underhålla jiggar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

underhålla jiggar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En vild gissning är att jiggarna är smorda för att inte klibba ihop, vilket hade lett till deformation under transport och lagerhållning.

När det gäller betesbyggare tror jag att det varierar kraftigt och att det ångar en del ftalater ute i stugorna... Betesbyggarkioskens plastisol är ftalatfri men det anges inte på andra håll. Sedan smälts det ju en del gamla jiggar för att gjuta nya också.

Kommentera

Det skulle vara det då -återanvändning av gamla jiggar. Alla betesbyggarförsäljare här i Sverige kör numera med "egentillverkad" giftfri plastisol. Vi har 4 st leverantörer å välja på och de är alla ftalatfria.
      www.kamikazefishing.blogspot.com

Kommentera

Det kan vara riktigt obehagligt att packa upp ett stort antal jiggar i butik. Vissa märken är otroligt doftstarka, och man kan bli illamående på gränsen till snurrig av att hålla på med den för länge. Inget jag skulle eftersträva att få tillbaka till mitt bete efter att det försvunnit.

Kommentera

Ja, vissa betesbyggare sprutar jiggarna med 5-56 efter målning för att få till finishen. Kan tänka mig att det inte luktar så gott om man hanterar stora mängder.
          www.kamikazefishing.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
            Jag brukar berätta roliga historier för dem.
            Det blir roligast när man berättar en som man inte har hört förut

Kommentera

Ursprungligen postat av Ruffejägarn Visa inlägg
              Det skulle vara det då -återanvändning av gamla jiggar. Alla betesbyggarförsäljare här i Sverige kör numera med "egentillverkad" giftfri plastisol. Vi har 4 st leverantörer å välja på och de är alla ftalatfria.
              Härligt, då är nivån högre än jag trodde. Kollade wv-lures som jag brukar beställa ifrån och eftersom jag uppenbarligen inte är läskunnig såg jag inget om ftalatfrihet i produktinfon. (Det står stort och tydligt i överskriften att de är ftalatfria... Mea culpa.)

Kommentera

När man gjuter så brukar man använda släppmedel i formen. Dvs en vätska som man sprayar formen med innan plasten sprutas in för att den färdiga produkten ska släppa från formen på ett lättare sätt. Lite sitter kvar på det som är gjutet efter att det är urtagit ur formen. Gissar att man använder samma princip när man gjuter våra beten. Sen att samma släppmedel gör att betet ser blankt o snyggt ut i butiken gör knappast tillverkaren något
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                24 svar
                2 359 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lsjonsson  
                Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13