Backlash - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Backlash

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Backlash

    hej fick min första multirulle idag och när jag har spolat på rullen och skulle testa ett kast blev det så kallat "backlash" har kollat på olika youtube videos men inget har riktigt fungerat. snälla ge tips om hur jag kan ta bort detta. Har fiskat med haspel hela livet men tyckte multirulle va bättre när jag testa så jag inskaffa mig en och detta händer,vet dock att det är ganska normalt. PS hade också tänkt ta detta till min närmaste fiskebutik(jaktia) och se om dom kan hjälpa

  • #2
    Ställ kastbromsen efter betesvikt(betet skall sjunka långdamt vid frikoppling) och var med och bromsa med tummen! God jul!

    Kommentera


    • #3
      "ta bort detta" som i att reda ut skatboet eller undvika i framtiden? Om det förra så finns det en video om hur du kan göra genom att dra åt bromsen ordentligt och sen veva några varv med tummen hårt på skatboet, frikoppla, dra ut, veva några varv och upprepa denna procedur flera gånger. Har funkat för mig men ett rejält skatbo kanske blir alltför mycket. Då får du plocka ur spolen och reda ut för hand....
      Senast ändrad av anteman; 2017-12-24, 18:55.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Gäddward Visa inlägg
        Ställ kastbromsen efter betesvikt(betet skall sjunka långdamt vid frikoppling) och var med och bromsa med tummen! God jul!
        Om betet sjunker långsamt borde inte tummen vara nödvändig...

        Kommentera


        • #5
          I början kan den nog vara det ändå. Sen beror det nog på kastet också men får du fart på spolen bör du bromsa med tummen oavsett bromsinställning.

          Kommentera


          • #6
            Vilken rulle har du?

            Kommentera


            • #7
              Det enklaste är att du läser den instruktion som finns i kartongen OM du köpte dig en ny rulle. Än så länge har i alla fall inte jag hittat en rulle oavsett fabrikat där en manual saknats. I samtliga har det på ett utförligt sätt beskrivits hur kastbromsen fungerar

              På alla rullar oavsett märke finns det en kastbroms. Det är inte den lilla ratten man centrerar spolen med eller slirbromsen som används vid drillning. Magnet eller centrifugalbroms brukar det vara eller en kombination av bägge. Sätt kastbromsen på max. Dvs vrid upp vredet på sidan av rullen till max om en sådan finns. Finns det inget vred har du garanterat en centrifugalbroms. Ta bort gaveln och aktivera alla vikterna. Finns youtubeklipp på hur du gör. Olika märken har lite olika lösningar. En del som ABU har små vita vikter i plast som går att låsa fast eller aktivera och som sitter på ett hjul innanför vevgaveln. Andra tillverkare har andra lösningar men du ska i alla fall aktivera allt du har i bromsvärden initialt.

              Ratten för att justera spolens rörelse i sidled ska INTE användas som broms. Trots att så många påstår så. De kommer bara att slita ut lagren i spolen i förtid. De är inte byggda för den belastning som uppkommer om du drar åt ”bromsen”. Denna ratt ska dras åt så att spolen har ett ytterst litet glapp i sidled. Varken mer eller mindre. Tanken är att denna ”broms” ska stoppa spolens rotation när betet slår i vattnet. Använd istället tummen för att stoppa spolen när betet landar i vattnet så får du längre kast och lager som håller en evighet.

              Du kommer att få räkna med ett antal ”overruns”. Det ingår i inlärningskurvan men om du börjar med att som sagt aktivera allt som finns i bromsväg så kommer kasten bli lite kortare men säkrare. När du börjar få grepp om hur du ska svepa iväg kasten så kan du avaktivera en bromsklutch taget eller vrida tillbaka bromsreglaget ett klick intaget.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av AdamRudberg Visa inlägg
                hej fick min första multirulle idag och när jag har spolat på rullen och skulle testa ett kast blev det så kallat "backlash" har kollat på olika youtube videos men inget har riktigt fungerat. snälla ge tips om hur jag kan ta bort detta. Har fiskat med haspel hela livet men tyckte multirulle va bättre när jag testa så jag inskaffa mig en och detta händer,vet dock att det är ganska normalt. PS hade också tänkt ta detta till min närmaste fiskebutik(jaktia) och se om dom kan hjälpa
                Du tycker fortfarande att multirulle är bättre? Själv lärde jag mig att fiska med multi för några år sedan. Det var mycket trassel i början men det är nog priset man får betala för att lära sig. Jag använder fortfarande haspel till mitt mesta fiske.

                Kommentera


                • #9
                  Prova detta knepet https://m.youtube.com/watch?v=xK5UfRzLbR8
                  Instagram: mattiasandersson90

                  Bara ett kast till...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja EuroPike, det var den metoden jag åsyftade i inlägget ovan, det funkar! Fortfarande oklart om TS vill fixa sitt skatbo eller förhindra framtida, inläggen i tråden hjälper dock i båda avseenden

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 496 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 833 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 659 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 668 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 550 svar
                    229 635 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Tylön
                    av Tylön
                     
                    Arbetar...
                    X