Spö för göstrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö för göstrolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack Krokko som är en vis och erfaren fiskare. Vi gjorde det misstaget i min linda att just köra med grövre spön vid trolling. Nya frescha krokar och allt var på topp i utrustning. Vi fattade inte varför nästan alla stora gösar slog sig fria. Fick då tips av andra erfarna gösfiskare att byta till andra spön. Ett bra tips var att direkt köpa Ron Thomsons Cruiser 8,6 foot billiga trollingspön för närmare 300 kr bara. Normalt så är det inte mitt favoritmärke. Men har hitintills funkat för gösfiske. Nu är det sällsynt att nån fisk lossnar.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Jag har funderat ett tag på vilken klass på trollingspöt som skulle passa till just göstrolling. 8-15 lb, 12-20 lb? Jag kan i princip ingenting om trollingspön så ge mig ett svar.

Kommentera

Min kompis fick en gös på 6.5kg med ett 6fots abu spö med rek. betesvikt på 5-20 gram. Och han fick upp den!

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
          Tack Krokko som är en vis och erfaren fiskare. Vi gjorde det misstaget i min linda att just köra med grövre spön vid trolling. Nya frescha krokar och allt var på topp i utrustning. Vi fattade inte varför nästan alla stora gösar slog sig fria. Fick då tips av andra erfarna gösfiskare att byta till andra spön. Ett bra tips var att direkt köpa Ron Thomsons Cruiser 8,6 foot billiga trollingspön för närmare 300 kr bara. Normalt så är det inte mitt favoritmärke. Men har hitintills funkat för gösfiske. Nu är det sällsynt att nån fisk lossnar.
          Elanen, eftersom du inte svarade på frågan innan ställer jag den igen.

Hur lyckas du sätta krokarn i den stenhård göskäften med ett så klent spö när den dessutom håller ett stenhårt grepp om din wobbler!?

Det är ju en sak om man t.ex. trollar med löjor eller kör med levande bete, men om man åker och släpar på en CiscoKid modell större är ju spöet hela aktion redan maxxad bara genom att dra denna och en sidoparavan. Att sedan utöver det försöka rubba betet flera cm i käften för att krokarna skall kunna få fäste, och sedan utöver allt detta även "sätta" dit dom i denna stenhård käft rimmar inte i mina öron med mjuka trollingspön.

Tror det är omöjligt att göra detta på en 10kgs fisk med en klen lite trollingsticka, men visst kan jag ha fel.

Steg två blir att hålla fisken från botten och försöka "klara" drillen. Måste säga att enda ggr jag fiskat gös hade vi fisk på 4 och 5.5 i båten, och kompisen som fick den större av dessa hade märkbara problem på sina RTtrollingspön.
          sigpic

Kommentera

Flodebanan, vet inte vad du fått ifrån att trollingspön skulle vart klena. Och sedan när du trollar eller ror så krokar ju fisken nästintill sig självt. Ett lätt mothugg är väl på sdin plats inte mer. Du tänker nog mer på att när man trollar med djuprigg eller med paravan. Nu använder jag ju inte sånt för gös eftersom jag tycket att två spön går utmärkt att hålla koll på. Och sen med en liten mindre båt är 4 spön för mycket. Finns ingen trekrok som i sig självt håller en stor gös vid hård press. Kroken ger vika i även hård brosk. Dom stora gösar jag fått har inte vart nåt märkvärdigt jobb. Stångar lite, speciellt vid båten. Beror säkert på att trollingspöna jobbar bättre mot fisken och tröttar ut dom fortare.

Kommentera

Gillar dom spöna med! Tycker mjuka spön är exemplariska vid göstrollingen.
              Att fiskarna inte krokar sig är inget jag märkt av, göstrolling består ju ofta av trolling med smala beten med krokar som sticker ut en bit ifrån profilen, då gösen dessutom nästan alltid tar bakifrån så krokar den sig allt som oftast väldigt bra i utsidan av munnen och slår sig nästintill aldrig lös av det mjuka spöet och nylonlinan.

Tycker det krokar bra även fast man kör nylon, paravaner och 150fot+ i lina ute.

Kommentera

Flodebanan, vet inte vad du fått ifrån att trollingspön skulle vart klena. Och sedan när du trollar eller ror så krokar ju fisken nästintill sig självt. Ett lätt mothugg är väl på sdin plats inte mer. Du tänker nog mer på att när man trollar med djuprigg eller med paravan. Nu använder jag ju inte sånt för gös eftersom jag tycket att två spön går utmärkt att hålla koll på. Och sen med en liten mindre båt är 4 spön för mycket. Finns ingen trekrok som i sig självt håller en stor gös vid hård press. Kroken ger vika i även hård brosk. Dom stora gösar jag fått har inte vart nåt märkvärdigt jobb. Stångar lite, speciellt vid båten. Beror säkert på att trollingspöna jobbar bättre mot fisken och tröttar ut dom fortare.
                Trodde var en självklarhet att använda paravaner Tycker personligen att 4 spön är precis lagom.

Sedan är det wobblers modell stora Cisco största(dåmenar jag största) NilsM, Depthradier m.m som gäller här i krokarna, är kanske lite skillnad mot era 10cm Säger ju sig självt att det inte finns en chans att rubba dessa monster, speciellt inte när det är en fisk som håller i dem.
                sigpic

Kommentera

Flodebana, största Cisco Kid är inte nån av mina favoriter. Gav bort mina till en polare. Är onödigt klumpiga beten tycker jag. 4 spön är helt perfekt i en båt där man kan trolla med motor. En båt på 3,7 meter som jag personligen tycker är lagom att ro (Uttern 370). Dem som funkar att ro i skapligt grov sjö är den gamla modellen av Crescent 42 (lättare skrov än dom senare från 80-talet).
                  Finns ett par sjöar i Stockholm där det går att trolla med motor. Men är inte alltid dom bästa gössjöarna.

Kommentera

Flodebana, största Cisco Kid är inte nån av mina favoriter. Gav bort mina till en polare. Är onödigt klumpiga beten tycker jag. 4 spön är helt perfekt i en båt där man kan trolla med motor. En båt på 3,7 meter som jag personligen tycker är lagom att ro (Uttern 370). Dem som funkar att ro i skapligt grov sjö är den gamla modellen av Crescent 42 (lättare skrov än dom senare från 80-talet).
                    Finns ett par sjöar i Stockholm där det går att trolla med motor. Men är inte alltid dom bästa gössjöarna.
                    Elanen, har du personligen fiskat i alla Gösvatten i hela Sverige? Dina texter försöker spegla det verkar det som. Du kan ju inte säga att ett bete är kass p.g.a att det inte funkar i dina vatten, ellerhur?
                    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av mrlyden
                      Min kompis fick en gös på 6.5kg med ett 6fots abu spö med rek. betesvikt på 5-20 gram. Och han fick upp den!
                      Men när det gäller att kunda landa en Gös på 10+ och kunna sätta tillbaks den på ett bra sätt tror jag varken 5-20g spön eller RT Trollingspön räcker till.
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 982 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist