Lintrassel vid kast - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lintrassel vid kast

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tycker det låter som att linan hasplar av underliggande lager när du kastar, det gör att det "rasslar till" i spöringarna när härvan av lina passerar där. Ett fenomen som kan dyka upp om man har för mycket lina på spolen, den linan du kastar river liksom med sig dom underliggande lagren lina som inte hindras av spolens kant eftersom det är så mycket lina på spolen.
    Testa att ta av lite lina och köra med en kant på kanske 3 mm på spolen och se om det blir bättre.

Kommentera

OK, Sigfuss, ska riva av lite och se hur det blir...

Kommentera

Ursprungligen postat av MrToby Visa inlägg
        Hej! Mitt första inlägg här. Jag har sportfiskat i 50 år (!) och har den senaste tiden stött på ett problem jag aldrig har haft tidigare.
        I korthet: när jag kastar ut så är det en tidsfråga innan linan trasslar sig, ibland räcker ett ryck när draget har landat, ofta måste jag veva hem och sedan försöka reda ut det.
        Nu händer det så ofta - t ex idag. tre timmar havsöringsfiske, fem trassel varav två rätt krångliga att reda ut - så att jag börjar tänka "när kommer trasslet" i st f "när hugger öringen".
        Utrustning:
        Rulle - Shimano Super 4000GT RD (köpt i våras)
        Lina - Shimano Techium 0,30 mm (samma problem med andra linor)
        Spö - Fenwick Aetos 9' 6-24 g (tidigare samma problem med Abu Garcia Diplomat 940ML)
        Drag - skeddrag (inga spinnare)
        Använde tidigare Abu Garcia Cardinal 304R men den rostade ihop.

Det hela uppstod när jag köpte Shimano-rullen som annars verkar ganska OK, förutom ett underligt fel, kan den vara orsaken? Har funderat på att den stora spolen kanske gör det trångt vid första spöringen.
        Tacksam för synpunkter...
        Hej Mr Toby;

Lägg på linan under press och försök att sträcka linan mellan tumme och pekfinger när du vevar in betet...

En löst "påhasplad" och för mycket lina på rullen är troligtvis dina problem...

För mycket lina trasslar och för lite lina bromsar!!

http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm
        Old Firehand
        Senast ändrad av Old Firehand; 2017-05-11, 09:23.

Kommentera

Rulle - Shimano Super 4000GT RD (köpt i våras)
          Lägg inte på mer lina en att den slutar någon mm innan den så kallade läppen börjar.

Kommentera

Kan vara lintrissan som går trögt det kan orsaka lintvinning och dom problem du nämner

Kommentera

pratar ni om mig?

Kommentera

Var ute igår och testade. Det gick bra. Inget trassel på tre timmar. Troligen är det spolens fasning \_______/ som gör den känsligare för trassel om linan bara ligger 1-1,5 mm innanför kanten. Tack och skitfiske på er.
                Nu ska jag bara lösa problemet med att bygeln inte alltid går tillbaka. Märkligt med en relativt dyr rulle.
                Senast ändrad av MrToby; 2017-05-11, 07:27.

Kommentera

Var ute igår och testade. Det gick bra. Inget trassel på tre timmar. Troligen är det spolens fasning \_______/ som gör den känsligare för trassel om linan bara ligger 1-1,5 mm innanför kanten. Tack och skitfiske på er.
                  Nu ska jag bara lösa problemet med att bygeln inte alltid går tillbaka. Märkligt med en relativt dyr rulle.

Jepp, jag hade samma problem på en Mitchell Avocet Gold, den var väldigt känslig när man hade för mycket lina påspolad och rev med sig stora härvor med lina som såklart trasslade ihop sig fruktansvärt.

Bygeln är lite klurigare, där måste man nästan titta och testa för att få något hum om vad som kan vara fel, men med en ny och dyr rulle hade jag nog bara lämnat tillbaka den för att få en ny på garantin.

Kommentera

Tyvärr inte i det här landet, där lämnar företaget in den till "expertis" som sedan avgör om jag bara jävlas eller inte. Och självklart går de inte ut och testar rullen i verkligheten utan sitter vid ett bord och vevar. Här har kunden alltid fel tills motsatsen bevisas.
                    Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
                    Bygeln är lite klurigare, där måste man nästan titta och testa för att få något hum om vad som kan vara fel, men med en ny och dyr rulle hade jag nog bara lämnat tillbaka den för att få en ny på garantin.

Kommentera

Tyvärr inte i det här landet, där lämnar företaget in den till "expertis" som sedan avgör om jag bara jävlas eller inte. Och självklart går de inte ut och testar rullen i verkligheten utan sitter vid ett bord och vevar. Här har kunden alltid fel tills motsatsen bevisas.
                      bara att byta inköpsställe till nästa gång om de har den attityden....
                      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 976 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11