Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Esoxfreddan
    replied
    Det ligger en del i det. När jag fiskade med poppers och andra ytbeten till abborre blev det väldigt avigt för mig när jag skaffat en ny ambassadeur med IAR. Efter ett tag hade jag vant mig och fått in en ny rörelse, men jag kan inte säga att IAR är bättre till just den sortens fiske i alla fall...

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Esoxfreddan Visa inlägg
    Nu blir jag nostalgisk. En sådan 4600 C3 köpte jag -92 för att ersätta min abumatic 270 till abborrfiske. Den kostade 940 kr. Tänkte för några år sedan sätta i ett IAR-lager i den, som jag hade hemma passande nyare ambor, men denna rulle har mindre diameter där. Den fick förbli original förutom byte av bromslameller.
    Fiskar mycket med rullar utan IAR och föredrar det i många fall. Sen att IAR lagret oftast är den svagaste länken i de flesta rullar oavsett märke.

    Lämna en kommentar:


  • Esoxfreddan
    replied
    Nu blir jag nostalgisk. En sådan 4600 C3 köpte jag -92 för att ersätta min abumatic 270 till abborrfiske. Den kostade 940 kr. Tänkte för några år sedan sätta i ett IAR-lager i den, som jag hade hemma passande nyare ambor, men denna rulle har mindre diameter där. Den fick förbli original förutom byte av bromslameller.

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Click image for larger version

Name:	20260527_181512.jpg
Views:	198
Size:	1,41 MB
ID:	2667137
    En tidig 4600c3 utan IAR.

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av gös-ta Visa inlägg

    Hmm okej, jag har ju förstås tänkt ha flätlina och huruvida spöt jag har är av "rappare" modell är jag osäker på. Är det någon mer som känner igen sig i att tvåstiftare skulle ha för svag bromsverkan?
    En 2 stiftade har svagare bromsverkan och det ser jag ofta som fördel. Därav mitt inlägg angående ifall man gillar moderna DC rullar och sv rullar som är mer av att "hålla i handen rullar" . Inget fel i det men man måste gå till sig själv och funderar på vad man gillar.

    Lämna en kommentar:


  • gös-ta
    replied
    Ursprungligen postat av Backslag Visa inlägg
    Tvåstiftare har för svag bromsverkan ihöp med flätlina och rappa kolfiberspön. De passar däremot bra med monofil lina och glasfiber eller lite långsammare kolfiber. Jag har tvåstiftsre på St Croix Mojo Glass och det är en suverän kombination, även med flätlina.
    Hmm okej, jag har ju förstås tänkt ha flätlina och huruvida spöt jag har är av "rappare" modell är jag osäker på. Är det någon mer som känner igen sig i att tvåstiftare skulle ha för svag bromsverkan?

    Lämna en kommentar:


  • gös-ta
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

    En 2stiftare är lite mer nervös. Jag hade köpt en Japan rulle och testat. På min 5500 champagne gick det att växla mellan 2stift och 6stift utan dreva om.
    Okej, tack för svar!

    Lämna en kommentar:


  • Backslag
    replied
    Ursprungligen postat av gös-ta Visa inlägg

    Tack för input!

    Några delar har jag tyvärr inte bunkrat, jag har utgått från att det kommer gå att lösa ett bra tag framåt men det kanske är felaktigt?!

    På vilket sätt tycker du att det kräver mer att kasta med 2stiftare? Behöver man vara mer med med tummen menar du?
    Tvåstiftare har för svag bromsverkan ihöp med flätlina och rappa kolfiberspön. De passar däremot bra med monofil lina och glasfiber eller lite långsammare kolfiber. Jag har tvåstiftsre på St Croix Mojo Glass och det är en suverän kombination, även med flätlina.

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

    Har en förstautgåva av jb ”the original”med tvåstiftsbromsen den är skittrevlig och gillar dom äldre utseendemässigt framför dom nyare jb:na
    Hade de första JB funnits som högervev hade jag bunkrat dem direkt. Superfina rullar som ofta är rätt billiga också

    Lämna en kommentar:


  • Sundström76
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

    En 2stiftare är lite mer nervös. Jag hade köpt en Japan rulle och testat. På min 5500 champagne gick det att växla mellan 2stift och 6stift utan dreva om.
    Har en förstautgåva av jb ”the original”med tvåstiftsbromsen den är skittrevlig och gillar dom äldre utseendemässigt framför dom nyare jb:na

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
24 svar
2 442 visningar
0 gillar
Senaste inlägg lsjonsson  
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 572 svar
259 533 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Esoxfreddan  
Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01
97 svar
11 806 visningar
5 gillar
Senaste inlägg JontaK
av JontaK
 
Startad av senzitivity, 2022-12-28, 20:41
110 svar
17 085 visningar
4 gillar
Senaste inlägg Robalm
av Robalm
 
Startad av Letho, 2023-10-27, 10:26
167 svar
17 370 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X