Frakta spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frakta spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frakta spö

Kommer köpa ett alternativt två nya spön till veckan och funderar på hur jag ska förvara dem gärna med rullen på då jag e för lat och inte orkar knyta på bytt beteslås varje gång man skall ut å fiska.
    Sedan hur man ska frakta dem i en ett fullpackad bil när man skall åka iväg på en lite längre fiskeresa och behöver ha med sig tält och all annan bra att ha saker.

Kika i länken. Grannen har sina fästen på motorhuv o taket färdigmonterade laxflugspön. 12-13 fots spön tror jag det är.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

FKP Gear spöväska?
      Eller någon annan sådan väska?

Finns fina från kina som ser kalasbra ut.
      Själv valde jag FKP Gear då den både är billig och bra. Fungerar upp till 220cm spö typ?
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
        Kika i länken. Grannen har sina fästen på motorhuv o taket färdigmonterade laxflugspön. 12-13 fots spön tror jag det är.
        https://www.google.se/webhp?sourceid...e%20till%20bil
        Så här ser dom ut plats.
        Click image for larger version

Name:	WP_20160606_12_11_13_Pro.jpg
Views:	1
Size:	183,4 KB
ID:	1781744

Såhär åker laxfiskarna med sina långa spön runt omkring här uppe nu under högsäsong. Upp till Jokkfall från Kalix el. vars dom nu ska.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Nu vet jag inte vad du har för bil, troligen inte en sån jag har men iden kanske kan vara till nytta ändå.
          Jag hade kraven att det skulle ta Max 20sek att montera både spön o hållare samt funka i högre farter också, eller ialf 110 som min kärra gör med vinden i ryggen��.
          Tog rörisolering, 40mm plaströr och gummistroppar. Max en hundring om man nu inte har grejerna hemma.

Hökögat ser att den inre gummistroppen sitter genom ett hål i röret så den sidan bara fälls upp, på ytter sidan träs stroppen över röret och sitter på plats med en skåra i röret som hindrar den från att glida ut.

Kommentera

Köp väldigt, väldigt korta spön...
            Skämt åsido, veva in linan nästan till toppöglan, dra isär spöet och vik det dubbelt. Sträck upp linan och sätt ihop spödelarna med två gummiband. Riggat och klart på fem sekunder. Var rädd om spööglorna vid transport bara!

Kommentera

Det är spötoppen och öglorna jag är mest rädd för att de ska gå sönder.

Den första kanske inte funkar till mina spinnspön som är på 6-7"

Den andra såg smidigt ut.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                Köp väldigt, väldigt korta spön...
                Skämt åsido, veva in linan nästan till toppöglan, dra isär spöet och vik det dubbelt. Sträck upp linan och sätt ihop spödelarna med två gummiband. Riggat och klart på fem sekunder. Var rädd om spööglorna vid transport bara!
                Det är ett alternativ o den metoden körde jag med mest o då hade jag 10-12 fots spön som jag delade på mitten men då hade jag en kombi så det var inga problem att få in spöna i bilen.

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas Jonsson Visa inlägg
                  Det är spötoppen och öglorna jag är mest rädd för att de ska gå sönder.

Den första kanske inte funkar till mina spinnspön som är på 6-7"

Den andra såg smidigt ut.
                  Givetvis får man vara försiktig när man stoppar in grejorna i kofferten.

/Stefan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                  24 svar
                  2 516 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lsjonsson