Varför är det inte vanligt att lösa spö toppar säljs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför är det inte vanligt att lösa spö toppar säljs?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Visst kommer dem troligen fraktas med allt annat men själva kostnaden skulle vara att avika från produktion att frångå standard/line dvs mer handpåläggning och tid där ligger pengarna. Jag vet inte var Dragon tillverkar sina spön men Kina är en gissning.

Sedan subventionerar Kina viss frakt har jag för mig och detta gäller nog inte för större bolag så dina billiga privat import priser är inte samma sak som för bolag samt att du får vad du betalar för även dyrare och fina spön/klingor tillverkas i Kina. Gäller samma sak här som på mkt annat du får vad du betalar för.

Men återigen hör av dig till Dragon/deras grossist och kolla annars finns Fishmakern för runt 90-100euro från polen så inga 2000kr iallafall om du gillar spöt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pennywise Visa inlägg
      Jag har bytt spötoppar ett par gånger, senast på mitt abborrspö. De klistrade på en ny med superlim.
      Intressant, berätta mer!

Det går ju att köpa toppar i t.ex. solid carbon och klistra in i den knäckta spötoppen (det har jag själv gjort). Problemet är ju att bibehålla en vettig aktion i klingan.

En hel del dropshot- och jiggspön har ju faktiskt en solid kolfibertopp.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Måste ju vara enkelt att bara köpa överdelen till spön som fortfarande säljs. Kan inte tro något annat.

Bara skriva tillägg till ordern eller prata med personalen så slänger de underdelen och man köper bara toppen.
        Alumacraft så klart!

Kommentera

Han jag pratade med på berras igår ville nog inte engagera sig och hade inte det minsta intresse i yrket han jobbade med, för när jag ringde söder sportfiske stockholm så fick jag ett helt annat svar. Dom sa att det inte skulle vara några konstig heter och att om jag hade tur så skulle det till och med komma toppar med deras leverans på fredag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
            Måste ju vara enkelt att bara köpa överdelen till spön som fortfarande säljs. Kan inte tro något annat.
            Det var så jag tänkte oxå förra gången det begav sig. Men si det gick inte och fick till svar från generalagenten att det kan vara svårt med precisionen på delarna och att man tom hade fått sändningar nya kompletta spön från tillverkaren där de samhörande delarna hade dålig passning i varandra. Om det var för att man var ointresserad vet jag inte...

Kommentera

Ursprungligen postat av anton_95 Visa inlägg
              Han jag pratade med på berras igår ville nog inte engagera sig och hade inte det minsta intresse i yrket han jobbade med, för när jag ringde söder sportfiske stockholm så fick jag ett helt annat svar. Dom sa att det inte skulle vara några konstig heter och att om jag hade tur så skulle det till och med komma toppar med deras leverans på fredag.
              Gött! Så plockar man kunder det finns många bra sportfiske butiker i Sverige varför inte handla där man får bra hjälp och service det gör jag iallafall då är pengar inte alltid viktigast.

/Apan

Kommentera

dålig passning? om du menar när man trycker ihop toppen med underdelen så är det fel. Spöt är ju tjockare i botten och smalare ju längre ut man kommer så om toppens ingångs hål är antingen mindre eller större så kommer det ju bara skilja i hur långt man kan trä på toppen ,runt 1-2 cm och när det är samma tillverkare och modell så kan jag inte tänka mig att det äns skiljer så mycket.
                Till exempel min sjösländan top kan jag trä på alla mina spön och det sitter klock rent på alla spön.
                Senast ändrad av anton_95; 2016-06-14, 17:21.

Kommentera

dålig passning? om du menar när man trycker ihop toppen med underdelen så är det fel. Spöt är ju tjockare i botten och smalare ju längre ut man kommer så om toppens ingångs hål är antingen mindre eller större så kommer det ju bara skilja i hur långt man kan trä på toppen ,runt 1-2 cm och när det är samma tillverkare och modell så kan jag inte tänka mig att det äns skiljer så mycket.
                  Till exempel min sjösländan top kan jag trä på alla mina spön och det sitter klock rent på alla spön.
                  Japp, håller helt med dig men det var det svaret jag fick. Och då talar vi om ett hyfsat vanligt spöfabrikat/modell.

Kommentera

Det känns som att butiken Söder sportfiske är återkommande i trådar på forumet när det gäller bra service.
                    Har aldrig varit där själv men har läst om dom så många gånger nu, det verkar vara ett bra ställe.

Jag tror att det hänger lite på återförsäljaren.
                    En återförsäljare vet att spötoppar går sönder och det vet tillverkarna om också.
                    Om återförsäljaren köper in ett parti spön så kan dom säkert lägga till en slant och ta in några extra spötoppar till dom spöna i samma beställning.
                    Senast ändrad av FiskeSnuset; 2016-06-15, 02:39.

[FONT=Trebuchet MS] Ajöss och tack för fisken![/FONT]

Kommentera

Prata med Jimmy på Berras. Han vet vad han pratar om. Många år i branshen och han hade Regal i Vårby innan Berra köpte upp han
                      Jag har alltid fått den hjälp jag vill ha av Berras.
                      Nu pratar jag om affären i Vårby gård
                      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                      Flugfiske är en Livs-stil
                      2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar