Ekolod, duger detta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod, duger detta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

varsågod

Kommentera

[QUOTE=Alsbäck_]

Tänkte fråga om du vet vart man kan få tag i djupkartor eller e-sjökort till lite mindre sjöar runt örebro trakten?
      [FONT="System"]Team Full Scale[/FONT]

Kommentera

tyvärr har jag ingen aning. hör med din lokala sportfiske butik. dom kanske kan hjälpa dig. eller sök på nätet!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimbow
          Japp ok, ja jo jag tänkte väl det.. men man tänker ju o har sig

Något tips på inställningarna? Hade jag det på hög känslighet så var det fiskar överallt, hade jag den på låg var det inga alls nässtan.. Skall man ta den med en nypa salt och använda den till bottenkonturerna? som jag iofs gjorde idag..

Men att kunna se fiskstim hade ju varit kul.
          Själv har jag ett FishEasy 240 (en modell upp jmf med Cuda) och det fungerar bra med känsligheten satt till Auto. Främsta skillnaden mellan 240:n och Cuda är skärmupplösningen. Cuda ger en en något grövre bild för samma djup än 240:n men du bör ändå kunna få anständiga bilder på fiskstim.

Nu kommer jag inte ihåg om Cuda har möjligheten att sätta känsligheten till Auto men det ser du i menyerna.

Som en parantes kan det vara ide' att kolla vad det skulle kosta att importera ett ekolod från USA. Jag betalade mindre än 800 kr för mitt sist jag var över. I Svedala kostar samma ekolod närmare 2400. Enkel räkning ger 800 * 1.25 (moms) * 1.02 (ca tull) = 1020 kr. Frakt tillkommer givetvis.

Ett ställe att köpa ifrån
          Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

Kommentera

Ursprungligen postat av vibrax
            När man har lod ser man då det som kommer att komma framför dig eller du ser det som är direkt under dig? :S
            Du ser lite runt omkring dig själv i en kon om kanske 30 grader framåt, bakåt och åt sidorna. Sedan ger lite signalbehandling djupet rakt under dig. Det är också denna spridningskon som gör att om du har turen att se enskillda fiskar så uppträder de som en båge på ekolodet då du och fisken rör er i förhållande till varandra. Denna möjlighet är enligt min erfarenhet dock ett överdrivet försäljningsargument.
            Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

Kommentera

Ursprungligen postat av vibrax
              När man har lod ser man då det som kommer att komma framför dig eller du ser det som är direkt under dig? :S

Det beror ju på vilket djup du har under dig , samt hur brett din givare arbetar.. Givarn skickar ju ett en puls som kan liknas med en ficklamps kägla.. Ju längre ifrån målet du står, ju större yta lyser du upp..

Är man någolunda på matte så kan man räkna ut hur stor bottenyta man träffar. bara du vet djupet och hur många grader din givare är på..
              http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
              14 svar
              1 985 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist