Varför är det inte vanligt att lösa spö toppar säljs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför är det inte vanligt att lösa spö toppar säljs?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför är det inte vanligt att lösa spö toppar säljs?

Har i veckan fått en spricka i toppen på mitt dragon fishmaker spö när jag gjorde ett mothug.
    Har funderat på varför lösa spö toppar inte säljs av tillverkarna. När spöt väl går itu är det oftast toppen som knäcks. Ännu större risk på ett jigg spö där toppen är otroligt mjukt.
    Spöt är antingen 2 delat eller mer, så det är väldigt ologiskt att man inte kan köpa delarna separat. Skulle kunna förstå det om det handlade om ett spö för endast 500kr men när det handlar om ett spö som kostar 2k.
    Är det tillverkarna som är giriga och vill tvinga köparna att köpa ett helt nytt spö så dom tjänar så mycket som möjligt och kan plocka ut så stor bonus som möjligt.
    Rätta mig om jag har fel.
    Nån som jobbar i sportfiske shop eller har när kontakt med tillverkare som kan ge en förklaring till varför spö toppar inte är en självklarhet att sälja separat?

Det kostar att hålla ett lager med sånt som inte blir sålt... och hur många reservdelar ska tillverkarna räkna med?
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag har bytt spötoppar ett par gånger, senast på mitt abborrspö. De klistrade på en ny med superlim.

Kommentera

Kontakta tillverkaren/grossist eller butiken så kan dem säkert hjälpa dig Dragon är Polsk så en extra spö topp är nog inte långt bort. När man knäcker ett spö så är det inte ovanligt att de skickar ett i utbyte så visst finns det reservdelar men som Artur skrev lagerkostnader är säkert inblandat och att folk inte skall köpa "billiga" delar och bygg ett spö av.

Knäckte ett Gunki Shigeki förra året och efter mkt om och men så fixade butiken en ny topp även om Gunki var bökiga att ha att göra med.

Kommentera

Beställde spöt på huntyardberras och jag ringde dom idag och dom var ganska tydliga med att det inte säljs nån topp till den. Men han sa att han skull hänga upp mitt nummer på kylskåpet och han skulle höra av sig om han hittar nått.
          Känns som att det inte finns många säljare som bryr sig om kunderna utan dom är på jobbet bara för att kränga iväg saker och sen om kunderna behöver hjälp så blir det nästan alltid korta snabba svar för att så snabbt som möjligt slippa den ''jobbiga'' kunden .
          Senast ändrad av anton_95; 2016-06-13, 19:07.

Kommentera

Går ju ofta bra att bara sätta dit en ny toppögla om inte spöt knäckts allt för långt ner.

Kommentera

Ursprungligen postat av anton_95 Visa inlägg
              Beställde spöt på huntyardberras och jag ringde dom idag och dom var ganska tydliga med att det inte säljs nån topp till den. Men han sa att han skull hänga upp mitt nummer på kylskåpet och han skulle höra av sig om han hittar nått.
              Känns som att det inte finns många säljare som bryr sig om kunderna utan dom är på jobbet bara för att kränga iväg saker och sen om kunderna behöver hjälp så blir det nästan alltid korta snabba svar för att så snabbt som möjligt slippa den ''jobbiga'' kunden .
              Ja då vet du ett ställe där du inte behöver spenderara din pengar.

Kommentera

Man behöver inte ha ett lager. Dom kan tillverka spö delarna på beställning från återfösäljaren. simpelt.

Kommentera

Sedan frakta några fjuttiga delar med båt från Kina/Korea/Asien nej då är det nog billigare att skrota en bottendel istället för att ändra i flödet på produktions linan då dem säker inte har en egen fabrik utan "hyr" tid på en stor som inte bara producerar Daiwa/Dragon.

Kommentera

Jag kan inget om utrikes handel, men skulle dom inte kunna skicka speciall beställningarna tillsammans med övrig last som ska till sverige.
                    Sen så är väl produkterna från aliexpress från kina, och beställa en liten rulle med lina kostar knappt 50kr med frakt.

Sen så tar det väl mindre tid att göra toppen då botten delen ska ha både handtag och rullfäste.
                    Senast ändrad av anton_95; 2016-06-13, 20:03.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 957 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11