Ursprungligen postat av Wreckbender
CS är en förkortning av C Special. Det som är "special" med den är att när den kom 1991 så skilde den sig mycket från övriga rullar, med sina raka gavlar,, kromstativ, rocket-fibervikter, rocketoljade lager i en UltraCast-spole samt kullagrad vevaxel. Beteckningen CS har därefter följt med genom åren, men fortfarande är det bara rullar med raka gavlar och kromat stativ som har denna beteckning.
CB som kom i slutet av 70-talet och början av 80-talet har en speciell spridarkonstruktion som vid kast ska ställa sig still i mitten. Fanns bara i 45- och 46-modell har jag för mig. CB dök sedan upp igen 1998 men då som en specialbeställd modell av Cabelas. Dessa rullar var röda och var uppbyggda som en vanlig C4.
CA som kom i början av 80-talet hade kupad vänstergavel, vilket var en nyhet då. Sedan har det även dykt upp CA-modeller på 90-talet som då inte betyder något alls. Bara ett sätt att få in ytterligare en modellbeteckning. Förmodligen avsedd för USA-marknaden.
25'ornas beteckning vet jag inte mycket om. CI och C IAR är identiska vad gäller specen har jag för mig. Bägge har IAR och samma utväxling, dock har C IAR en dubbelvev och C I en enkelvev. CI finns i olika färger. Vad bokstaven I står för är oklart. Kan vara "International" som UT förslog eller också en variant av C IAR där man utesluter hela bokstavskombinationen för direktverkande backspärr.
Beteckningen D stod tidigare för direktdrivning, men idag finns ju modellerna D5 och D6 där jag starkt misstänker att D'et står för "Djävulsk skit". Om 5 och 6 står för antal kullager eller om det bara är en uppfattning om rullens livslängd i antal dagar är fortfarande en outredd fråga.
Men hör av dig igen så ska jag ge bättre besked.
Kommentera