Fråga om linspridare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om linspridare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga om linspridare

fick min Calcutta DC idag och har inte lyckats läsa mig till om det skall vara så att linspridaren står still vid frikopplad rulle. hursomhelst så gör den det på min. Frågan är om det är någon som vet om det skall vara så eller om det kan vara ett fabriksfel?

tacksam för svar!

dvs... den följer inte med vid vare sig utdragning av lina vid frikopplat läge.. eller i bromsläge... tex rusande fisk.

Kommentera

Hej

vilken Calcutta storlek är det?

På min min Calcutta 250 står den still.

Om jag har förstått det rätt så ger detta bästa kast prestanda när spolen är smal.

Blev också ganska ställd när jag testade min första gången men det fungerar ganska bra.

Ibland kan jag bli lite "lack" när spridaren står längst ut på åt något håll. Jag upplever att detta påverkar kastlängden negativt och dessutom ökar risken för trassel. Att avhjälpa detta är inga problem bara att veva spridaren till mitten av spridarbanan innan man kastar. Men man glömmer lätt när man är van vid Ambassadeur.

/Johan

Kommentera

Ursprungligen postat av Everflow
        fick min Calcutta DC idag och har inte lyckats läsa mig till om det skall vara så att linspridaren står still vid frikopplad rulle. hursomhelst så gör den det på min. Frågan är om det är någon som vet om det skall vara så eller om det kan vara ett fabriksfel?

tacksam för svar!
        Det är inget fel på din rulle. Alla Shimano multirullar i 200-storlek eller mindre, har stillastående revspridare. På gott och ont... Det är lätt att centrera innan kast, men värre om fisken rusar mot hård broms då spridaren står i ytterläge. Bromsverkan blir svajig och sidobelastningen på spridaren hård. Av den anledningen brukar jag lätta på bromsen efter mothugg.

Grattis till en fin rulle.

Kommentera

Ursprungligen postat av Karma
          Det är inget fel på din rulle. Alla Shimano multirullar i 200-storlek eller mindre, har stillastående revspridare. På gott och ont... Det är lätt att centrera innan kast, men värre om fisken rusar mot hård broms då spridaren står i ytterläge. Bromsverkan blir svajig och sidobelastningen på spridaren hård. Av den anledningen brukar jag lätta på bromsen efter mothugg.

Grattis till en fin rulle.

allright!.. tackar för svaren.

jo jag tänkte själv på vilka ev fördelar och nackdelar det skulle kunna ha och precis som ni säger, sä känns det som om läget skulle kunna bli tråkigt om linspridaren låg längst ut åt ena sidan och du fiek en tung rusning på fisken.

men nu vet jag hur det ligger till iaf.

jo rullen känns inte direkt som ett dåligt köp.. bara att titta på den ger mig varma faderskänslor...hehe

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
          24 svar
          2 388 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg lsjonsson  
          Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13