Val av spinn spö ( SG custom predator ) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av spinn spö ( SG custom predator )

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av spinn spö ( SG custom predator )

Hej, är på jakt efter ett nytt spinn spö för gäddfisket. Lägger hellre en slant och får ett bra spö än att lägga 1000kr på något som jag inte kommer att bli 100% nöjd med, ett krav är långt "bakstycke"

Spön jag har kollat på är:

SZ 8,6 40-140g (går bort pga att det känns lite "billigt" dock känns/låter det som kastvikten skulle passat mig perfekt)
    BFT roots 9 -150g (tycker det ser tråkigt7billigt ut)
    SG custom predator 8,6 -100g (ser bra ut men kanske lite för låg kastvikt då jag vill kunna iallafall kasta 120g beten)
    SG custom predator 8,6 -170g (ser bra ut men kanske lite för hög kastvikt då jag oftast kastar 70-85g)

Finns det någon som har lite erfarenhet om hur vikt klassningen är på SG custom spöna?

Finns det något fler spö jag bör titta närmare på?

Tack på förhand!
    Senast ändrad av guggaaa; 2016-09-22, 21:21.

Jag kan tipsa om Volatile pike 50-200g, 8 fot från Abu. Fiskat med polarens volatile ett par pass och älskar det en så länge. Bra ryggrad med snabb aktion, men absolut ingen "påk", väldigt lätt och du känner minsta pet, aktionen är förlåtande så du kan kasta rätt lätta beten även om det funkar bra att kasta 150g (inte testat mer) och även mindre gäddor blir roliga (nåja, roligare än jerkpåkarna iaf). Jäkligt snyggt dessutom, mörkblå klinga och splitgrip. Men skulle klassa det som rätt normallångt bakstycke så kanske går bort för dig då om det verkligen är ett superkrav att det är extra långt bakstycke. Finns även i flera olika längder och klassificeringar, 70-220g och 50-90g t.ex. Fiskar normalt med dyrare St Croix spö så när ett spö i denna prisklass volatile ligger på imponerar på mig är det väldigt imponerande tycker jag.

Ligger runt 1600 spänn ungefär.

Kommentera

Jag tycker om mitt Westin Powershad 8'6" 60-180g spinnspö som har ovanligt mjuk topp men bra tryck i klingan en bit ner, stiligt spö!
      (för ngt år sen så var det några som råkade på spöbrott vid kast men jag har inget hört/läst om det under 2016, kanske en dålig batch?)
      Som ofta med Westin är det överklassat tycker jag, den mjuka toppen gör att spöt laddar även med 40g och jag kastar ca 140g utan att bli alltför nervös... Fin längd på handtaget som ger bra hävstång vid kast.

Annars har Westin en billigare serie som jag inte prövat men är nyfiken på; W3 Powercast-t 8'3" 40-130g eller den nya 60-180g i samma serie, inte för att jag behöver ett nytt spö men kul å pröva. Säkert lite överklassade de med...

På mässan i våras kände jag på Fladens nya gäddspön, bl a det svarta med foamgrepp, ca 8'2"-8'5" längd och det framstod som rappt och prisvärt för bara 795kr... Finns ju en mängd intressanta gäddspön mellan 795-3000 kr numera, man hinner inte med riktigt... Hade jag 2800kr och skulle köpa ngt fint så låg nog Eastfield Catapult bra till...
      Senast ändrad av anteman; 2016-09-22, 23:31.

Kommentera

Du har Illex Delivrance B 250 XXH The Wild Dog har ett långt bakhandtag fiskar 70-130 utan ansträgning och vill du ladda på med tyngre beten så är det inga problem att dänga 180-200 heller, lättare beten runt 50gram drabbas inte negativt vad jag märkt heller.

/Apan
        Senast ändrad av Monkey; 2016-09-23, 06:23.

Kommentera

Jag har ett SZ 8,6. Jättetrevligt spö men känns som du säger, lite billigt.
          Har även ett Custom predator 170g. Superskönt och vackert. Tror du skulle trivas med det sett till kastvikt, 70-85g. Vågar inte riktigt gå in på spöts max-kastvikt men 170 är nog rätt rimligt.

Kommentera

Rst/lf chopper är ju ett himla trevligt spö oxå. Klassat upp till 120g.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Du har fått fem olika förslag, alltså det är en smaksak så vill du ha ett gött spö som passar dig perfekt då är det bäst att åka runt till olika butiker å känna på grejerna/ sketfiske

Kommentera

Jäklar vad många svar jag fått, roligt! Tack för hjälpen!

Ska göra lite efterforskning på alla era förslag så återkommer jag om jag har några fler funderingar.. Bor i sundsvall, riktigt dåligt med butiker som har dom spöna jag är intresserad av så jag kan inte känna på dom..

Tar gärna fler förslag/erfarenheter!

Kommentera

Nästa fråga jag alltid ställer i dessa gäddspö trådar: vad skall du fiska med för beten och vilka sorts spön gillar du (Korta/långa, snabba/långsammare, helkork/split grip, eva/kork etc.)?

Än så länge har jag inte hittat ett spö som gör allt dock 2 som nästan är där...

Personligen gillar jag snabba spön men tryck i klingan medans andra vill ha spagetti eller kvastskaft. Än så länge har jag inte hittat ett spö som gör allt dock 2st som nästan är där.

Känns även som om du utelämnat daiwa och de nyare abu spöna från din lista. Team daiwa serien och veritas/villian från Abu kan säker vara intressanta kandidater till det moderna gäddfiske de med.

Det längsta bakhandtaget jag haft var ett Edge powercast Attitude Baits predator titanium numera westin powercast med förlängt bakhandtag jag tyckte det var lite mjukt men eftersom det är på modet igen efter 3-4år så varför inte? klockrent upp till 100-110gram snyggt och enkelt är det med.

/Apa
                  Senast ändrad av Monkey; 2016-09-23, 21:34.

Kommentera

Ska fiska mycke wobler, gummi, lite tail osv, allt möjligt!

Jag vill ha kork, antingen hel eller split, 8,6 tycker jag känns lämpligt, det måste också vara 2-delat

Det lutar åt ett westin powershad

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 350 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson