Eva vs kork handtag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eva vs kork handtag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Eva vs kork handtag

Hej,

Jag vet hur båda känns i handen men vill veta om någon av dem lukras upp i regn eller att något av dem håller kort mm.

Konstigt nog klarar båda materialen av vatten... Om någon håller kort får du köpa dig ett spö med längre handtag.

/Apan

Gå på din egen känsla de känns inte riktigt likadant med vatten eller slem på fingrarna med det är en smaksak vad man föredrar allt går inte att få på FS återigen.

Kommentera

Eva föredrar jag. Trots att det tenderar att bli lättare synliga skador/kläm märken på Eva. Jag tycker kork blir ful snabbt. Går ju att fixa till men det slipper man med eva

Kommentera

Eva alla gånger, snyggare och jämnare kvalitet än dagens korkhandtag. Dessutom mer ekologiskt att låta ekarna vara i fred då skogsbränderna har gått hårt åt dem nere i Portugal.

Kommentera

Körde bara kork förut, men nu har jag börjat gilla eva mer och mer. FLugspöt och havsöringsspöt är fortf kork och de kommer jag nog ha kvar tills de går av så....men abborrspöna och gäddpåken är eva.

Kommentera

Ursprungligen postat av Luthman Visa inlägg
            Körde bara kork förut, men nu har jag börjat gilla eva mer och mer. FLugspöt och havsöringsspöt är fortf kork och de kommer jag nog ha kvar tills de går av så....men abborrspöna och gäddpåken är eva.
            Jag håller med, är precis samma sak för mig. Avskydde EVA förut, men har två haspel spön och ett spinnspö med EVA nu och dom är skönare än de spön jag har med kork. Spön med splitgrip i EVA är helt klart en ny favorit för mig.

Kommentera

Kork åldras "snyggt" och får en trevlig "patina". Kan man tycka.
              Fler och fler spön kör med EVA, av (påstådda) miljöskäl och kostnadsskäl.

Många "proffsiga" spön idag, iaf i abborrklassen, kör med EVA.

Så vi har nog inget egentligt eget val. EVA bara växer. Kork håller på att försvinna. Likt instrumentpaneler i trä på bilar.

Kommentera

Det finns väl egentligen inga fördelar med kork jfrt med EVA förutom utseendet (om man gillar det). Så resonerar jag.
                De flesta av mina spön är EVA men jag väljer inte spön beroende på handtagen, det är ju annat som avgör i första hand.
                Gillar dock tanken på att bevara korkekarna till Ferdinand o hans kompisar.
                De flesta nya spön idag har EVA handtag så det blir ju ofta det när man köper nytt.
                /Gustav

Kommentera

Jag föredrar EVA av två skäl. Dels så tycker jag det är skönare att hålla i länge, något mjukare. men framför allt tycker jag att det är varmare än kork. dock så har jag inte ett enda spinnspö med EVA i dagsläget då jag i princip bara köper nya spön på rea/extrapris så får man inte välja.
                  Bottennapp är napp de oxå!

Kommentera

Jag gillar sån där gummikork. Men jag har aldrig sett ett helt handtag i det materialet.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 958 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11