliker och ett par ofärdiga byggen finns i gömmorna men då och då passerar det förbi roliga saker här hemma.
    Som denna Pro Max 1600 i byggsatsform:
    Click image for larger version

Name:	PM160001a.jpg
Views:	134
Size:	184,3 KB
ID:	2617790
    De är ju så roliga på alla sätt och vis.

    Click image for larger version

Name:	PM160001b.jpg
Views:	162
Size:	106,1 KB
ID:	2617788
    Kul att bygga med många oanvända delar.

    Click image for larger version

Name:	PM160001c.jpg
Views:	134
Size:	145,8 KB
ID:	2617789
    Förutom mina kära 4500 med kromade stativ är nog de små (1600 & 3600) Max mina favoriter bland Ambassadeurer.
    Även om de nämns här då och då är de fortfarande relativt bortglömda av den stora massan. Snart är det 20 år sedan den första släpptes (1994 har jag för mig) men de står sig fortfarande riktigt bra i konkurrensen.
    Kul också med de små skillnaderna på insidan av dessa rullar, det finns olika modeller och olika revisioner av dessa men jag får för mig att det finns fler ändringar än sprängskisserna visar.

    Har själv inte ägt en på några år men med lite tur stöter jag på en Black Max 1600 en vacker dag...

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av RichardO Visa inlägg

    Inte testat den än men planen är att den ska hänga med till nord-Norge i sommar som ett komplement till tyngre utrustning. Kanske till lite stor-sej mm. Men den får följa med i vår på gäddfiske så jag får testa den. Ingen aning om hur den kommer vara att kasta med. Blir spännande!
    Spännande! Jag har kastat lite med CT men då med magnetbroms men det lär ju funka bra även med centrifugalbroms. Jag kanske kan ha en magnetbroms liggandes här nånstans...

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av RichardO Visa inlägg
    Nya tag med ”Frankenstein-amban” utan linspridare. En 6500 CS Rocket Chrome fick sätta livet till. Aningen risig färgsättning kanske men nu funkar den som den ska med spolcentrering och allt så jag är supernöjd. Ska bli kul att testa.
    Riktigt snygg!
    Varför blev det problem med centreringen? Ändra du något mer än bara stativet? Annars ska väl centreringskopparna göra sitt jobb, möjligen ihop med några shims i dom.

    Lämna en kommentar:


  • RichardO
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

    Jag tycker den ser trevlig ut! Fiskar du med den?
    Inte testat den än men planen är att den ska hänga med till nord-Norge i sommar som ett komplement till tyngre utrustning. Kanske till lite stor-sej mm. Men den får följa med i vår på gäddfiske så jag får testa den. Ingen aning om hur den kommer vara att kasta med. Blir spännande!

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Jag skulle gissa att det möjligen är större marginaler på de asientillverkade rullarna samt att ABU följer det som efterfrågas.
    Rör mig en del i mer moderiktiga fiskekretsar och vet inte när jag hörde någon ens prata om Ambassadeurer senast.
    Det är till 90% lågprofilare som intresserar, resterande 10 är Conquest.
    Samma här, känner ingen som fiskar med en ambassadeur längre.
    Har sett en del av deras lågprofilare packa ihop under åren med, har försökt förklara att det finns något som heter service.
    Men det är tydligen roligare att byta till det senaste hela tiden.
    Visst handlas det en hel del rullar här med men knappast för dom packar ihop. Sen får man ju dra sitt strå till stacken så det inte blir som engqvist förutspår :⁠-⁠)

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av RichardO Visa inlägg
    Nya tag med ”Frankenstein-amban” utan linspridare. En 6500 CS Rocket Chrome fick sätta livet till. Aningen risig färgsättning kanske men nu funkar den som den ska med spolcentrering och allt så jag är supernöjd. Ska bli kul att testa.
    Jag tycker den ser trevlig ut! Fiskar du med den?

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg
    Vad jag däremot inte kan förstå är på vilket sätt ABU skulle tjäna på att medverka till detta, jag menar snacka om att isf skjuta sig själv i foten
    Jag skulle gissa att det möjligen är större marginaler på de asientillverkade rullarna samt att ABU följer det som efterfrågas.
    Rör mig en del i mer moderiktiga fiskekretsar och vet inte när jag hörde någon ens prata om Ambassadeurer senast.
    Det är till 90% lågprofilare som intresserar, resterande 10 är Conquest.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 500 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 834 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 666 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 669 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 558 svar
230 280 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X